Waarom is linkbuilding belangrijk voor je SEO-campagne?

Wanneer we een SEO-campagne voor jouw website uitvoeren, schrijven we vaak artikelen voor externe blogs en nieuwssites. Deze artikelen plaatsen we dus niet op jouw site, maar gaan over jouw bedrijf, het product of de dienst die je levert, of over bredere onderwerpen gerelateerd aan jouw branche. Dit noemen we linkbuilding.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Hoewel we in deze artikelen niet altijd direct jouw bedrijf omschrijven en uitlichten, zijn ze wel heel belangrijk voor je SEO-campagne. Het onderwerp is superrelevant en de links die we in de artikelen zetten, hebben grote waarde. Deze links dragen namelijk bij aan een hogere autoriteit van je website en dat helpt de zoekmachine de betrouwbaarheid en relevantie beter vast te stellen.

Klikt een gebruiker op een link in een artikel?

Wanneer een lezer op een link in een artikel klikt, komt hij gelijk op een pagina op je website terecht die voor hem relevant is. Maar dit is uiteindelijk niet het hoofddoel van linkbuilding; wanneer een artikel op een blog of een nieuwssite naar jouw website linkt, geeft de plaatser eigenlijk aan dat hij jouw website betrouwbaar en relevant vindt. De link dient als een 'stem van vertrouwen' van de ene site naar de andere. Zoekmachines zoals Google gebruiken deze ‘stemmen’ als een belangrijke factor in hun algoritmes, waarmee ze de organische volgorde van zoekresultaten beslissen. Hoe meer van deze signalen je hebt van autoritaire websites (oftewel: websites die Google vertrouwt), hoe hoger je waarschijnlijk zult ranken in zoekresultaten. Dit komt doordat je met iedere link meer autoriteit en betrouwbaarheid voor je website opbouwt. Hierbij gaan we er natuurlijk wel vanuit dat de inhoud van je website verder in orde is. Gelukkig zorgen we daar tijdens je SEO-campagne ook voor!

Websites met meer kwalitatief hoogwaardige links (links van betrouwbare en relevante websites) hebben een grotere kans om hoger te ranken in de zoekresultaten. Maar het is niet goed als je website alleen maar hoogwaardige links ontvangt. Om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen, is het goed als je ook links van minder relevante sites ontvangt.

Wat is een natuurlijk linkprofiel?

Een natuurlijk linkprofiel is het beste signaal dat je kan geven richting Google. Maar wanneer is jouw linkprofiel natuurlijk opgebouwd?

Kenmerken van een natuurlijk linkprofiel zijn onder andere:

  • Een mix van links van verschillende soorten websites, zoals blogs, nieuwswebsites, forums en sociale media;
  • Verschillende soorten ankerteksten (de klikbare tekst van een link), inclusief merkgerelateerde termen en zoekwoorden;
  • Backlinks van websites die relevant zijn voor jouw niche of industrie, bijvoorbeeld een link van een modewebsite naar de website van een kledingwinkel;
  • Links van betrouwbare websites met hoge autoriteit, zoals nieuwssites;
  • Links van aanvullende websites met soms een net wat lagere autoriteit, zoals een hobbyblog. Deze websites dragen heel mooi bij aan de grootte van het linkprofiel.

Hoe verkrijg je externe links?

Omdat het belangrijk is dat externe sites naar jouw website linken, schrijven onze contentspecialisten voor verschillende websites artikelen en gastblogs. In deze teksten zitten links verwerkt die naar jouw website leiden. Dit betekent niet altijd dat het artikel specifiek over jouw winkel of bedrijf gaat. Een voorbeeld: een artikel over het onderhouden van een racefiets kan een link bevatten naar een product op de website van een fietsenwinkel, zonder die winkel expliciet te benoemen. Een ander voorbeeld is een blogpost over gezondheid die linkt naar een voedingssupplement op jouw site, of een blogpost over mode door de jaren heen met een link naar een broek uit jouw assortiment.

Natuurlijk zetten we de naam van je bedrijf soms wel in een artikel. Vooral op nieuwssites en zakelijke blogs kan en doen wij dit. Op onder andere mode-, woning- en levensstijlblogs is dit meestal niet toegestaan.

Kan een link naar jouw site overal staan?

Externe links zijn erg belangrijk voor je SEO, maar dat betekent niet dat je overal en nergens links naar je website kunt spammen. Ten eerste stelt Google het niet op prijs als je voor links naar je website betaalt. Daarnaast kun je in een artikel over sperziebonen beter geen link naar een kledingwinkel zetten. De ankertekst van een link vertelt zowel de gebruiker als de zoekmachine namelijk waar de link naartoe moet leiden. Als de ankertekst niet overeenkomt met de inhoud van de pagina op de website waar naartoe wordt gelinkt, loop je het risico dat dit de autoriteit van je site niet ten goede komt en dat het je organische positie misschien negatief beïnvloedt.

Meer weten over linkbuilding?

Heb je nog vragen over de artikelen die we voor jouw campagne op externe nieuwssites en blogsites plaatsen? Neem dan contact met ons op via info@semwerkt.nl of bel naar 0229 - 763 561. Onze specialisten vertellen je graag meer.