Mobiele snelheid is de sleutel tot succes


Als je een mobiele website bezoekt, verwacht je een snelle en prettige ervaring. Op het moment dat de site niet aan je verwachtingen voldoet, dan haak je als bezoeker af. Het is daarom cruciaal om een snelle website aan te kunnen bieden op mobiel. Uit recent onderzoek van Google blijkt de kans op het verkopen van je product, schrikbarend vermindert als je mobiele website traag is. Heb je een webwinkel en wil je geen klanten mislopen? Hier lees je wat je kan doen.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Onderzoek: veel mobiele sites zijn traag

Google heeft onderzoek gedaan naar 900,000 mobiele landingspagina’s verspreid over 126 landen. Een landingspagina is de pagina waar je op terecht komt als je op een advertentie hebt geklikt. De uitkomsten van het onderzoek bevestigen dat de meerderheid van van mobiele sites langzaam is en veel te veel elementen bevat. Zo duurt het laden van een mobiele pagina gemiddeld 22 seconden.

Bij 70% van de geanalyseerde pagina’s, nam het 7 seconden in beslag om ‘boven de vouw’ (het deel van de site dat je ziet zonder te scrollen) te laden en meer dan 10 seconden om de pagina volledig te laden.

Wat is het gevolg?

Hoe langer de website erover doet om te laden, des te groter de kans dat de bezoeker direct de pagina verlaat en je een conversie misloopt. Aan de hand van een computersysteem dat gebaseerd is op het menselijke brein is er getest wat de snelheid doet met de ‘bouncerate’. Oftewel, het moment dat een bezoeker de website verlaat na het bekijken van slechts een pagina.

  1. Als een pagina tussen 1 tot 7 seconden nodig heeft om volledig te laden, dan is er 113% meer kans dat de websitebezoeker direct de pagina verlaat.
  2. Als het aantal elementen op de pagina – tekst, titels, afbeeldingen – zich tussen de 400 – 6000 bevindt, dan is er 95% minder kans dat je bezoeker een aankoop doet op je site.

Ruim de helft van al het websiteverkeer komt van mobiel. Maar toch worden er minder aankopen mobiel gedaan dan op een desktop. Snelheid van je mobiele site, verhoudt zich dus in die zin tot de omzet. Het credo is: hoe sneller hoe beter en less is more.

onderzoek Google Semwerkt blog

Hoe sneller, hoe beter en des te groter de kans op een tevreden bezoeker”

Snelheid begint bij het design

Websitesnelheid is een technisch aspect. Toch kan websitebouwer er vaak vrij weinig doen om de site sneller te maken. Het begint bij de keuze van de designer: welke beelden, fonts en visuele elementen worden gebruikt? Hoe complexer design en hoe groter het bestandsformaat, des te langzamer is de site.

Form Follows Function

Het wereldwijde web is geëvolueerd van desktop naar mobiel. Maar daarmee is het doel van een site niet verandert: een website moet mooi en aantrekkelijk zijn en de bezoeker aanzetten tot een gewenste actie. Een website kan er dus prachtig uitzien maar vaak komt het voor dat bezoekers gefrustreerd raken of ongeduldig worden als een website traag is. Het is de taak van de ontwerper om in te spelen op de verschuiving van desktop naar mobiel en de beperkingen die daarbij komen kijken te omarmen. Deze 4 tips kunnen daarbij helpen:

  1. Omarm de beperkingen van het medium, mobiel. Een kleurenposter ontwerpen voor een zwart-wit publicatie heeft geen functie. Het is van belang dat de ontwerper zijn design aanpast aan het medium, anders levert dit geen goede gebruikerservaring op.
  2. Maak gebruik van ‘speed performance budgets’.
    Dit is een methode om ervoor te zorgen dat designers, webbouwers en zakelijke partners gezamenlijk verantwoordelijkheid zijn voor het maken van snelle webpagina’s. Het budget wordt niet in geld uitgedrukt, maar in aantal seconden dat een website volledig geladen is.
  3. Stel snelheidscriteria op voor de samenwerkende partners.
  4. Ontwerp speciaal voor mobiel met snelheid als belangrijkste speerpunt. De gouden regel is om op het belangrijkste element in het ontwerp te focussen en andere eigenschappen te verwijderen.

Door met bovenstaande tips rekening te houden bij het bouwen van je site, kun je voorkomen dat snelheid van de website een ondergeschoven kindje wordt.

Heb je al een website? En wil je weten of je geen klanten misloopt door de snelheid ervan? Laat je site door ons scannen en weet direct wat voor jouw website de optimalisatie punten zijn. Nieuwsgierig geworden naar de snelheid van jouw site? Neem dan even contact met ons op.

Bronnen
An, D. (2017), Find out how you stack up to new industry benchmarks for mobile page speed, Google, Think With Google, feb 2017.
Cohen, J. (2017), Why mobile page speeds is a visual Desinger’s Problem, Think With Google, feb 2017.