Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Core Update

Als je een website hebt, wil je natuurlijk dat gebruikers die makkelijk via zoekmachines kunnen vinden. Maar Google voert regelmatig updates door die een grote invloed kunnen hebben op jouw zichtbaarheid in de zoekresultaten. De Google Core Update - die op 15 augustus 2024 is gestart en ongeveer een maand duurde om volledig uit te rollen - kan flinke impact hebben op je websiteverkeer en je positie in de zoekresultaten. In extreme gevallen zijn websites zelfs (bijna) uit de zoekresultaten verdwenen! Wil je weten hoe je dat kunt voorkomen? Wij vertellen je hoe jij ervoor zorgt dat jouw site, ook na deze nieuwe update, straks nog steeds optimaal gevonden wordt.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

De Google Core Update van augustus 2024 in het kort

Laten we het eerst even zo simpel mogelijk houden. Google heeft de volgende onderdelen van de Core Update met gebruikers gedeeld:

  • Doel: verbeteren van zoekresultaten met nuttige content.
  • Focus: promotie van waardevolle, gebruikersgerichte content.
  • Voordeel: meer zichtbaarheid voor kleine, onafhankelijke uitgevers.
  • Nadeel: minder zichtbaarheid voor SEO-first content.
  • Uitrol: duurt een maand, monitoring van siteprestaties aanbevolen.
  • Nu te doen: maak content voor gebruikers, niet alleen voor zoekmachines.

Wat is de Google Core Update van augustus 2024?

De nieuwe Core Update is gericht op het verbeteren van de zoekresultaten van Google Search, door content die echt nuttig is te belonen. Dit betekent dat kleine, onafhankelijke uitgevers meer zichtbaarheid kunnen krijgen, terwijl content die vooral is gemaakt voor SEO-doeleinden juist minder zichtbaar kan worden.

“Today, we launched our August 2024 core update to Google Search. This update is designed to continue our work to improve the quality of our search results, by showing more content that people find genuinely useful and less content that feels like it was made just to perform well on Search.” - John Mueller, Search Advocate at Google.

Het doel is dus om steeds meer people-first content en Helpful Content te promoten, en steeds minder content die alleen voor zoekmachines is gemaakt. Google speelt hiermee in op de feedback die het ontving na de Helpful Content Update.

Wat betekent deze update voor jouw website?

Als SEO een belangrijk onderdeel is van de verkeersstroom naar jouw website, kan de update grote gevolgen hebben. Websites die zich vooral richten op het voldoen aan SEO-criteria in plaats van het bieden van waardevolle content aan gebruikers, kunnen in de zoekresultaten flink zakken. Aan de andere kant kunnen websites die authentieke, gebruikersgerichte content bieden, een grote boost in zichtbaarheid krijgen. Ook speelt E-E-A-T een steeds grotere rol. Google kijkt bij het beoordelen van content niet alleen naar de relevantie en bruikbaarheid, maar ook naar de expertise van de auteur, de autoriteit van de website en het vertrouwen dat bezoekers hebben in wat je zegt. Het is daarom belangrijk om te zorgen dat je website deze factoren uitlicht, bijvoorbeeld door het laten zien van je expertise binnen je vakgebied en het opbouwen van een betrouwbare reputatie.

“There’s nothing new or special that creators need to do for this update, as long as they’ve been making satisfying content meant for people. For those that might not be ranking as well, we strongly encourage reading our creating helpful, reliable, people-first content help page.” - Google.

Enquêtes op X toonden dat na de Google Core Update van augustus 2024, 44% van de SEO-specialisten een daling in rankings en verkeer ervaarde, 27% een stijging zag en 29% geen verandering opmerkte.

Bron: Google August 2024 Core Update Impact Poll Results by Barry Schwartz

Wat als je toch een daling in websiteverkeer ziet?

Inmiddels is de update klaar met uitrollen. Beheren wij jouw SEO-campagne? Dan hebben wij natuurlijk in de gaten gehouden wat de gevolgen voor je website waren.

“Bij een Google Core Update zien we vaak een aantal verschuivingen in posities bij onze klanten, zowel positief als negatief. Als het voor een klant negatief uitpakt, onderzoeken wij waaraan het kan liggen. Soms geven wij dan het advies om de content te herschrijven, omdat het te veel is geschreven voor SEO-doeleinden en niet om relevant te zijn voor de gebruiker.” - Amber van Vuure, SEO Specialist

Zie je bij jouw website een daling in het organische verkeer? Dan kan dat een teken zijn dat Google je content als minder nuttig beschouwt. Het is daarom goed om er altijd voor te zorgen dat de content op jouw website nuttig en waardevol is. Onze specialisten weten precies hoe ze dit voor jouw website kunnen aanpakken. Daarnaast houden we ook andere updates in de gaten, waar we je site op optimaliseren. Neem contact met ons op via 0229 - 763 561, of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. We gaan graag met je om tafel.