Wat is de impact van SearchGPT op jouw online marketingcampagne?

Misschien heb je de koppen al gezien: “Google opgepast, hier komt SearchGPT,” “OpenAI komt met SearchGPT: moet Google oppassen?” “Moet Google zich zorgen maken om ChatGPT en SearchGPT?” Het nieuws staat bol van de voorspellingen: het einde van Google is (alweer) nabij! Maar klopt dit wel?

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

De komst van SearchGPT zorgt in ieder geval voor veel speculatie onder online marketingspecialisten. Als deze nieuwe zoekmachine aanslaat, gaat er voor SEO- en SEA-specialisten namelijk een hoop veranderen. Wat is SearchGPT precies en wat kan het betekenen voor jouw online strategie? In dit blog lees je alles wat er op dit moment bekend is.

Wat is SearchGPT?

Op 25 juli 2024 kondigde OpenAI een nieuwe zoekfunctie aan: SearchGPT. Dit AI-gestuurde zoekprogramma biedt snelle, complete antwoorden ondersteund door relevante bronnen. Het doel is een verbeterde zoekervaring te bieden zonder de overvloed aan advertenties zoals bij Google. Momenteel is SearchGPT in een testfase, waarbij een beperkte groep gebruikers feedback kan geven. Onze specialisten kunnen helaas nog niet met SearchGPT aan de slag, maar we staan al in de wachtrij om het te testen zodra het mogelijk is.

Bron: OpenAI

Het huidige online marketinglandschap

Aan het begin van dit blog zeiden we dat we je zouden vertellen over de impact van SearchGPT op je online marketingstrategie. Maar om een voorspelling te kunnen doen over hoe een nieuwe zoekmachine het online landschap verandert, is het goed om te weten hoe dat landschap er nu uitziet.

Bron: Semrush

Momenteel heeft Google een marktaandeel van ongeveer 96%, terwijl Bing iets meer dan 1,5% in beslag neemt. De overige 2,5% wordt gedeeld door zoekmachines zoals DuckDuckGo, Yahoo en Ecosia. De grootste zoekmachines werken ongeveer hetzelfde, met vergelijkbare algoritmes en advertentiemogelijkheden. Daarom zijn de meeste SEO- en SEA-campagnes op deze zoekmachines aangepast.

De impact van SearchGPT op SEO en SEA

Een nieuwe zoekmachine zoals SearchGPT kan veel veranderingen met zich meebrengen voor zoekmachinemarketing (SEM). Zeker omdat deze nieuwe zoekmachine belooft zo anders te werken. OpenAI CEO Sam Altman wil geen kopie van Google Search maken. Hij streeft naar een gebruiksvriendelijke zoekomgeving waar Large Language Models (LLMs) gecombineerd worden met zoeken, zonder de overvloed aan advertenties. Voorlopig zijn er daarom geen plannen om advertenties toe te voegen aan SearchGPT. Stappen gebruikers massaal over naar SearchGPT, dan wordt adverteren voor je producten, diensten of website dus een stuk lastiger.

SEO-marketeers krijgen te maken met een andere uitdaging: zoals we van ChatGPT gewend zijn, geeft SearchGPT direct antwoord op vragen. Om te vinden wat je zoekt, is het eigenlijk helemaal niet nodig om naar websites door te klikken. Het werven van organisch verkeer wordt dus ook lastiger. Het aantal websitebezoekers dat je via organische resultaten werft, kan hierdoor afnemen. Maar dit betekent niet dat content op websites minder waardevol wordt. 

Net als andere zoekmachines moet SearchGPT de informatie op jouw website goed kunnen lezen. Contentspecialisten kunnen dit bevorderen door relevante content te schrijven. Biedt jouw website relevante, kloppende informatie en zien gebruikers van SearchGPT je (merk)naam vaak als bron terugkomen, dan bouwt dit vertrouwen op. Zoekt de gebruiker bijvoorbeeld regelmatig op hoe hij bepaalde klussen in huis kan uitvoeren en ziet hij jouw klussersbedrijf bijna altijd als bron, dan denkt hij waarschijnlijk eerder aan jou als hij een klusser wil inhuren.

 

Veranderingen in online marketingstrategieën

Natuurlijk is Helpful Content (content waar je doelgroep echt iets aan heeft) al heel lang een belangrijke factor in SEO en SEA, maar als SearchGPT aanslaat, wordt het nog belangrijker. Om in SearchGPT te worden gevonden, is het namelijk noodzaak dat je website antwoord geeft op vragen die je doelgroep echt opzoekt.

Bron: OpenAI

SEA-strategieën zijn eigenlijk helemaal niet aan de orde. Toch is er ook als je afhankelijk bent van advertenties, nog geen nood aan de man: het is nog maar de vraag in hoeverre SearchGPT überhaupt bruikbaar zal zijn voor zoekopdrachten waarbij de intentie is om een product te kopen of dienst af te nemen. Een functie die vergelijkbaar is aan Google Shopping, heeft SearchGPT namelijk niet. Het is daarom aannemelijk dat mensen die snel verschillende producten met elkaar willen vergelijken, nog steeds Google zullen gebruiken. Daarbij is Google ook bezig met een eigen AI die zal worden geïntegreerd in Google Search.

“De manier van zoeken verandert al enige tijd. Mensen vinden steeds vaker alternatieven voor zoeken in een zoekmachine, bijvoorbeeld TikTok. En straks wellicht ook SearchGPT, wanneer dit wordt uitgerold in Nederland. We zien dat Google hier al op reageert met nieuwe functies, zoals een gepersonaliseerde AI-overview die inmiddels in de VS is gelanceerd.” - Jitse van Rijn, SEA-specialist.

Wat als je niet wil dat AI van je content leert?

Natuurlijk zijn er veel sites die via hun robots.txt hebben aangegeven dat AI niet van hun content mag leren, maar dit staat het verschijnen in de zoekresultaten gelukkig niet in de weg. OpenAI heeft al verteld dat SearchGPT volledig draait om zoekresultaten en losstaat van het trainen van de andere AI-modellen. Dat betekent dat ook websites die voor een opt-out kiezen voor generatieve AI-training, toch in de zoekresultaten van SearchGPT verschijnen.

Tijd om te testen

Ons AI-team - bestaande uit Robbert (SEM-specialist), Jitse (SEA-specialist), Thom (SEO-specialist) en Joshua (contentspecialist) -  staat al in de wachtlijst om SearchGPT te testen. We willen weten wat er nodig is om als zoekresultaat in SearchGPT te verschijnen en in hoeverre zo’n resultaat voor organisch verkeer naar je site zorgt. Zodra we dit weten, kunnen we dit bij Semwerkt direct toepassen op je online marketingstrategie.

Ben jij op zoek naar een online marketingbureau met specialisten die altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen? Of ben je benieuwd hoe we jouw online marketingcampagne naar een hoger niveau tillen? Neem dan contact met ons op! We gaan graag met je om de tafel.

Tel: +31 (0)229 763 561

Mail: info@semwerkt.nl