Blog
Toon alle >
De belangrijkste automation voor e-commerce: verlaten winkelwagen
Met uitstekende SEA-, SEO- en social-campagnes trek jij potentiële klanten naar je webshop. De winkelwagen wordt gevuld, maar in de laatste stap van het aankoopproces haakt de bezoeker af. Enorm zonde, zeker als je bedenkt dat het percentage van verlaten winkelwagens bij webshops gemiddeld rond de 75% tot 85% ligt. Gelukkig is er een effectieve manier om deze winkelwagenverlaters terug te winnen: de verlaten winkelwagen-automation.
Wat is een automation?
In e-mailmarketing verwijst een automation naar een geautomatiseerde reeks e-mails die automatisch wordt verstuurd op basis van specifieke acties, gedragingen of gebeurtenissen. Dit proces zorgt ervoor dat je e-mails zonder handmatige tussenkomst naar de juiste personen worden verzonden, op precies het juiste moment.
Voorbeelden van e-mail automations zijn:
- Welkomstserie
- Verlaten winkelwagenmails
- Verjaardagsmails
- After-sales e-mails
Wat is een verlaten winkelwagen-automation?
Een verlaten winkelwagen-automation wordt verstuurd naar klanten die een product in hun winkelmand hebben geplaatst, maar de aankoop niet hebben voltooid. Het doel is klanten eraan te herinneren welke producten ze hebben achtergelaten en hen te verleiden om de aankoop af te ronden. De automation kan als een eenmalige e-mail worden ingezet , of als een serie van meerdere e-mails.
De voordelen van de verlaten winkelwagen-automation
- Verhogen van conversies
Door een reminder te sturen, vergroot je de kans op een conversie. De klant heeft al concrete interesse getoond door het product in de winkelwagen te plaatsen. Een verlaten winkelwagenherinnering kan net het laatste zetje zijn om te converteren.
- Personalisatie
Je richt deze e-mails volledig naar wens in en personaliseert ze, bijvoorbeeld door het gebruik van de voornaam, persoonlijke productaanbevelingen, of een kortingscode om de klant over te halen tot een aankoop. Zo breng je de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon.
- Kostenefficiënt
E-mail is over het algemeen goedkoper om in te zetten dan bijvoorbeeld Google Ads. Een klik op een verlaten winkelwagen e-mail is gratis, terwijl een klik op een remarketingadvertentie geld kost. Daarnaast draait de automation - zoals de naam al zegt - automatisch door, waardoor je er weinig omkijken naar hebt.
Hoe maak je een effectieve verlaten winkelwagen-automation?
De timing van de e-mails is cruciaal voor het succes. Het is belangrijk om snel na het verlaten van de winkelwagen een eerste e-mail te sturen. De verlaten winkelwagen zit dan nog vers in het geheugen. Voeg hierna eventueel nog een herinnering toe, bijvoorbeeld na 24 of 48 uur. In de laatste herinneringsmail kan een kleine korting of gratis verzending net de push zijn die nodig is om de klant te overtuigen de aankoop af te ronden.
Daarnaast moet de inhoud van de e-mail de klant overtuigen om de aankoop te voltooien. Zorg dat het verlaten winkelwagen-item duidelijk wordt vermeld en voeg een krachtige call-to-action toe, zoals ‘rond nu je bestelling af’.
Meet en optimaliseer
Om het meeste uit je verlaten winkelwagen-automation te halen, is het belangrijk om continu te meten en te optimaliseren. Houd open rates, click through rates en conversies in de gaten, om te zien welke onderdelen van de e-mails goed werken en welke niet. Kleine aanpassingen - zoals een nieuwe onderwerpregel of gewijzigde timing - kunnen een groot verschil maken.
Ook verloren conversies terugwinnen?
Verlaten winkelwagen-automations zijn een van de krachtigste tools om conversies te verhogen. Door de juiste personalisatie, timing en call-to-action kun je verloren omzet terugwinnen zonder dat het je veel tijd of geld kost.
Wil jij ook meer uit je e-commerce halen? Neem contact met ons op via info@semwerkt.nl en ontdek hoe onze specialisten je kunnen helpen met effectieve automations voor jouw webshop!