Blog
Toon alle >
Zeven basisregels voor een succesvolle SEA-campagne
Search Engine Advertising, of adverteren in zoekmachines, is dé manier om snel meer bezoekers, klanten en omzet te kunnen genereren. Hier komen natuurlijk al snel veel vragen bij kijken: wat kan ik beter wel en niet doen, hoe deel ik mijn campagnes in, en hoe werkt Google Ads eigenlijk?
In dit blog hebben we zeven basisregels voor een succesvolle SEA-campagne samengevat, om je een beetje op weg te helpen.
1: Zoek uit wie je doelgroep is
De basis van een goede SEA-Campagne bestaat eigenlijk uit de volgende vraag: Wie wil je bereiken? Met andere woorden: wie is je doelgroep? Als je dat weet, kun je uitzoeken of de gekozen doelgroep te bereiken is.
Zo kun je binnen Google Ads in de zoekwoordplanner bekijken welke zoekwoorden volume hebben en wat een campagne met die zoekwoorden eventueel kost.
Om uit te vinden waar je campagnedoelstellingen liggen, maak je bijvoorbeeld gebruik van het See-, Think-, Do-, Care-model. