Blog
Toon alle >
Helpful content op Google: hoe contentspecialisten voor gebruikers schrijven
Een van de eerste kritieken die je vaak over SEO en contentmarketing hoort, is dat deze diensten de zoekresultaten in Google te veel aantasten. Zoek je iets op, dan vind je meer advertorials dan echte antwoorden op je vraag - aldus de gemiddelde criticus.
Maar niets is minder waar. Google steekt echt wel een stokje voor content die alleen voor zoekmachines is geschreven. In dit blog ga ik in op helpful content: waarom is het zo belangrijk? En waarom kunnen contentspecialisten en copywriters niet zomaar een zootje zoekwoorden in een blog of op een pagina spammen en daarna koffie gaan drinken?
Allereerst: wat is helpful content?
Helpful content verwijst naar informatie of materiaal die/dat online is gepubliceerd met het doel om lezers echt van dienst te zijn. Het moet voldoen aan de behoeften of vragen van de gebruiker en waarde bieden door informatief, betrouwbaar en relevant te zijn.
Google zegt al heel lang dat het content wil die voor mensen is gemaakt, niet voor zoekmachines. Maar toen zoekmachines (en het internet) nog redelijk nieuw waren, lukte dit niet altijd even goed. Een website kon zoektermen spammen en daardoor hoger in de zoekresultaten terechtkomen. Daarom heeft Google uiteindelijk het Helpful Content System ontwikkeld. Dit systeem beloont content die door bezoekers als waardevol wordt beschouwd door deze hoger in de resultaten te tonen. Content die niet aan de verwachtingen van bezoekers voldoet, zal daarom minder succesvol zijn in Google Search.
Als een website veel nutteloze content heeft, krijgt de hele website een lagere ranking.
Hoe schrijf je helpful content?
Om content te schrijven die echt waardevol is voor je lezers, kun je niet zomaar een tekst met zoveel mogelijk zoektermen schrijven en daarna hopen dat je een hoge ranking krijgt. Een contentspecialist/copywriter besteedt constant aandacht aan de kwaliteit en relevantie van zijn of haar teksten. Hier zijn enkele stappen die we toepassen om helpful content te schrijven:
1. We doen onderzoek naar de doelgroep
- We moeten echt begrijpen wie de lezers van onze content zijn. Wat zijn hun interesses, behoeften en de problemen die ze ervaren?
- We onderzoeken wat de lezer opzoekt. Om informatie over een onderwerp te vinden, gebruiken mensen bepaalde zoektermen en -vragen. Wij moeten weten welke termen en vragen dit zijn. Soms komen we hier in samenwerking met een SEO-specialist achter, maar niet altijd.
2. We kiezen een relevant onderwerp
- We schrijven over onderwerpen die nauw aansluiten bij de vragen, problemen en interesses van de doelgroep;
- We spelen in op recente trends of ontwikkelingen binnen het vakgebied waar we over schrijven.
3. We doen uitgebreid onderzoek
- Contentspecialisten moeten alleskenners zijn. Waar we ook over schrijven, we moeten diep op details ingaan;
- We verifiëren feiten en zorgen ervoor dat alle informatie in onze teksten accuraat en up-to-date is.
4. We maken content uniek, persoonlijk en leesbaar
- Dubbele content wordt door Google afgekeurd. Daarom moeten onze teksten altijd uniek zijn;
- Onze teksten moeten enige vorm van expertise bevatten, bijvoorbeeld door middel van interviews met specialisten;
- Teksten moeten een authentieke schrijfstijl hebben;
- We schrijven in duidelijke, eenvoudige taal die toegankelijk is voor de doelgroep.
5. We optimaliseren voor zoekmachines (SEO)
- Als laatste denken we pas na over de zoekmachines. We integreren relevante zoektermen op een natuurlijke manier in een tekst - maar alleen als dit bij het onderwerp kan en past.
Waarom heeft SEO-content zo’n slechte naam?
Ondanks het werk dat contentspecialisten en copywriters dagelijks uitvoeren om helpful content te schrijven, heeft zoekmachine-geoptimaliseerde content toch een tamelijk slechte naam gekregen. Hoe kan dat?
Om op die vraag antwoord te geven, moet ik even wat dieper op de geschiedenis van SEO ingaan. In de jaren 90 - toen het internet snel populair werd - ontstonden de eerste zoekmachines om het vinden van bepaalde sites te vergemakkelijken. SEO was in het begin vrij simpel. Door veelvuldig de juiste zoektermen op je pagina te gebruiken, kon je makkelijk een hoge ranking bereiken. SEO was toen zeker nog geen kunst! Maar de komst van Google veranderde dit. Plotseling waren links en meerdere webpagina’s belangrijk, wat je kunt beschouwen als het begin van de moderne SEO.
Tot aan de late jaren 90 was SEO echter nog steeds eenvoudig. Er waren gewoon geen strenge regels. Dit leidde tot de oprichting van websites die specifiek gericht waren op link-spamming, waar e-commercewebsites dankbaar gebruik van maakten om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Waarschijnlijk is op dit moment de slechte naam van SEO ontstaan. Een website hoefde helemaal geen waardevolle (helpful) content te hebben om snel te worden gevonden. Een zoekterm of zoekvraag hoefde alleen maar een aantal keren terug te komen in je tekst, dan kwam die hoog in Google terecht.
