Semwerkt naar ADworld Experience Bologna

Afgelopen oktober was het weer zover: ADworld Experience in Bologna. Waar wij vorig jaar nog met een handjevol Semmers naar - het toen zonnige - Bologna gingen, stapten wij dit jaar met het gehele Paid-team in het vliegtuig naar Italië.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Inspirerende inzichten van experts en bekenden

Hoewel we bij Semwerkt over de nodige kennis beschikken en een bewezen trackrecord hebben aan succesvolle campagnes, staan wij altijd vooraan in de rij als het gaat om waardevolle kennissessies van professionals in het adverteerderslandschap. Prominente namen zoals Tomasz Abbot-Wieczorek en Ruben Runneboom deelden hun expertise over actuele trends en innovaties op het gebied van SEA en Social Ads.

Heroes, Sidekicks, Villains en Zombies

Een gesegmenteerde campagnestructuur opzetten op basis van de prestaties van je producten, dat klinkt bij de meeste PPC-experts als een succesformule. Wij zijn zelf ook al een tijdje bekend met de Labelizer tool. Toch was het interessant én leuk om te zien hoe onze vrienden van NeoSEM en Producthero hun case over Bruna presenteerden. Deze strategische segmentatie helpt je om de prestaties van je topproducten te optimaliseren, en zorgt ervoor dat je geen onnodige kosten maakt aan producten die ondermaats presteren. Zo maximaliseer je het rendement en focus jij je op de middelen die echt werken.

Maakt Standard Shopping een comeback?

In oktober heeft Google een belangrijke update aangekondigd die de verhouding tussen Performance Max en Standard Shopping verandert. Tot nu toe kreeg PMax altijd voorrang en was feed only doorgaans de bewezen tactiek. Nu is de Ad Rank echter de bepaalde factor als het gaat om het uitleveren van de advertenties. Met andere woorden: de kwaliteit van de productfeed, de biedstrategie, de concurrenten en natuurlijk de relevantie m.b.t. de zoekopdracht. De eerste tests hebben wij inmiddels al een aantal weken lopen en de eerste inzichten tonen vooral interessante verschuivingen.

Key takeaways van deze update zijn dat Google adverteerders de controle teruggeeft over de Standaard Shopping campagnes door ze een gelijke kans te geven op de veiling. Daarnaast geeft Standard Shopping je onder andere 100% inzicht in de zoektermen, de mogelijkheid om portfolio biedstrategieën in te zetten, meer gericht te targetten en heb je hiermee meer controle over je campagnes. Maakt Standard Shopping toch echt een comeback?

Meta en psychologische triggers

Ook in Meta verandert de dynamiek voortdurend. Waar je eerder met technische optimalisaties je key metrics een boost kon geven, draait het steeds meer om de kracht van de creatives én de boodschap achter jouw ads. De psychologische triggers.

Psychologische triggers raken de emotionele snaar van je doelgroep. Wij laten ons vaak sturen door nieuwsgierigheid, sensatie, vertrouwen of juist exclusiviteit. Denk bijvoorbeeld aan het wekken van FOMO met een tijdelijke aanbieding of dat je aanbod slechts geldig is voor een kleine groep mensen.

Met de Ad-Diction Methode, die Paolo Santanicchia behandelde, gebruik je deze psychologische triggers om high-impact creatives te maken. De sleutel hierbij is de emotionele behoeften van je doelgroep, gebruik deze als basis voor de ad-copy en visuals. Zorg er verder voor dat de boodschap direct helder is, zodat men meteen getriggerd wordt. Het visuele aspect mag ook niet vergeten worden, gebruik deze daarom om de emoties te versterken en meteen de aandacht te trekken. Stem daarna alles af op wat je doelgroep nodig heeft en je hebt een effectieve ad te pakken!

De Italiaanse sfeer: pasta, wijn en gezelligheid

Onze reis draaide natuurlijk niet alleen om business, maar zeker ook om gezelligheid én de Italiaanse keuken. Ondanks het regenachtige weer, hebben wij ons meer dan vermaakt. Niet alleen met de Semmers onderling, maar ook samen met onze vrienden van NeoSEM, Taskforce Agency én Producthero. Tijdens ons gezamenlijke diner hebben wij goed gelachen, ideeën gedeeld en plannen voor de toekomst besproken. Het is een onbeschrijfelijk gevoel wanneer je tijd kunt doorbrengen met experts die dezelfde drive hebben en ook nog eens kunt genieten van de Italiaanse keuken. 

Terug met nieuwe energie

Onze trip naar ADworld in Bologna gaf ons precies wat wij nodig hadden: een geweldige combinatie van leren en beleven. De inzichten die we hebben verkregen van de PPC-experts gaven ons concrete ideeën om onze campagnes nog verder te optimaliseren. Tegelijkertijd hebben wij genoten van de Italiaanse cultuur, het lekkere eten en de heerlijke wijn. Dit was voor ons een reminder om af en toe onze beeldschermen in te ruilen voor een andere omgeving en met een frisse blik naar ons werk te kijken.

We zijn helemaal opgeladen en klaar om deze nieuwe kennis toe te passen voor onze klanten, en kijken uit naar de volgende stap in onze groei!