Adwords Interface op de schop: slimmer, sneller en betere resultaten

Het is de grootste verandering in 15 jaar tijd. De Google Adwords interface wordt volledig opnieuw ingericht. Overzichtelijker, visueler en een stuk sneller. Als Google Premier Partner mogen wij het nieuwe Adwords als eerste uitproberen. Eind 2017 zal de interface voor iedereen beschikbaar zijn.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Uit de eerste testen blijkt al dat het laden van pagina’s 20% sneller gaat. Echt nieuwe functies heeft de interface (nog) niet. Het meest opvallend is de visuele weergave. Statistieken en data komen nu een stuk beter uit de verf. Zie hier het verschil:

Google-Dashboard nieuwe interface

Voorbeeld 1: Advertentieplanning

In dit overzicht zie je de advertentieplanning. Met de advertentieplanning kan je bepalen welke tijdstippen nuttig zijn om jouw advertenties te laten zien. In de blauwe vlakken wordt de conversiewaarde aangegeven, in de witte vlakken is er geen conversiewaarde. Oftewel: er zijn geen aankopen gedaan op deze tijdstippen. Je kunt dit nu heel simpel in één oogopslag zien. Aan de hand hiervan zou je kunnen besluiten om bijvoorbeeld voor 8 uur ’s morgen je advertenties niet te vertonen. Of een andere biedstrategie toe te passen. Het grote verschil met de 'oude' advertentieplanning is dat statistieken nu visueel worden weergegeven, waardoor je sneller en efficiënter te werk kan gaan.

Nieuwe Adwords Interface advertentieplanner
Afbeelding 1 – De nieuwe Adwords advertentieplanning

Voorbeeld 2: Apparaten

Een ander overzicht waar we enthousiast over zijn is dat van apparaten. Hier zie je het verschil tussen 2016 (de smalle onderste balk) en 2017 (bovenste balk). Terwijl je gelijktijdig kunt zien hoe de verhoudingen zijn veranderd tussen bijvoorbeeld kosten, CTR en conversies voor mobiel, tablet en desktop. Je kunt uiteraard uit allerlei indicatoren kiezen om deze met elkaar te vergelijken.

Nieuwe Adwords Interface Apparaten
Afbeelding 2 – Apparatenoverzicht in de nieuwe interface van Adwords

De voordelen op een rij:

  • Actiegerichte insights dankzij nieuwe diagrammen en slimmere rapportagetools
  • Je bespaart tijd en krijg meer gedaan dankzij snellere toegang tot functies die je het meest gebruikt
  • Het beheren van accounts wordt een stuk makkelijke dankzij het gebruiksvriendelijke ontwerp.

Het duurt uiteindelijk nog een tijd voor de nieuwe interface voor iedereen beschikbaar is. Toch is het handig om er nu al op voorbereid te zijn. Eind 2017 kan iedereen van de interface gebruik maken. Uiteraard zullen wij onze klanten ondersteunen bij het begrijpen en interpreteren van het nieuwe Adwords.

Lees ook: Metamorfose Google Adwords Interface