Alles wat je moet weten over het verdwijnen van third-party cookies

Als je het online marketing nieuws volgt of onze vorige blog hebt gelezen, dan weet je het al: in 2024 gaan third-party cookies verdwijnen. Maar wat betekent dit nu precies voor jou, je bedrijf en je strategieën? Wat gaat er concreet veranderen en wat zijn oplossingen die ervoor zorgen dat je prestaties en conversies er niet onder zullen lijden? Lees verder en ontdek alles wat je moet weten over deze grote verandering.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Cookies in een notendop

Cookies zijn kleine stukjes data die door websites op jouw computer worden geplaatst wanneer je deze bezoekt. Dit zijn digitale identificatiemiddelen, deze bevatten vaak informatie zoals jouw voorkeuren, inloggegevens, browsegeschiedenis en meer. Deze informatie wordt opgeslagen op jouw apparaat en wordt weer opgehaald als je dezelfde website opnieuw bezoekt. Er zijn twee soorten cookies: first-party cookies en third-party cookies.

First-party cookies vs. third-party cookies

Om third-party cookies te begrijpen, moet je eerst het verschil weten tussen first-party cookies en third-party cookies.

First-party cookies

Deze cookies worden op je apparaat geplaatst door de website die je op dat moment bezoekt. Het doel hiervan is om jouw interactie met die specifieke website te verbeteren. Een voorbeeld van een first-party cookie is wanneer een website jouw inloggegevens onthoudt, zodat je niet elke keer opnieuw hoeft in te loggen wanneer je de site bezoekt.

Third-party cookies

In tegenstelling tot first-party cookies worden third-party cookies gemaakt door domeinen die niet overeenkomen met de website die je op dat moment bezoekt. Ze worden vaak gebruikt voor advertentiedoeleinden en voor het volgen van jouw online gedrag over verschillende websites heen.

Een voorbeeld van first-party cookies en third-party cookies

Stel je voor dat je een nieuwswebsite bezoekt. Deze website plaatst first-party cookies om jouw voorkeurstaal te onthouden en om te weten welke artikelen je hebt gelezen. Dit verbetert jouw gebruikservaring op die specifieke site. De website staat in de goede taal als je deze weer bezoekt en op basis van wat je hebt gelezen worden andere interessante artikelen getoond.

Als je dezelfde nieuwswebsite bezoekt en je daar advertenties ziet van een andere website op basis van bijvoorbeeld schoenen die je hebt bekeken, komt dit doordat er third-party cookies zijn ingezet. Deze cookies volgen jouw activiteiten op de nieuwswebsite en delen die informatie met andere websites, zodat deze gepersonaliseerde advertenties kunnen laten zien die aansluiten bij wat je eerder hebt opgezocht of hebt gelezen.

Wat is de invloed van het verdwijnen van third-party cookies op gebruikers?

Voor gebruikers betekent het verdwijnen van third-party cookies meer privacy, aangezien hun online gedrag niet meer zo nauwkeurig wordt gevolgd. Ze zullen minder gerichte advertenties zien en minder online ‘gevolgd’ worden waardoor de privacy vergroot wordt. Dit is het enige wat internetgebruikers van de verandering zullen merken.

Wat is de invloed van het verdwijnen van third-party cookies voor adverteerders?

Het verdwijnen van third-party cookies zorgt voor uitdagingen voor online marketeers en adverteerders.

Doelgroepen targeten

Allereerst wordt het targeten van de juiste doelgroepen ingewikkelder, waardoor het lastiger wordt om specifieke groepen te identificeren en te bereiken. De mogelijkheden voor personalisatie van advertenties worden beperkter, wat de relevantie voor individuele gebruikers vermindert.

Effectiviteit van advertenties meten

Daarnaast wordt het meten van de effectiviteit van advertenties en het toewijzen van conversies aan specifieke campagnes lastiger zonder de gedetailleerde tracking van cookies. Hierdoor wordt het moeilijker voor marketeers om de prestaties van hun campagnes nauwkeurig te beoordelen en te optimaliseren.

Hoe gaat Semwerkt om met het verdwijnen van third-party cookies?

Om deze uitdagingen aan te pakken zijn onze specialisten bezig met het verkennen van nieuwe advertentietechnieken. Tegelijkertijd is het zaak rekening te houden met toenemende privacy-eisen om het vertrouwen van gebruikers te behouden.

Bij Semwerkt begrijpen we de veranderingen in de digitale marketingwereld en staan we klaar met oplossingen om effectief te blijven adverteren en de doelgroepen te blijven bereiken. Dit zijn enkele strategieën die we kunnen toepassen:

  • First-party data: verzamel en benut je eigen first-party data om beter inzicht te krijgen in jouw klanten en biedt zo gepersonaliseerde ervaringen;
  • Contextuele targeting: richt je advertenties op basis van de context van de content op een website, in plaats van op basis van individueel gebruikersgedrag. Dit betekent dat een advertentie voor een designer jas getoond wordt op een gerelateerde website zoals de website van modemagazine Vogue of op een blog over de fashion weeks;
  • Meer focus op SEO en content: als third-party cookies wegvallen, wordt SEA wellicht minder belangrijk, wat ervoor zorgt dat de waarde van organische zoekresultaten toeneemt. Optimalisatie van de SEO en content van je website wordt daarom belangrijker;
  • Meer focus op e-mailmarketing: een mailinglijst opbouwen is een doeltreffende manier om data te vergaren. Daarnaast is iemand die zich voor jouw nieuwsbrief inschrijft sowieso geïnteresseerd in je product, 

Toekomst

Privacy sandbox

De toekomst van digitale marketing zal waarschijnlijk worden beïnvloed door initiatieven zoals de Privacy Sandbox van Google. Initiatieven zoals deze streven ernaar om de privacy van gebruikers te beschermen, terwijl adverteerders nog steeds relevante advertenties kunnen aanbieden zonder gebruik van third-party cookies. Momenteel is Google Sandbox aan het testen bij Android gebruikers.

Het is belangrijk voor ons om op de hoogte te blijven van innovatieve ontwikkelingen zoals deze, zodat we ons kunnen aanpassen aan het veranderende landschap. We zijn hier dan ook volop mee bezig en volgen de veranderingen op de voet.

Geen third-party cookies meer, maar nieuwe uitdagingen en kansen

Met het verdwijnen van third-party cookies staan bedrijven voor nieuwe uitdagingen en kansen op het gebied van SEO- en SEA-optimalisatie. Semwerkt staat klaar om je te helpen bij het optimaliseren van jouw strategieën voor de nieuwe situatie. Neem vandaag nog contact met ons op om jouw online marketingaanpak te verbeteren en effectieve oplossingen te vinden in dit veranderende landschap. Samen kunnen we de uitdagingen van de toekomst aanpakken en blijven groeien.