Hoe heeft helpful content het zoekmachinelandschap verbeterd?
Google merkte de trend van het zoekwoord-spammen snel op en begon algoritmes te gebruiken die voorrang gaven aan inhoud van hogere kwaliteit en relevantie. De nofollow-tag werd in 2005 geïntroduceerd als een extra manier om spam te bestrijden, maar het werd ook een belangrijk element van SEO. In 2010 kondigde Google aan dat de laadsnelheid van webpagina's ook een belangrijke factor zou worden en in 2011 werd dubbele content ook afgestraft. Het werk van content-marketeers werd dus steeds iets lastiger.
2023: vier veranderingen in helpful content
Hoewel ik een uitgebreide tijdlijn zou kunnen schetsen van alle updates van het helpful content-initiatief die Google door de jaren heen heeft uitgerold, richt ik me liever op de recente ontwikkelingen. In 2023 heeft Google zijn inzet voor het verbeteren van de gebruikerservaring verdubbeld, resulterend in grote aanpassingen aan de richtlijnen voor content.
Specifiek in 2023 introduceerde Google een belangrijke uitbreiding van de helpful content-richtlijnen, gericht op de impact van de algehele pagina-ervaring op hoe een website scoort. Daarnaast voerde Google een revisie door van zijn standpunt over door AI gegenereerde content.
Enkele van de grootste wijzigingen in de regels van Google zijn onder meer:
- Versoepelde richtlijnen voor door AI gegenereerde content;
- Hardhandig optreden tegen third party content;
- Aangepaste richtlijnen voor “verse” content;
- Een sectie over pagina-ervaring toegevoegd aan de helpful content-richtlijnen.
Onderaan dit blog vind je meer uitleg over de wijzigingen.
Semwerkt en helpful content
Bij Semwerkt hebben we een content-afdeling - niet ieder online marketingbureau heeft dit. Onze contentspecialisten focussen zich specifiek op het schrijven van goede, betrouwbare content die aan alle richtlijnen van Google voldoet. Daarnaast hebben wij het persoonlijke hoofddoel dat onze content de gebruiker echt helpt. Hoog ranken is hiervoor alleen het middel - we willen dat onze content die ranking verdient! Zoek jij iets op, dan willen we dat onze content je biedt wat je nodig hebt.
Dus wil jij helpful content voor je website laten schrijven? Dan ben je bij Semwerkt aan het juiste adres. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Extra uitleg:
Over AI-gegenereerde content
Vroeger had Google een voorkeur voor content die door mensen was geschreven, maar in 2023 hebben ze die eis uit hun richtlijnen over AI-content gehaald.
De oorspronkelijke richtlijnen zeiden dat het systeem voor helpful content de voorkeur gaf aan content die "door mensen, voor mensen" was gemaakt. Dat is nu niet meer zo, wat betekent dat content van hoge kwaliteit, gemaakt door AI, net zo goed kan scoren als content die door mensen is geschreven. Zolang content aan de behoefte van de lezer voldoet, kan het dus hoog scoren.
Over content van derden (third party content)
Veel websites - vooral blogs en nieuwssites - hebben de gewoonte om content van derden te plaatsen. Dit betekent dat ze teksten of andere materialen gebruiken die niet door de eigenaar van de website zelf zijn gemaakt, maar door iemand anders. Voorbeelden hiervan zijn gastblogs.
Google heeft iets nieuws toegevoegd aan de richtlijnen voor helpful content. Ze zeggen nu het volgende:
“If you host third-party content on your main site or in your subdomains, understand that such content may be included in site-wide signals we generate, such as the helpfulness of content. For this reason, if that content is largely independent of the main site's purpose or produced without close supervision or the involvement of the primary site, we recommend that it should be blocked from being indexed by Google.”
Oftewel: Als je op je hoofdsite of op subdomeinen content van derden plaatst, raadt Google aan om deze content niet te laten indexeren.
Over “verse” content
Afhankelijk van het zoekwoord of de zoekopdracht, kan Google de voorkeur geven aan "verse" inhoud. Er is echter een misverstand dat Google over het algemeen nieuwere inhoud voorrang geeft, maar dat is niet altijd zo. Vaak kan oudere inhoud juist beter scoren, omdat het tijd heeft gehad om een profiel van teruglinks op te bouwen en webverkeer te verzamelen.
Er zijn echter bepaalde soorten zoekopdrachten die om nieuwe of bijgewerkte inhoud vragen. Voorbeelden van onderwerpen die actuele informatie vereisen, zijn:
- Lokale zoekopdrachten zoals "beste restaurants bij mij in de buurt";
- Huidige of zich ontwikkelende gebeurtenissen (nieuws);
- "Listicles", of artikelen die top beoordeelde producten binnen een specifieke tijd opsommen.
Google heeft een systeem om te beoordelen of een zoekopdracht verse inhoud verdient, een factor die ze "Query Deserves Freshness" of QDF hebben genoemd.
Over pagina-ervaring
Enkele factoren die bijdragen aan een positieve ervaring op een pagina - zoals beschreven in Google's geüpdatete richtlijnen - zijn:
- Geen "opdringerige beelden", zoals ingebedde advertenties die het zicht op de pagina-inhoud blokkeren;
- Niet te veel en te afleidende advertenties;
- Content die zowel op mobiel als op desktop goed wordt weergegeven;
- Beveiliging van de pagina.