5 Social Media platforms die in 2024 Twitter vervangen

Sinds Elon Musk Twitter (nu X) heeft overgenomen, zijn steeds meer mensen op zoek naar goede alternatieven. Maar die zijn niet voor iedereen even makkelijk te vinden. Jongeren maken bijna geen gebruik meer van Facebook, maar Instagram, Whatsapp of TikTok bieden de gemiddelde ex-Twitteraar niet per se wat hij zoekt.

Als ondernemer is het belangrijk om zichtbaar te zijn op de platforms die je klanten gebruiken. Maar welke zijn dit? Daar gaan we in dit blog verder op in.

Vijf Twitter-alternatieven voor adverteerders op social media

Verdwijnt jouw doelgroep van Twitter? Dan is de kans groot dat je deze gebruikers op de volgende platforms terugvindt:

  1. Facebook
  2. BlueSky
  3. Threads by Instagram
  4. Reddit
  5. Kick
Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Facebook

Hoewel jongeren er minder zijn te vinden, biedt Facebook wel degelijk uitkomst. Meta blijft een van de grote spelers met ruim 9,9 miljoen Nederlandse gebruikers in 2023. Wel daalt het percentage jongeren (15 - 29 jaar) met een account langzaam maar zeker. Deze daling wordt vooral veroorzaakt door de hoeveelheid oudere gebruikers. Vaak zijn dit mensen van boven de veertig, zoals ouders, opa’s en oma’s en ooms en tantes. Dit maakt het platform iets minder aantrekkelijk voor de jongere doelgroep. Als jij een connectie wilt maken met je (potentiële) klanten, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Zijn jouw klanten voornamelijk van middelbare leeftijd of ouder? Dan is een Facebook-account zeker de moeite waard. Afhankelijk van wie je wilt bereiken, kun je ook jongere doelgroepen op Facebook vinden.

BlueSky

Na de overname van Elon Musk is Twitter flink veranderd. De naamsverandering naar X is dan nog het minst drastisch (al is die natuurlijk wel het meest opvallend). Om gebruikers het oude, vertrouwde gevoel van Twitter terug te geven, heeft Jack Dorsey - medeoprichter van het oorspronkelijke Twitter - bijgedragen aan het opzetten van BlueSky. Op BlueSky kunnen gebruikers berichten van maximaal 300 tekens posten, eventueel vergezeld van foto’s. De interface biedt de mogelijkheid om de taal van je post te selecteren, waardoor het makkelijker wordt om aansluiting te vinden bij andere gebruikers die dezelfde taal spreken. Gebruikers kunnen ook specificeren of hun berichten (‘skeets’, een combinatie van tweets en sky) voor een algemeen publiek zijn of specifiek voor volwassenen. Op dit moment laten veel merken de kans om op BlueSky te adverteren nog links liggen. Tot de merken die wel op het platform actief zijn, behoren vooral media-uitgevers. Wellicht is dit platform dan ook een gouden kans om als bedrijf op te vallen.

Threads by Instagram

Threads is de meest recente toevoeging aan het sociale netwerkportfolio van Meta, het bedrijf achter Instagram en Facebook. Dit platform staat je toe tekstberichten te plaatsen, vergelijkbaar met wat je op X gewend bent. Meta integreert je Instagram-vriendenlijst zodat je iedereen die je kent snel kunt vinden. Met de sterke reputatie van Meta en zijn populaire apps zoals Instagram, WhatsApp en Facebook, zou Threads weleens een sterke speler kunnen worden. Maar om echt populair te worden, is de deelname van genoeg bekende influencers belangrijk. Op dat gebied laat Threads op dit moment nog wel wat te wensen over. Daarnaast worden op Threads op dit moment geen advertenties geplaatst. Ook is het aantal gebruikers sinds de aanvang van het platform sterk verminderd. Het is dus nog even afwachten of het voor ondernemers waardevol is om een Threads-account aan te maken.

Reddit

Reddit is een oude vertrouwde speler, maar wel een die door bedrijven vaak over het hoofd wordt gezien. En het is waar: een account aanmaken op Reddit om op die manier met klanten in contact te blijven, heeft voor een ondernemer niet echt zin. Maar wist je dat je op dit platform ook kunt adverteren? En dat is waardevol, want Reddit wordt dagelijks door gemiddeld 353 duizend Nederlandse gebruikers van verschillende leeftijdsgroepen bezocht en heeft in totaal meer dan twee miljoen gebruikers uit Nederland. 

Kick

Kick onderscheidt zich duidelijk van de platforms die hierboven worden genoemd. De site is een directe rivaal van Twitch, waar influencers livestreamen en in real-time met hun chat praten. Kick biedt zijn streamers meer vrijheid door de minder strenge regels rondom betalingen en content dan Twitch. Hoewel Twitch niet nadelig beïnvloed lijkt te worden door de opkomst van Kick, wint Kick steeds meer aan populariteit en zet het platform zijn groei door in Nederland. Ook op Kick is een account aanmaken als ondernemer tamelijk nutteloos. Maar als je met advertenties een jongere doelgroep wil bereiken, is Kick zeker de moeite waard.

Hoe zet je een goede social media-campagne op?

Het opzetten van een effectieve marketingcampagne op social media kan een aanzienlijke meerwaarde bieden voor jouw onderneming. Een strategisch opgezette en effectief uitgevoerde social media-campagne vergroot de zichtbaarheid van je merk namelijk aanzienlijk. Het zorgt niet alleen voor meer interactie met je doelgroep, maar kan ook leiden tot een toename in omzet en sterkere klantloyaliteit. Overweeg je om een social media-campagne te starten met de hulp van experts? Neem dan contact met ons op. Ons team staat klaar om jouw bedrijf naar nieuwe hoogten te tillen op het gebied van social media-marketing.

Tel: +31 (0)229 763 561

Mail: info@semwerkt.nl