Hoe het houtcomposiet van Woodcomposiet Nederland verovert

Voor Woodcomposiet - dé online composietwinkel van Nederland - draaiden we al langere tijd succesvolle Google Ads campagnes, waardoor een brede doelgroep de webshop via Google wist te vinden. Een nadeel van dat succes was dat er onder deze doelgroep weinig ruimte meer was om de omzet te laten groeien, juist omdat zoveel van deze zoekers reeds tot bestelling bij Woodcomposiet overgingen.

De uitdaging die wij van Woodcomposiet kregen stond dan ook als een paal boven water. Welke andere kanalen kunnen we benutten om een nieuwe doelgroep te bereiken en extra omzet te genereren?

Toename ROAS

0%

ROAS Microsoft Advertising

0

Toename CTR

0%

CPC reductie

0%

Semwerkt, verontrustend ontzorgend!

Peter Kohne - Directeur Woodcomposiet

Het lijkt helemaal vanzelf te gaan, als je Semwerkt inschakelt, ’t is bijna eng …

Peter Kohne - Directeur Woodcomposiet

Maandelijks ontvangen we een rapportage van Semwerkt, daaruit blijkt steeds weer dat ze puik werk leveren!

Peter Kohne - Directeur Woodcomposiet
Jan van Dam

Wil je weten wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Jan van Dam

Wie is Woodcomposiet?

Woodcomposiet is een webshop gespecialiseerd in het verkopen van houtcomposiet. Composiet is een alternatief voor traditionele houten (bouw)producten. Met name voor toepassing in tuinprojecten wordt het in Nederland steeds vaker gekozen. En dat is niet voor niets. Houtcomposiet is een kwalitatief hoogstaand materiaal dat talloze mogelijkheden biedt. Bovendien vraagt het bijna geen onderhoud en is het een duurzaam alternatief.

Steeds meer Nederlanders kiezen dus al voor composiet, maar nog niet iedereen kent dit ideale alternatief voor traditioneel hout. Aan ons was dus de schone taak om ook de rest van Nederland kennis te laten maken met de voordelen van composiethout.

Een nieuwe doelgroep aanboren voor houtcomposiet

Zoals gezegd werd Woodcomposiet al goed gevonden door mensen die in Google op zoek zijn naar composiet producten. Het eerste kanaal om toe te voegen lag dan ook voor de hand: Bing. Want hoewel het marktaandeel van Bing lang niet zo groot is als dat van Google, is ook de concurrentie er een stuk lager. Aangezien Google als kanaal reeds succesvol was gebleken, gingen we er dan ook van uit dat succes in Bing te kunnen uitbouwen.

Het doel was binnen dit kanaal om met campagnes in Microsoft Advertising (het Google Ads alternatief voor Bing) dezelfde ROAS (Return On Ad Spend) te halen als op de campagnes in Google Ads. We hebben 10% van het budget voor Google Ads gebruikt om in te zetten in Microsoft Advertising. Bovendien voerden we een nieuw zoekwoordonderzoek uit om de campagnes zo goed mogelijk af te stemmen op het zoekgedrag van onze doelgroep in Bing. Met dit budget en de uitkomsten van het onderzoek zijn we vervolgens campagnes in Microsoft Ads gaan bouwen.

Daarnaast bestond het gevoel dat er ook buiten de zoekmachines het nodige viel te winnen. Via Google - en door de nieuwe campagnes ook via Bing - bereikten we immers mensen die gericht naar houtcomposiet op zoek waren. Dit terwijl ook mensen die nog niet bekend zijn met composiet als alternatief voor traditioneel hout een interessante doelgroep konden zijn. Daarom besloten we om ook Facebook Ads in te zetten als extra kanaal, om niet gebonden te zijn aan bepaalde zoekopdrachten maar te kunnen targeten op basis van interesses of doelgroep. 

De resultaten

De uitdaging was om nieuwe kanalen toe te voegen waarmee de omzet van Woodcomposiet verder kon worden verhoogd. De keuze voor Bing bleek hierin de juiste. Sterker nog: de campagnes in Microsoft Advertising overtroffen alle verwachtingen. Al vrij snel besloten we daarom om ook Bing Shopping campagnes toe te voegen.

Met een minimaal budget (10% van dat voor Google Ads) haalden de Bing-campagnes een 300% hogere ROAS dan de campagnes in Google. Ook de CTR (Click Through Rate) was met 40% aanzienlijk beter. De CPC (Cost Per Click) daarentegen viel juist 30% lager uit dan in Google Ads. Dit betekent dat de kans dat iemand op een Bing-campagne klikte niet alleen aanzienlijk hoger was, maar dat deze kliks ook veel goedkoper waren dan in Google Ads.

Het zal je dan ook niet verbazen dat het gelukt is de omzet flink te doen stijgen. Met maar liefst €100.000,- extra omzet afkomstig uit adverteren in Bing, kunnen we met recht zeggen dat het toevoegen van een extra kanaal voor meer omzet is geslaagd.

Ben jij ook op zoek naar manieren om je omzet te verhogen en wil je - na het lezen van deze klantcase - Semwerkt uitdagen? Aarzel dan niet en neem vandaag nog contact met ons op. In een gratis en vrijblijvend gesprek ontdekken we dan samen welke kansen er voor jou voor het oprapen liggen.