Blog
Toon alle >
Hoe verandert AI de wereld van contentmarketing?
De wereld van online contentmarketing verandert supersnel. Zeker dit jaar (2023) is dat het geval. Sinds de opkomst van AI-programma’s zoals ChatGPT wordt AI steeds vaker ingezet om content te genereren. Niet alleen teksten, maar ook afbeeldingen en zelfs video’s! De meningen over die content zijn nogal verdeeld: schrijvers en andere content creators maken óf dankbaar gebruik van AI, óf zijn daar fel op tegen. In dit blog vertel ik meer over AI en contentmarketing. Hoe kan een content-marketeer AI benutten? En wanneer heeft dat ook echt nut?
Tip: haal jij uit dit lange blog alleen de informatie die je relevant vindt, maar wil je wel weten wat er allemaal is gezegd? Lees dan de TLDR aan het einde van deze pagina.
De opkomst van AI
Dat we als marketeers een stukje geschiedenis meemaken, is één ding dat zeker is. Net als de opkomst van computers, het internet en mobiele telefoons destijds, is de opkomst van AI hét gesprek van het jaar. En zoals bij iedere nieuwe tool zijn er een hoop mensen die erover klagen. Er staan genoeg artikelen online over hoe zorgwekkend AI is en er zijn veel discussies over copyright, ethiek en risico’s.
Maar natuurlijk zijn er ook veel voorstanders van AI. Hieronder heb ik een aantal van de voordelen en risico’s van AI op een rij gezet.
Wat zijn de voordelen van AI?
- Verbeterde bedrijfsprestaties: AI-technologie kan de efficiëntie van bepaalde taken verbeteren en operationele kosten verminderen;
- Herkenning van spraak en beeld: AI kan spraak- en beeldherkenningssystemen aandrijven. Dit is nuttig als je bijvoorbeeld content automatisch wilt vertalen;
- Efficiëntie: AI wordt ingezet om efficiëntie te verhogen en voorspellingen te verbeteren. Dit levert voordelen op in diverse sectoren, waaronder klantrelaties en planning;
- Automatisering van taken: AI kan repetitieve taken automatiseren, waardoor medewerkers zich kunnen concentreren op complexere en creatievere taken.
Wat zijn de risico’s van AI?
- Ethiek: AI-systemen kunnen bevooroordeelde beslissingen nemen, waardoor discriminatie en ongelijkheid in stand worden gehouden. Ook maken AI-systemen vaak gebruik van copyright-houdende materialen, waardoor de vraag is of je AI-generated content echt als iets nieuws kunt zien;
- Privacykwesties: AI-gestuurde gegevensverzameling kan inbreuk maken op de privacy-rechten van individuen. Ook OpenAI kan alle info die je ChatGPT voert inzien;
- Veiligheids- en beveiligingsrisico's: AI-systemen die in menselijke omgevingen zijn geïntegreerd, kunnen veiligheids- en beveiligingsrisico's met zich meebrengen. Het gaat onder meer om AI-toepassingen in de gezondheidszorg en AI-systemen die vatbaar zijn voor hacking;
- Existentiële risico's: sommige deskundigen hebben hun bezorgdheid geuit over de potentiële existentiële risico's van geavanceerde AI, waaronder de mogelijkheid dat AI de menselijke intelligentie overtreft en onvoorzienbare gevolgen zal hebben;
- Gebrek aan controle: oncontroleerbare AI-ontwikkeling kan tot onvoorspelbare resultaten leiden.
Wat is de waarheid over AI?
Wat AI in de toekomst gaat doen en veranderen, is natuurlijk niet te zeggen. Is het einde van Google nabij? Is alle content die je straks online leest automatisch door AI gegenereerd? Wie weet, maar in principe kunnen we daar op dit moment nog helemaal geen uitspraken over doen. Toch zijn er een aantal mythes die ik de wereld uit wil helpen:
- AI gaat content-marketeers vervangen
Wat er over honderd jaar gebeurt, weet niemand. Theoretisch gezien kun je letterlijk alles met AI automatiseren. Maar op de korte termijn zal AI ons (content-marketeers) zeker niet vervangen. AI-programma’s zoals ChatGPT zijn handige hulpmiddelen die je productiviteit verbeteren en waarmee je snel veel informatie verzamelt (de bovenstaande voordelen en risico’s van AI zijn bijvoorbeeld door AI gegenereerd en heb ik maar minimaal aangepast). Maar AI-generated content heeft een valkuil: er zitten fouten in. AI hallucineert en heeft natuurlijk niet alle informatie over je klanten of je bedrijf.
Ook over vijf tot tien jaar zullen menselijke content-marketeers nog erg belangrijk zijn, want zelfs als AI zo goed wordt dat het zelfstandig volledige teksten kan schrijven, zijn er nog steeds mensen nodig om prompts in te voeren en de juiste informatie te verschaffen. Vervang je mensen door AI, dan loop je het risico dat het internet enkel uit gerecyclede content gaat bestaan.
- AI is veel intelligenter dan mensen
Veel mensen denken dat AI-systemen altijd superintelligent zijn zoals in sciencefictionfilms, maar de realiteit is dat de meeste AI-systemen slechts gespecialiseerd zijn in specifieke taken. Ze beschikken niet over algemene intelligentie. Natuurlijk leren chatbots zoals ChatGPT van het internet, waardoor ze een hoop meer informatie hebben dan één persoon kan onthouden, maar al deze informatie heeft AI uiteindelijk nog steeds van mensen geleerd.
