Blog
Toon alle >
Hoe zet je BigQuery in voor je online marketing strategie
Ben jij benieuwd naar alle mogelijkheden van Google BigQuery? Het is een tool die lang nog niet zo bekend is als Google Analytics of Search Console. Maar wat kan BigQuery nou eigenlijk en hoe gebruik je deze tool in jouw online marketing? Ik laat je in deze blog graag zien waarom je BigQuery zou moeten gebruiken en welke voordelen ermee behaald kunnen worden.
Wat is Google BigQuery?
BigQuery is een cloudgebaseerde gegevensanalyse-tool die door Google wordt aangeboden. Hij is ontworpen om snel en efficiënt grote hoeveelheden gegevens te kunnen verwerken en analyseren. Hij maakt gebruik van SQL-achtige query's en kan gegevens van verschillende bronnen zoals Google Analytics, Search Console en andere cloudgebaseerde databases verwerken. SQL is de programmeertaal voor databases en gebruikt query’s (een opdracht aan een database) om te communiceren met het Database Management System (DMBS). Vandaar dus ook de naam BigQuery.
Waarvoor kan je het gebruiken?
Google BigQuery kan worden gebruikt voor veel voorkomende gegevensanalyses en business intelligence toepassingen. Het kan bijvoorbeeld worden gebruikt om patronen te ontdekken in klantgedrag, om te voorspellen welke producten het waarschijnlijkst worden gekocht, om logboekgegevens te analyseren en om gegevens uit verschillende bronnen te combineren.
Wat zijn de voordelen van Google BigQuery?
BigQuery brengt vele voordelen met zich mee. Een aantal voordelen zijn:
- BigQuery is sneller dan de traditionele gegevensanalyse-tools: In enkele seconden of minuten kan BigQuery miljarden rijen aan data verwerken waar traditionele gegevensanalyse-tools soms uren of dagen voor nodig hebben.
- BigQuery is een stuk goedkoper dan de traditionele gegevensanalyse-tools: De betalingsstructuur die BigQuery hanteert is gebaseerd op het gebruik. Dit betekent dat er nooit te veel betaald wordt. Vaak gebruiken andere toepassingen juist een structuur gebaseerd op licenties of abonnementen.
- BigQuery kan gegevens van meerdere bronnen combineren waardoor er diepere analyses gedaan kunnen worden: Door de data uit bijvoorbeeld Google Analytics te koppelen aan de data uit Search Console kunnen er unieke inzichten worden verkregen. Zonder deze koppeling zouden die inzichten verloren gaan.
- BigQuery is een cloudgebaseerde toepassing. De data wordt altijd in tweevoud opgeslagen op verschillende geografische locaties: Dit betekent dat er nooit data verloren zal gaan in het geval van een ongeluk of schrijffout in de opslag. Zo kan je er altijd vanuit gaan dat de data correct en actueel is.
Hoe kan BigQuery in online marketing worden toegepast?
BigQuery wordt gebruikt om inzicht te krijgen in klantgedrag en trends. Daarbij kijk je naar zoekwoorden en advertenties die het meest effectief zijn. Daarnaast kan BigQuery gebruikt worden om klantsegmenten te identificeren of om te bekijken welke productgroepen het meest interessant zijn om op te focussen. Het mooie van BigQuery is dat gegevens in real-time geanalyseerd kunnen worden. Zo kunnen we bij Semwerkt direct meebewegen met veranderingen in klantgedrag en daar onze campagnes op aanpassen. Zo kunnen we altijd up-to-date blijven en zijn onze campagnes altijd van de hoogste kwaliteit. Daar worden onze klanten weer blij van!
Wil jij meer uit je data halen van je online marketingcampagnes? En verdwaal je weleens in het data-bos waardoor je de bomen niet meer ziet? Wij maken je graag wegwijs in online marketing.
Maak een afspraak via: 0229 - 763 561 of info@semwerkt.nl