Alles wat je moet weten over Google Analytics 4

Misschien wist je het al, misschien nog niet; per 1 juli 2023 stopt Google met het verwerken van data in Universal Analytics. De opvolger Google Analytics 4 is al sinds juli 2020 voor iedereen beschikbaar, maar zal door de meesten waarschijnlijk pas in gebruik worden genomen wanneer Universal Analytics stopt. In dit blog lees je waarom deze overgang plaatsvindt, wat het voor jou betekent en nog meer.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Wat is Google Analytics 4?

Allereerst een kleine uitleg over Google Analytics in het algemeen. In Google Analytics worden allerlei statistieken over bezoekers inzichtelijk gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld de bezoekersaantallen over een bepaalde periode zien en de tijd zien die bezoekers gemiddeld op de website besteden. Daarnaast kun je ook meer persoonlijke gegevens bekijken zoals demografische en geografische gegevens, welk apparaat er gebruikt wordt en hoe vaak die gebruiker (Google taal voor een persoon) op jouw website is teruggekeerd. 

De manier van gegevens verzamelen in Google Analytics 4, ook wel GA4, is anders dan bij Universal Analytics. Dat heeft alles te maken met een verschuiving in het gedrag van gebruikers op websites en apps. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van one-page sites en apps, waardoor het bijhouden van paginaweergaven steeds minder van belang is. En het bijhouden van paginaweergaven en sessies is nu juist waar Universal Analytics op was gefocust. Dat systeem is dus verouderd, waardoor het tijd is voor iets nieuws. Hieronder zie je hoe de homepagina van een property op GA4 eruit ziet.

Gegevensverzameling in Google Analytics 4

In plaats van het verzamelen van gegevens over individuele paginagegevens, zal GA4 een bezoek zien als een serie van evenementen (gebeurtenissen). Dit wordt ook wel een event-based datamodel genoemd. Elke gebeurtenis kan met een parameter geduid worden als beschrijving van de gebeurtenis. Denk bijvoorbeeld aan het aanklikken van een video, de scrolldiepte of het plaatsen van een product in de winkelmand. Waar het in Universal Analytics niet mogelijk was om de data afkomstig van de website en de app samen te voegen, is dit in GA4 wel mogelijk. Op die manier is de volledige klantreis beter inzichtelijk.

De verschillende gebeurtenissen in GA4

Er zijn 4 soorten gebeurtenissen in GA4 en aangezien gebeurtenissen de dienst uit zullen maken, is het van belang om die goed te kunnen begrijpen. We leggen ze hieronder kort uit:

Automatisch verzamelde gebeurtenissen:

De naam verraadt het al, deze gebeurtenissen worden automatisch door GA4 verzameld. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is Google-Tag of het Tag-Manager fragment instellen op de website. Voorbeelden van gebeurtenissen die hiermee worden verzameld zijn page_view, session_start en first_visit. Lees hier alle gebeurtenissen die automatisch worden verzameld in GA4.

Gebeurtenissen voor verbeterde meting:

Het verzamelen van deze gegevens kan aan of uit worden gezet. Hiermee worden meer data verzameld over interacties met je content, bijvoorbeeld de scrolldiepte, uitgaande klikken en video engagement worden hiermee gemeten. In de link hierboven vind je ook alle gebeurtenissen die met deze instelling worden gemeten. Daarbij staat dan ‘Standaard verzameld via Verbeterde meting’.

Aanbevolen gebeurtenissen:

Deze gebeurtenissen zul je zelf moeten instellen. Google raadt een aantal gebeurtenissen aan iedereen aan om in te stellen. Daarnaast hebben ze voor verschillende branches overzichtelijk gemaakt welke aanbevolen gebeurtenissen gelden. Ook worden er aanbevelingen gedaan op basis van de gegevens die je al verzamelt in GA4 of de categorie van je app in de App Store of Play Store. Een aanbevolen gebeurtenis voor een webshop is bijvoorbeeld add_to_cart of purchase. Op deze pagina lees je hier meer over.

Aangepaste gebeurtenissen:

Dit zijn gebeurtenissen die je volledig zelf aanmaakt. De gebeurtenis en parameters stel je dus zelf in. Zo kun je bijvoorbeeld klikken op een specifieke knop meten, of klikken op een bepaald menu-item. Bij de aangepaste gebeurtenissen is het wel belangrijk om te weten dat er per property een maximum van 500 aangepaste gebeurtenissen geldt. Ook kun je een aangepaste gebeurtenis niet verwijderen. Kijk dus altijd even of de gebeurtenis niet al bij de andere drie soorten gebeurtenissen staat, voordat je een aangepaste gebeurtenis gaat aanmaken. 

In de onderstaande afbeelding zie je het rapport ‘gebeurtenissen’ in GA4. Zoals je al kunt raden, vind je hier alle gebeurtenissen die in een bepaalde periode op de website zijn vastgesteld. Net als in Universal Analytics kun je gemakkelijk een periode instellen en vergelijken met bijvoorbeeld de vorige periode of met vorig jaar. Zo kun je gemakkelijk zien of je website nu beter presteert.

Google Analytics 4 instellen

Voor jou betekent de overgang dat je GA4 zult moeten instellen. Hoe eerder je dit doet, hoe beter, want helaas kun je de data die je in de afgelopen jaren in Universal Analytics hebt verzameld niet meenemen naar Google Analytics 4. Stel GA4 dus zo snel mogelijk in om volgend jaar al wat vergelijkingsmateriaal te hebben met dit jaar. Verder is het ook handig om al wat met GA4 te werken. Hoewel de basis nog steeds ongeveer hetzelfde is, zal de overgang naar Google Analytics 4 even wennen zijn. Raak er dus nu alvast aan gewend, dan stap je volgend jaar moeiteloos over!

Daarnaast zal het perfect instellen van GA4 ook nog wat tijd nemen. Er zijn minder standaard rapporten, waardoor je zelf rapporten zult moeten instellen. Ook zal het aanmaken en instellen van de gebeurtenissen de nodige tijd in beslag nemen. Neem dus vooral je tijd om Google Analytics 4 in te stellen en probeer verschillende functies uit. Heb je nog te weinig data om GA4 goed uit te testen? Dan kun je het demo-account van Google gebruiken. Hier lees je hoe je een demo-account instelt in Google Analytics.

Wat zijn de grootste verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?

In dit blog hebben we al een aantal verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 genoemd. Hieronder hebben we de belangrijkste verschillen voor je op een rijtje gezet: 

  • Geen sessies meer maar gebeurtenissen.
  • Nauwkeurige voorspellingen door middel van machine learning.
  • Anonimisering van IP-adressen en cookieloze tracking zullen zorgen voor betere privacy voor gebruikers. 
  • Cross domain tracking maakt de klantreis inzichtelijker.
  • Historische data uit Universal Analytics kunnen niet meegenomen worden naar GA4.
  • Minder standaard rapporten met meer data maakt GA4 overzichtelijker. 
  • Minder focus op bouncerates, tijd op de pagina en pagina’s per sessie. De focus komt nu bijvoorbeeld te liggen op scrolldiepte, klikken op de website en video engagement.  
  • Gratis verbinding met BigQuery

GA4 GIF
Bron: https://blog.google/products/marketingplatform/analytics/new_google_analytics/

Semwerkt als jouw partner  

Lukt het je niet om Google Analytics 4 in te stellen, bijvoorbeeld omdat je eigenlijk geen idee hebt welke functies voor jou van belang zijn? Wil je je website en posities in Google daarnaast ook nog eens naar een hoger niveau tillen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij ontvangen je graag voor een kop koffie om de mogelijkheden te bespreken!