- AI is honderd procent objectief
Alle AI-programma’s die bestaan zijn (op dit moment) afhankelijk van ingevoerde data, regels en input. Daarom loop je met AI-generated content het risico dat er vooroordelen in de tekst terechtkomen, die je daar zelf niet in zou zetten. AI kan dus nooit honderd procent objectief zijn, zelfs als een AI-programma zich wel zo voordoet. Zonder vooroordelen zou AI er bijvoorbeeld geen probleem mee hebben als je de chatbot uitscheldt of om het recept voor een bom vraagt.
Natuurlijk kun je je afvragen: is het echt nodig dat er over dat soort onderwerpen content wordt geschreven? Op die discussie ga ik in dit blog niet in, maar ik kan wel twee argumenten geven waarom dit soort censuur in de toekomst problemen kan geven bij algemene content-creatie:
- Vrijheid van meningsuiting wordt beperkt: als ik aan ChatGPT vraag om te omschrijven waarom Mark Rutte een slechte premier is, krijg ik als antwoord ‘of Mark Rutte als premier van Nederland als "slecht" wordt beschouwd, is een kwestie van persoonlijke mening en politieke overtuiging’. Dat is natuurlijk een heel politiek-correct antwoord. Op zich is daar niets mis mee. Maar hierdoor kun je ChatGPT bijvoorbeeld niet gebruiken om een diepgaand opiniestuk te schrijven. Vrijheid van meningsuiting is de kernwaarde van democratie, leidt tot innovatie en vooruitgang en beschermt minderheidsgroepen. Het is dus tamelijk problematisch als die vrijheid van meningsuiting op het internet wordt aangetast, ook al denken we allemaal wel eens dat die mensen op X (voormalig Twitter) wel wat rustiger mogen doen;
- Er wordt systematisch misinformatie gedeeld: ChatGPT (en andere AI-programma’s) maken nog zeer regelmatig fouten. Dit noemen we ‘hallucineren’. Op het moment dat deze fouten online worden geplaatst, leert AI daar opnieuw van en blijven die fouten voortbestaan. Ook lopen we als internetgebruikers het risico om die foutieve informatie te zien en als waarheid aan te nemen. Zo bevordert AI het systematisch verspreiden van misinformatie. Systematische misinformatie ontneemt miljoenen mensen de mogelijkheid om verantwoorde keuzes te maken en ondermijnt daarmee de democratie. Het is in veel landen nog steeds een luxe om je te kunnen informeren met betrouwbare informatie. Als we misinformatie systematisch in artikelen en nieuwsstukken verspreiden, maken we betrouwbare informatie alleen maar zeldzamer.
Hoe verandert AI de wereld van contentmarketing?
Ik heb zojuist een hoop informatie over AI op een rij gezet, maar het doel van dit blog is natuurlijk om te vertellen hoe AI de contentmarketing-branche verandert. Online marketing zal in ieder geval nooit meer hetzelfde zijn als vroeger… but what else is new?
Hoe kan een content-marketeer AI benutten?
AI tools hebben verschillende voordelen die je als content-marketeer, contentspecialist of copywriter in je werk kunt toepassen. Je kunt bijvoorbeeld tijd besparen door opgenomen interviews door AI te laten uittypen, snel afbeeldingen te bewerken met een programma zoals Adobe Firefly, snel informatie op een rij te zetten en AI als sparringpartner te gebruiken door discussies over bepaalde onderwerpen met een chatbot te voeren. Maar je kunt AI op dit moment niet blind vertrouwen om volledige teksten te genereren, tenzij je die tekst baseert op informatie die je zelf invoert. Kijk alles wat je met AI genereert altijd grondig na op fouten of gebruik een gegenereerde tekst enkel als inspiratie of ondersteuning voor je eigen content.
Wanneer heeft het nut om AI als tool te gebruiken?
Als contentspecialist weet ik zelf maar al te goed dat AI niet altijd handig of nodig is. Ik had bijvoorbeeld iedere alinea van dit blog met AI kunnen genereren. Ik was in dat geval zeker sneller klaar geweest met schrijven, maar dit blog zou niet hetzelfde zijn. Het is dus goed om te weten wanneer je AI het beste kunt inzetten.
Veel contentspecialisten en copywriters zullen bepaalde teksten beter zelf kunnen schrijven. Als ze AI eerst de juiste informatie moeten voeren en de tekst daarna nog moeten nalezen en aanpassen, gaat daar meer tijd in zitten dan in het zelf schrijven van content. Maar voor het genereren van herschreven content (bijvoorbeeld voor soortgelijke pagina’s op een website) of korte verkoopteksten kan AI ideaal zijn. Ook is AI geweldig als je snel veel informatie wil verzamelen, audio naar tekst wil converteren of inspiratie wil opdoen. Als ik (Joshua) bijvoorbeeld last heb van writer’s block, schrijf ik zelf een losse opzet van een alinea, voer ik die aan ChatGPT en schrijf ik de volledige alinea aan de hand van de door ChatGPT gegenereerde content. Op die manier maakt AI mij productiever en sneller.
Contentmarketeers zoals SEO-specialisten kunnen AI ook als tool gebruiken bij onder andere het maken van planningen, het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek of bij het toepassen van chatbots en klantenservice.
TLDR: hoe verandert AI content-marketing?
Too lazy, didn’t read? In dit blog besprak ik waarom we AI in de contentmarketing-branche nog niet klakkeloos (kunnen) inzetten voor het genereren van content. Wel is AI een ontzettend handige tool voor:
- Het genereren van herschreven content en bulk-content;
- Het snel verzamelen van informatie (controleer die altijd goed);
- Het converteren van audio naar tekst;
- Het vertalen van content;
- Het snel bewerken van afbeeldingen;
- Het opdoen van inspiratie;
- Het uitvoeren van kleine taken zoals onder andere het maken van planningen.
Meer weten?
AI is een toptool! Maar voorlopig heb je nog steeds contentmarketing-specialisten nodig om jouw website om te toveren tot een SEO-droom. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!