Blog
Toon alle >
Google Ads Update: BMM Verdwijnt
In februari 2021 rolde Google Ads een reeks wijzigingen uit voor het zoeken op woordgroep en de modifiers voor breed zoeken (BMM). Deze veranderingen hebben invloed op de manier waarop adverteerders hun klanten kunnen bereiken en welke advertenties er bij welke zoekvraag worden getoond.
Maar wat houden die wijzigingen precies in? In dit blog brengen wij je op de hoogte van alles wat jij moet weten over deze nieuwe ontwikkeling.
Wat houdt deze update in?
Google Ads brengt klanten in contact met bedrijven door naar aanleiding van hun zoekopdrachten relevante hits te genereren. Door de wijzigingen die Google aanbrengt zal het gedrag van modifiers voor breed zoeken (BMM) deel gaan uitmaken van het zoeken op woordgroep.
Vanaf half februari worden de modifiers voor breed zoeken dus niet meer ondersteund. Google stelt dat het door dit andere gedrag voor bedrijven makkelijker moet worden om de gewenste klanten te bereiken. Toch is het als bedrijf nuttig om je van tevoren goed in te lezen in wat deze verandering precies inhoudt, welke resultaten je kunt verwachten, en of het belangrijk is om op de wijziging voor te bereiden.
Zoeken op woordgroep en breed zoeken
Even een opfrisser: Google Ads werkt met drie verschillende zoekwoordopties die een verschillende mate van nauwkeurigheid aanhouden. Breed zoeken (BMM) is bijvoorbeeld een zoekwoordinstelling die ervoor zorgt dat advertenties worden weergegeven wanneer zoekwoorden terugkomen in de zoekopdracht, onafhankelijk van de volgorde of plaats in de zin.
Aan de andere kant van het spectrum bestaat zoeken met een exact zoekwoord, waarbij advertenties alleen worden weergegeven bij zoekopdrachten die dezelfde betekenis hebben als het zoekwoord. Daartussenin bestaat het zoeken op woordgroep. Bij deze variant wordt de advertentie getoond wanneer de zoekopdracht een woord bevat met dezelfde betekenis als het zoekwoord.
In de wijziging die Google Ads nu doorvoert, zal BMM opgaan in de functionaliteit zoeken op woordgroep. Zoekwoordgroepen en zoekwoorden die ingezet zijn via BMM zullen dus hetzelfde matchgedrag gaan vertonen. Deze twee werden vaak al voor dezelfde toepassingen gebruikt, en door ze samen te trekken probeert Google de resultaten die een zoekopdracht geeft aan te scherpen. Hoe dat precies werkt wordt goed duidelijk in de onderstaande afbeelding:
Dit nieuwe matchgedrag houdt rekening met de woordvolgorde wanneer dit relevant is voor de betekenis van de zoekterm. Zo bereikt bovenstaand zoekwoord klanten die van Maastricht naar Leeuwarden willen verhuizen, maar geen mensen die juist van Leeuwarden naar Maastricht willen.
In feite betreft het dus een vereenvoudiging in het beheer van zoekwoorden. Daardoor zou het adverteren middels zoekwoorden voor bedrijven sneller en makkelijker moeten worden. De groep mensen die met de vroegere BMM-zoekwoorden wordt bereikt wordt tegelijkertijd minder breed, maar daardoor ook relevanter voor de advertentie.
Wat betekent dit voor bedrijven?
Vanaf juli 2021 is het maken van nieuwe BMM-zoekwoorden niet meer mogelijk. Bestaande BMM-zoekwoorden blijven gewoon werken, maar worden aangepast naar het nieuwe gedrag. Het converteren van BMM-zoekwoorden naar zoeken op woordgroep levert dus geen prestatievoordelen op. Hier hoef je als adverteerder geen actie op te ondernemen. Wel kan het handig zijn dubbele BMM-zoekwoorden en zoekwoordgroepen te verwijderen. Google Ads zal hier zelf aanbevelingen voor doen.
Wel kan het gebruiken van dezelfde (BMM-)zoekwoorden andere resultaten opleveren dan je gewend bent. Google Ads raadt adverteerders aan om het rapport Zoektermen en de accountprestaties in de tijd na de wijziging goed in de gaten te houden. Kijk de komende tijd goed naar de prestaties van de BMM-zoekwoorden die je in gebruik hebt om erachter te komen welke zoekopdrachten minder verkeer opleveren.
BMM-modifiers voor bepaalde woorden
Met name voor zoekwoorden die modifiers voor sommige woorden in de zoekterm gebruiken, maar niet voor alle, wordt een afname in verkeersvolume verwacht. Deze modifiers werken namelijk niet meer voor een woord binnen het zoekwoord, maar worden over alle woorden getrokken. Dit kan ervoor zorgen dat het verkeer dat deze zoekwoorden genereren terugvalt.
Om dit te herstellen loont het op zoek te gaan naar relevantere zoekwoordgroepen. Houd de aanbevelingen voor ‘Zoekwoord toevoegen’ in de gaten en pas het zoekwoord aan wanneer de resultaten tegenvallen. Ook kan in combinatie met Slim bieden een volledig breed zoekwoord juist de uitkomst zijn. Heb je hier hulp bij nodig? De specialisten van Semwerkt staan voor je klaar!
De wijziging gaat voor verschillende talen (Engels, Duits, Spaans, Frans, Italiaans, Portugees, Russisch en ook Nederlands) in februari 2021 in. In juli 2021 wordt de wijziging verder uitgerold naar de andere talen.