Zit jouw doelgroep op Pinterest? Hoe hen te bereiken

Je kent het vast wel: de tijd vergeten terwijl je door Pinterest aan het scrollen bent. Op een gegeven moment heb je al vijf verschillende collecties/borden aangemaakt. Je was op zoek naar nieuwe woonkamerideeën, maar nu ben je terechtgekomen bij lekkere recepten en weet je ook nog eens wat je volgende vakantiebestemming zal zijn. Als bedrijf kan je erg veel voordelen uit Pinterest halen. Maar zit jouw doelgroep eigenlijk op Pinterest? En hoe kunnen hen het best bereikt worden? Lees dan vooral verder.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

De toename van het gebruik van Pinterest

Het aantal gebruikers van Pinterest blijft groeien. Corona speelt bij de groei van Pinterest-gebruikers in 2020 een erg grote rol. Het platform verwelkomde wereldwijd meer dan 100 miljoen extra maandelijkse actieve gebruikers op Pinterest (zie: Press release Pinterest). In geen ander jaar is het platform zo hard gegroeid als in 2020. Maandelijks worden er wel 450 miljoen actieve gebruikers over de hele wereld bereikt volgens Ben Silbermann (CEO en mede-oprichter van Pinterest). 


Toename gebruikers Pinterest in Nederland

Ook in Nederland neemt het aantal gebruikers toe. In 2021 is het aantal gebruikers met 10% gestegen (van 3,5 miljoen naar 3,9 miljoen). Daarnaast is het aantal dagelijkse gebruikers zelfs met 24(!)% gestegen en tikt het bijna de 900 duizend aan. Zal jouw doelgroep hier tussen zitten?


Welke doelgroep is het meest actief op Pinterest?

Voor een lange tijd werd Pinterest gedomineerd door vrouwen tussen de 25 en 54 jaar. Dit is binnenkort nabij. Pinterest heeft namelijk zelf aangegeven dat meer dan 50% van de nieuwe aanmeldingen mannen zijn. Bovendien worden millennials steeds vaker op Pinterest gezien. En dat niet alleen, ook hoogopgeleide mannen en vrouwen zijn actief op het platform (en laat dit nou net de groep zijn die een bovengemiddeld inkomen heeft!). Verder heeft 60% van de gebruikers kinderen van 5 jaar of jonger. Interessant om te weten als dit jouw doelgroep is.


Om welke reden gebruikt jouw doelgroep Pinterest?

Gebruikers maken vooral gebruik van Pinterest om ideeën of inspiratie op te doen. Een gebruiker maakt verschillende borden aan waar pins in worden geplaatst die de gebruiker interessant vindt. Denk bijvoorbeeld aan iemand die zijn of haar keuken wil verbouwen. Deze gebruiker gaat op Pinterest op zoek naar inspiratie en ideeën. Mooie afbeeldingen of handige producten worden opgeslagen in het bord ‘keuken ideeën’. Als bedrijf of merk zijnde wil je natuurlijk dat jouw afbeeldingen als pin worden opgeslagen!

Pinterest is als het ware een visuele zoekmachine (zoekmachine met afbeeldingen). Per maand zijn er wel 2 biljoen zoekopdrachten. Achter de afbeeldingen kunnen directe links worden geplaatst waarmee jouw doelgroep naar je website kan worden geleid (mits erop geklikt wordt natuurlijk). Bij het inzetten van Pinterest zal het aantal bezoekers naar je website dus flink kunnen toenemen. 


De verschillende advertentiemogelijkheden van Pinterest

Binnen Pinterest zijn er verschillende adverentiemogelijkheden. Er kan worden gekozen om advertenties in de zoekresultaten of in de nieuwsfeed te weergeven. Elke advertentie/campagne bevat de volgende onderdelen: de campagne zelf, verschillende advertentiegroepen en gesponsorde pins. Per campagne wordt de doelstelling en het totale budget bepaald. Per advertentiegroep kan het budget worden aangepast en wordt de plaatsing, het bod en tijdsduur ingesteld. In elke koopfase van de customer journey (See, Think, Do, Care) kan op Pinterest worden geadverteerd. Benieuwd naar de verschillende doelstellingen die Pinterest hanteert?


Merkbekendheid (See)

Merkbekendheid is een goed campagnedoel als je als bedrijf een sterke branding doelstelling hebt. Het zorgt er namelijk voor dat meer gebruikers jouw merk of product zullen ontdekken. 

Videoweergaven

Pinterest helpt om jouw video’s aan de juiste doelgroep te laten zien. Advertenties worden getoond aan gebruikers die volgens Pinterest het meest geneigd zijn om de video te bekijken. Optimaliseer uiteindelijk de kwaliteit van weergaven, gemiddelde afspeeltijd en voltooiingspercentages.

Overweging 

Zorg er met deze doelstelling voor dat meer gebruikers op je advertentie klikken om je pin te bekijken. Leid Pinterest gebruikers naar een specifieke URL, zoals de landingspagina van jouw bedrijf. 

Conversie

Zorg er met deze doelstelling voor dat gebruikers aan worden gezet tot actie, zoals een aankoop of het invullen van bijvoorbeeld een contactformulier. 


Catalogusverkopen

Indien je als bedrijf veel verschillende producten hebt, kan er tijd worden bespaard door het toevoegen van een productcatalogus. Op deze manier worden er automatisch nieuwe advertenties aangemaakt wanneer er nieuwe producten zijn toegevoegd of bestaande producten zijn aangepast. Vergeet hierbij vooral niet dat er binnen Pinterest een bepaald soort functie zit waardoor het toevoegen van een productcatalogus nog relevanter wordt, namelijk: Shop The Look. 


Shop The Look

Shop The Look pins zijn organische pins waar adverteerders tot 25 producten in een afbeelding kunnen taggen. Pinterest-gebruikers kunnen een voorvertoning van vier producten bekijken. Wanneer er op de afbeelding wordt geklikt door de gebruiker, kunnen er meer producten worden bekeken. Dit is een nieuwe manier om interactie met gebruikers aan te gaan.

Deze functie geeft verschillende voordelen. Eén hiervan is dat het gebruikers tot een aankoop stimuleert. Het gaat bij ‘Shop The Look’ om een look of een beleving voor de gebruiker. Creativiteit is hierbij enorm van belang. Door inspiratie aan een gebruiker te geven, kan het zomaar zo zijn dat deze gebruiker een grotere aankoop doet dan hij/zij in eerste instantie van plan was. Een voorbeeld: In plaats van alleen een kast wordt de hele look in de winkelwagen gestopt, omdat de gebruiker het een mooi totaalplaatje vindt. 


Neem contact met ons op

Ben jij ervan overtuigd dat Pinterest een goed marketingmiddel is voor jouw bedrijf en ben je benieuwd naar de verdere mogelijkheden die Pinterest allemaal biedt? Als online marketing bureau met een specialisatie in social advertising helpen we graag om verbeterde resultaten te halen voor jouw bedrijf! Neem nu contact met ons op via info@semwerkt.nl of bel naar 0229-763561.