Het belang van Google Reviews

Het ontvangen van Google Reviews wordt steeds belangrijker voor de betrouwbaarheid en uitstraling van jouw bedrijf. Vanwege het feit dat er steeds meer online aankopen worden gedaan, zoeken consumenten een andere vorm van zekerheid, omdat ze de producten van tevoren niet kunnen zien, voelen en ervaren.

Een belangrijke factor voor het verkrijgen van deze zekerheid en het vertrouwen is het lezen van Google Reviews. Uit een onderzoek bleek dat 90% van de consumenten vinden dat reviews en ervaringen belangrijker zijn dan informatie van de verkopende partij.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Voordelen van Google Reviews

  • Bij 5 reviews neemt de kans tot aankoop al met 270% toe dan wanneer er geen reviews zijn;
  • De zichtbaarheid in Google neemt gemiddeld met 12% toe als er reviews zijn;
  • Reviews zorgen voor content, door ze onder andere te delen op social media. Daarnaast creëert het ook zeer waardevolle content wanneer je de reviews op jouw website toont.

Belangrijke tips

Voor het werven van Google Reviews zijn er een aantal belangrijke tips en aandachtspunten.

  • Als eerste is het van essentieel belang dat jouw bedrijf een Google Mijn Bedrijf vermelding heeft. De kans is groot dat jouw bedrijf deze vermelding al heeft, maar als dit niet het geval is, is dit de eerste stap naar het ontvangen van Google Reviews. Als je hulp nodig hebt bij het aanmaken van de gratis Google Mijn Bedrijf-vermelding, staat Semwerkt uiteraard voor je klaar!
  • Vervolgens is het zaak om jouw klanten te benaderen om te vragen of zij een Google Review willen schrijven. Hierbij is het van belang dat je deze benadering zo persoonlijk mogelijk maakt en dat je instructies meegeeft over hoe en waar de klant een review kan achterlaten.
  • Daarnaast is het moment van het benaderen van de klant ook belangrijk. Zo is de kans dat klanten een review schrijven 30,4% op het moment van voldoening. Dit kan het moment van ontvangen van de bestelling zijn, maar ook na het verlenen van een bepaalde dienst of na het verstrekken van gevraagde informatie. Wanneer je de klant 2 dagen later benadert voor het schrijven van een review, is de kans 23,1% dat de klant dit ook daadwerkelijk zal doen. Een week na het moment van voldoening is de kans slechts 15%. Wanneer je echter 2 weken na het moment van voldoening een gepersonaliseerd bericht stuurt, is de kans het grootst; namelijk 31,4%.
Review stars

Quick wins

Als laatste zijn er nog een aantal quick wins met betrekking tot het werven van Google Reviews.

  • Zet een link in de mail naar de klant, waardoor de klanten direct naar de juiste pagina geleid worden waar de review achtergelaten kan worden;
  • Schrijf zelf ook reviews voor bedrijven waar jij mee samenwerkt of waar jij zelf een aankoop hebt gedaan;
  • Reageer op reviews die jij ontvangen hebt. Interactie is belangrijk!
  • Wees niet bang voor negatieve reviews! Probeer in het geval van een negatieve review altijd naar een oplossing te zoeken om de klant tevreden te stellen. Pak dit op een professionele manier aan, zodat andere potentiële klanten alsnog een vertrouwd gevoel kunnen krijgen bij jouw bedrijf. Daarnaast is het ook zo dat een product of dienst met alleen maar 5 sterren reviews, regelmatig minder betrouwbaar wordt geacht dan een product of dienst met één of enkele minder goede reviews.
  • Laat potentiële klanten van te voren de reeds geschreven reviews lezen. Dit kan net het moment zijn waardoor de klant overstag gaat en tot aankoop besluit. Dit kan bijvoorbeeld door de ontvangen reviews te tonen op jouw website.

Indien je vragen hebt of hulp nodig hebt van Semwerkt bij het opstellen van het traject voor het ontvangen van Google reviews, staan wij uiteraard voor je klaar!