Is uw website en dienstverlening al gefocust op mobiele gebruikers?

iphone-focus-op-mobiel

Door de komst van smartphones is het consumentengedrag en de verwachtingen ervan flink veranderd afgelopen jaren. Naast het kijken hoe laat het is, bijpraten met vrienden of een berichtje naar je echtgenoot, verwachten we veel meer van een telefoon.

Onze verwachtingen van een telefoon zijn zo veranderd dat we verwachten dat we op ieder moment waar we dan ook zijn, direct antwoord krijgen wat we vragen.

Deze verwachtingen kunnen we in vier momenten indelen;

  • ‘I want to know’ momenten
  • ‘I want to go’ momenten
  • ‘I want to do’ momenten
  • ‘I want to buy’ momenten

Op basis van deze momenten ontstaan voorkeuren en worden ook daadwerkelijk beslissingen genomen. Als je deze vier momenten vertaald naar je eigen dienstverlening of producten zie je het belang in van mobiele apparaten. Ben je op een smartphone niet goed zichtbaar / vindbaar bij of tijdens een desbetreffende fase waarin een consument zich bevind, dan is een belangrijk contact moment met de gebruiker verloren.

Een aantal feiten over deze momenten op een rij:

‘I want to know’ momenten

  • 65% van online consumenten zoeken meer online informatie op dan een aantal jaar geleden.
  • 69% van smartphone gebruikers is meer geneigd een product aan te schaffen bij een bedrijf waarbij de het juiste antwoord kunnen vinden op hun vraag.

‘I want to go’ momenten

  • 30% van alle mobiele zoekopdrachten zijn locatie gerelateerd. Dit percentage groeit 50% sneller dan alle mobiele zoekopdrachten).
  • 76% van de consumenten die op een smartphone op zoek gaan naar waar een winkel is gevestigd, bezoekt de winkel binnen een dag.

‘I want to do’ momenten

  • 91% van de smartphone gebruikers maakt gebruik van een smartphone tijdens het uitvoeren van een bepaalde handeling.
  • Meer dan 100 miljoen uur YouTube instructie video’s zijn in een half jaar tijd bekeken.

‘I want to buy’ momenten

  • 82% van smartphones gebruikers hanteert zijn of haar smartphone in een winkel om te beslissen wat te kopen.
  • 29% was de stijging van mobiele conversies ten opzicht van een jaar eerder.

Bron: Thinkwithgoogle.com