Vijf redenen waarom ChatGPT menselijke schrijvers nooit helemaal zal vervangen

Ongeveer anderhalf jaar geleden publiceerde Semwerkt een artikel waarin we ons afvroegen of Artificial Intelligence je contentafdeling kan vervangen. Het genereren van teksten via bijvoorbeeld ChatGPT was toen nog niet zo vergevorderd als het nu is, vandaar dat we toen nog wel wat twijfels hadden over de inzetbaarheid van AI-tools. Inmiddels zijn we een stuk verder en heeft AI grote stappen genomen. Niet alleen ChatGPT is sterk verbeterd, ook grote bedrijven als Google (met Google Gemini) en Microsoft ontwikkelen soortgelijke tools waarmee ook goede teksten gegenereerd kunnen worden. Het gevolg: de teksten die uit deze AI-hulpmiddelen rollen worden steeds beter en zijn ook steeds minder goed te onderscheiden van teksten die door een menselijke schrijver zijn geschreven.

Je kan je dan afvragen: is het niet eens tijd om die contentafdeling eindelijk op te doeken en mijn teksten snel en efficiënt (en vooral ook: goedkoop!) door AI te laten schrijven? Het antwoord daarop is een volmondig ‘nee’. Natuurlijk is dat een antwoord dat je van een menselijke schrijver mag verwachten, maar ook ChatGPT en Google Gemini zelf delen deze mening. Er zijn fundamentele redenen waarom menselijke schrijvers nooit helemaal vervangen gaan worden door technologie. We zetten de vijf belangrijkste redenen graag even voor je op een rijtje.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

1: Creatieve innovatie en originaliteit

Vraag aan een AI-tool om een tekst te bedenken en schrijven en binnen een halve minuut staat er een prima, bruikbare tekst op je scherm. Als je echter een tekst wil hebben die creatief, origineel en vooral ook behulpzaam is, dan kan je dit het beste door een menselijke schrijver laten maken. Menselijke schrijvers beschikken namelijk over een unieke bron aan creativiteit, die nog steeds niet geëvenaard kan worden door AI. AI-modellen zijn getraind op een enorme hoeveelheid bestaande teksten en kunnen hierdoor patronen herkennen en reproduceren. Ze missen echter het vermogen om écht origineel en innovatief te zijn. 

Een menselijke schrijver heeft het in zich om onverwachte verbanden te leggen en nieuwe concepten te introduceren. Niet onbelangrijk: als schrijver kan je persoonlijke ervaringen en emoties verwerken in je teksten. Dat is voor AI niet mogelijk.

2: Emotionele intelligentie

AI kan emoties analyseren en deze ook nabootsen. Toch zullen de emoties die door AI in een bepaalde tekst worden gelegd, nooit helemaal overeenkomen met menselijke emoties. AI mist namelijk de emotionele intelligentie en empathie die menselijke schrijvers wel hebben. Het begrijpen van deze menselijke emoties en deze vertalen naar betekenisvolle, genuanceerde verhalen, vereist empathie en bewustzijn die AI niet kan bereiken. Als een menselijke schrijver persoonlijke ervaringen en gevoelens in een tekst verwerkt, dan voel je jezelf als lezer verbonden met de inhoud. Dit heeft een diepgang en authenticiteit die niet te automatiseren is.

3: Cultureel bewustzijn

Taal en cultuur zijn nauw met elkaar verbonden. Een schrijver begrijpt de nuances van culturele contexten, sociale normen en historische achtergronden. Deze zijn essentieel voor het produceren van relevante en gevoelige inhoud. Een AI-model heeft wel toegang tot een overvloed aan gegevens, maar mist het inzicht en de subtiliteit om een complex cultureel onderwerp op subtiele wijze aan te pakken. Zo kunnen er misverstanden ontstaan, of zelfs ongepaste content worden gegenereerd. Een menselijke schrijver heeft dan wel weer het gevoel om deze valkuilen te vermijden.

4: Ethiek en verantwoordelijkheid

Het schrijven van een tekst brengt ethische overwegingen met zich mee die verder gaan dan de feitelijke juistheid van de content. Een schrijver kan morele en ethische afwegingen maken bij het kiezen van een onderwerp en het formuleren van een boodschap. Schrijvers zijn in staat om bij zichzelf te rade te gaan wat de mogelijke impact is van wat er geschreven wordt. Daarbij kunnen ze ook verantwoordelijkheid nemen voor de mogelijke gevolgen. AI-tools hebben dit vermogen niet. Ze kunnen niet ethisch oordelen over een tekst en zo is het zomaar mogelijk dat er onbedoeld schadelijke of controversiële inhoud wordt gegenereerd. Je kan dat de AI niet kwalijk nemen, aangezien ze de implicaties niet begrijpen. Ze missen het morele kompas dat menselijke schrijvers wel hebben.

5: Een unieke stem

Elke schrijver heeft een eigen, unieke stem en persoonlijkheid. Dit resulteert ook weer in een unieke schrijfstijl waarmee ze zich onderscheiden van andere schrijvers. Zo hebben ze een persoonlijke touch en herkenbare stijl waarmee een merk, persoon of boodschap extra ondersteund wordt. Het resoneert met het publiek op een manier die niet door AI kan worden geëvenaard. AI is goed in het nabootsen van verschillende stijlen en tonen, maar het zal toch altijd een imitatie blijven. De persoonlijke touch die je als menselijke schrijver in je teksten kan leggen kan niet worden gedupliceerd door algoritmen.

AI of copywriter, welke is beter?

Als je een menselijke schrijver vraagt of hij in zijn werk vervangen kan worden door AI, dan zal hij daar over het algemeen, logischerwijs, met ‘nee’ op antwoorden. AI is een zeer waardevolle tool geworden, maar heeft altijd menselijke ondersteuning nodig. Zelfs als je toch teksten door AI laat genereren, dan moeten deze altijd goed gecheckt worden om te zien of alles klopt, of er niemand gekwetst wordt door de inhoud en of een tekst niet te oppervlakkig is geschreven. Je houdt ook altijd het risico dat delen van een bepaalde tekst een kopie zijn van iets wat elders op het Internet al is gepubliceerd. Met een schrijver mag je er over het algemeen van uitgaan dat dit niet het geval zal zijn.

Wil jij doeltreffende content inzetten om jouw merk te versterken? Onze contentspecialisten denken met je mee. Neem contact met ons op via info@semwerkt.nl of via ons contactformulier.