Google Page Experience Update: dit moet je weten

Het algoritme van Google bestaat uit een formule met honderden ranking factoren die de positie van een website in de organische zoekresultaten rangschikt tussen andere websites. Dit algoritme wordt ongeveer 500 a 600 keer per jaar geüpdatet om gebruikers van Google het meest relevante zoekresultaat (of website) te serveren. Meestal gaat het om kleine updates die onaangekondigd worden doorgevoerd en niet veel stof doen opwaaien. Maar Google kent ook grote updates die drastische wijzigingen in de zoekresultaten kunnen veroorzaken. Hierdoor kunnen websites veel belangrijke posities verliezen of juist flink stijgen op de zoekresultatenpagina. Grote wijzigingen in het algoritme worden vaak eerst bekend gemaakt zodat men zich er op kan voorbereiden. De volgende invloedrijke update heeft Google al aangekondigd. In juni 2021 vindt de Google Page Experience update plaats.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Wat houdt de nieuwe Google update in?

Google heeft de Page Experience Update ontwikkelt om gebruikers meer te kunnen laten navigeren naar websites die een uitstekende gebruikerservaring leveren. Page Experience of gebruikerservaring omvat alle aspecten van interactie tussen jouw website en de bezoeker. Google meet de gebruikerservaring aan de hand van een aantal prestatie variabelen. De drie belangrijkste factoren in het vernieuwde algoritme noemen zij de Core Web Vitals. Dit zijn:


  • Largest Contentful Paint; de hoeveelheid laadtijd die nodig is om de grootste afbeelding of tekstblok op een pagina te laden (max. 2,5 sec.)
  • First Input Delay; de tijd die gerekend wordt tot dat de eerste knop of link op de pagina interactief is (max. 100 millisec.)
  • Cumulative Layout Shift; de mate van verschuiving van elementen tijdens het laden van een pagina (hoe minder, hoe beter)


Andere belangrijke ranking factoren van de Page Experience update zijn:

  • Mobile Friendly
  • Safe Browsing
  • HTTPS
  • No Intrusive Intersitials (pop-up ads)


Wat betekent de Google Page Experience update voor jouw situatie?

Om erachter te komen hoe jouw website presteert op de nieuwe ranking factoren in Google voer je een website audit op technisch vlak uit. Er zijn verschillende tools van Google beschikbaar waarmee je de prestaties van de website op deze punten kan meten. Denk aan bijvoorbeeld de PageSpeed Insight test en de Mobile Friendly test. Na het uitvoeren van testen ontvang je rapporten die scores en verbeterpunten in kaart brengen. Deze punten zijn input voor jouw webdevelopers om de website gereed te maken voor de Page Experience update. Als dit goed wordt uitgevoerd ben je klaar voor de update en is het zelfs mogelijk om betere posities in Google te winnen!

Schakel Semwerkt in

Wij kunnen ons voorstellen dat het uitvoeren van een website audit op het technische vlak van een website niet voor iedereen gesneden koek is. Als je dit niet in de vingers zit dan raak je al snel het overzicht kwijt, en hoe communiceer je dit dan naar de webbouwer? Onze SEO Specialisten staan voor je klaar om je website te onderzoeken, relevante punten te inventariseren en advies te geven/schrijven. Met het doel om jouw website zo goed mogelijk vindbaar te maken in Google. 

Wil jij graag hulp bij de voorbereiding van jouw website op de Google Page Experience update? Neem dan snel contact op via info@semwerkt.nl of bel naar +31 (0)229 763 561.