Hoe schrijf je verleidelijke content?

Ben je benieuwd welke trends dit jaar in petto heeft op het gebied van contentmarketing? Sinds 2023 van start is gegaan, zijn er al veel nieuwe ontwikkelingen voorbij gekomen. Van AI driven content tot het creëren van entertainende content. In dit blog inspireer ik je graag met een trend die in eerste instantie misschien niet vernieuwend en spannend klinkt, maar wel een absolute blijver is. Bloggen is en blijft namelijk dé manier om jouw doelgroep te bereiken via de zoekopdrachten die zij in zoekmachines intypen. Spelen er binnen je doelgroep vragen over jouw dienst of product? Zijn mensen op zoek naar inspiratie of tips? Door blogartikelen te schrijven die jouw doelgroep verder helpen, verover je een plekje in het brein van je (potentiële) klanten én bouw je een band met hen op.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Als die klanten jouw blog eenmaal voor zich hebben, moet je uiteraard wel hun aandacht weten te prikkelen. En nog belangrijker, vast weten te houden. En daar zit ‘m de kunst. De kunst van het verleiden met aantrekkelijke content om precies te zijn. Wil je weten hoe jij jouw doelgroep kunt teasen met verleidelijke blogs? Ik verleid je graag om verder te lezen. 

Hoe schrijf je content die de aandacht van je lezer prikkelt? 

Een van de belangrijkste aspecten bij het schrijven van een blog die bij je doelgroep tot de verbeelding spreekt, is het creëren van content die relevant en nuttig is én overtuigend en aantrekkelijk is geschreven. Verleidelijke content is dus vooral content die de aandacht van je lezer trekt en aanmoedigt om tot actie over te gaan. Het doel van verleidelijke content is bijvoorbeeld om de lezer te overtuigen om een product te kopen, een dienst te gebruiken of zich aan te melden voor een nieuwsbrief. Een pakkende kop, interessante en behulpzame informatie, een persoonlijke tone-of-voice, emotie, bewijs en feiten om de inhoud te onderbouwen, zijn een aantal belangrijke ingrediënten. Net zoals een krachtige Call to Action die de lezer aanmoedigt tot actie over te gaan. 

Vergeet natuurlijk ook de eerbied voor het fenomeen kofschip niet, want taal is wat alles samensmeedt. Oneffenheden op het gebied van spelling, grammaticale uitglijders, taalkundige missers en onelegante stijlfouten maken je blog onaantrekkelijk. Hoe sexy je ook hebt geprobeerd te schrijven. 

Hoe spreek je met een blog tot de verbeelding van je doelgroep? 

Het schrijven van verleidelijke content is essentieel om de aandacht van je lezers te trekken en hen aan te moedigen tot actie over te gaan. Enkele tips om aantrekkelijke content te creëren: 

  • Weet wie je doelgroep is. Als je weet wie je doelgroep is, kun je content schrijven die daar specifiek op is gericht. Probeer de behoeften, interesses en pijnpunten zo goed mogelijk te begrijpen, zodat je content kunt maken die relevant en nuttig is voor je lezerspubliek.
  • Creëer pakkende koppen. De kop is het eerste wat lezers zien en bepaalt voor een groot deel of zij doorgaan met het lezen van de rest van je inhoud. Maak je koppen dus interessant, duidelijk en overtuigend om de lezers aan te trekken.
  • Vertel een verhaal. Verhalen zijn krachtige manieren om lezers te betrekken en te boeien. Gebruik storytelling in je content om een emotie of een gevoel bij de lezers op te wekken en hen aan te moedigen om door te lezen.
  • Wees authentiek. Wees eerlijk en authentiek in je schrijven. Toon je eigen persoonlijkheid en laat je lezers je leren kennen als een echte, karakteristieke persoon. Super aantrekkelijk! 
  • Gebruik beeldspraak en emotie. Gebruik krachtige en beeldende taal om lezers te betrekken en hen te helpen zich in te leven in wat je schrijft. Gebruik emotie om hen aan te sporen om actie te ondernemen.
  • Gebruik bewijs en feiten. Het gebruik van bewijs en feiten kan je content geloofwaardiger en overtuigender maken. Ondersteun je beweringen met statistieken, onderzoeken en andere betrouwbare bronnen.
  • Zorg voor een krachtige Call to Action. Dit is essentieel om de lezers aan te moedigen tot actie over te gaan. Maak het duidelijk wat je van de lezers verwacht en waarom zij een bepaalde kans niet mogen laten liggen.

Het toepassen van de principes van Cialdini

Bij het schrijven van verleidelijke content is ook een belangrijke rol weggelegd voor een stukje psychologie. Door het toepassen van de principes van Cialdini, kun je de aantrekkelijkheid en overtuigingskracht van je blog én de kans dat je lezers actie ondernemen aanzienlijk vergroten. Dr. Robert Cialdini is psycholoog en expert op het gebied van beïnvloeding en overtuiging. Hij identificeerde zeven principes van overtuiging die zijn toe te passen op contentmarketing, namelijk: wederkerigheid, schaarste, autoriteit, consistentie, eenheid, sympathie en sociale bewijskracht. 

Een glansrol voor sociale bewijskracht en sympathie

De laatste twee principes spelen een glansrol bij het schrijven van verleidelijke blogs. Het principe sociale bewijskracht gaat over het idee dat mensen geneigd zijn om de acties van anderen te volgen als ze zich onzeker voelen. Je kunt dit principe toepassen door bijvoorbeeld testimonials van klanten op te nemen in je content, want het sterkt mensen in hun overtuiging als zij het gevoel hebben dat ze een goede keuze maken. Het principe sympathie gaat over het idee dat mensen geneigd zijn om te worden beïnvloed door personen of bedrijven die ze leuk vinden. Je kunt dit principe in het bijzonder goed toepassen door je blog op een persoonlijke en vriendelijke toon te schrijven. En dat is uiteraard de belangrijkste basis voor verleidelijkheid. 

Ga jij ook aan de slag met het schrijven van aantrekkelijke blogs waarmee je tot de verbeelding van je doelgroep spreekt? En krijg je graag nog meer goed toepasbare tips & tricks? Wij verleiden je graag met een content training op maat die jouw verleidingskunsten helpt te verbeteren! 

Maak een afspraak via: 0229 - 763 561 of info@semwerkt.nl