Blog
Toon alle >
Krijg meer inzicht in je bezoekers via Google Ads
Stel, je hebt een Google Ads account en er draaien verschillende campagnes voor producten die je verkoopt. Je campagnes presteren goed maar je wilt meer inzicht krijgen in je doelgroep om je campagnes uit te breiden. Hoe pak je dit dan aan? Hieronder een van de mogelijkheden: de in-market doelgroep.
In-market doelgroepen
Om meer inzicht te krijgen in je doelgroep is het mogelijk om in Google Ads In-market doelgroepen toe te voegen. In-market doelgroepen zijn mensen die actief op zoek zijn naar een product of dienst in een bepaalde categorie. Deze mensen hebben dus een hogere aankoopintentie dan anderen.
Er zijn vele verschillende in-market doelgroepen in Google Ads beschikbaar die je aan je account kunt toevoegen. Onderstaand een greep van groepen die je kunt toevoegen.
Ook is het mogelijk om doelgroepen toe te voegen op basis van ouderlijke status, huwelijkse staat of zelfs woonsituatie.
Door verschillende doelgroepen als observatielijst toe te voegen aan je campagnes krijg je meer inzicht over je doelgroep. Als een bepaalde doelgroeplijst genoeg data heeft verzameld en je die presteert bovengemiddeld kan je er voor kiezen om een bodaanpassing toe te passen op deze lijst.
Gebruik van observatielijsten voor display campagnes
Terug naar je campagnes. Je SEA campagnes draaien goed en je hebt nu doelgroepen als observatie toegevoegd. Je hebt data verzameld en er zijn zichbaar verschillende doelgroepen die bovengemiddeld presteren. Wat ga je doen met deze informatie.
Het doel was om meer nieuwe mensen te bereiken omdat je met je zoekcampagnes al tegen grenzen aanloopt. Je zult dus hoger in de funnel mensen moeten zien te bereiken. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een display campagne op kunt gaan zetten. Hiermee kan je doormiddel van display advertenties nieuwe klanten bereiken.
Waarom zou je de inzichten die je nu opgedaan hebt met de zoekcampagnes, niet gaan toepassen in een display campagne? Met de in-marketdoelgroep(en) bereik je potentiële klanten waarvan de kans het grootst is dat ze in jouw producten of diensten geïnteresseerd zijn.
Een goed begin om met een display campagne te starten is dan het opzetten van een display campagne die je target op de meest interessante in-marketdoelgroepen.
Doelgroep specificeren
Bij het opzetten van de display campagne kies je voor de in-marketdoelgroepen. Vervolgens kan je deze doelgroepen combineren met dezelfde zoektermen die je toepast in je zoekcampagnes. Hiermee verklein je je doelgroep tot websites, app’s en bij video’s tot die betrekking hebben tot je zoekwoorden en gecombineerd met je in-marketdoelgroep.
Let hier wel op, dat het kan zijn dat je doelgroepselectie erg beperkt wordt, waarmee je de kans op succes ook verkleint of dat je campagnes zelfs geen vertoningen behaald.
Dit is een manier op een doordachte wijze een display campagne op te starten en te richten op een doelgroep waarvan de potentiële klanten met het Google display netwerk kunt bereiken.
Kan jij hulp gebruiken bij het vergroten van jouw klantenkring of wil je eens sparren met een van onze online marketing specialisten? Bel ons of mail ons en we helpen je graag verder: neem gerust contact met ons op via info@semwerkt.nl of bel naar +31 (0)229 763 561. Een van onze SEA specialisten helpt je graag!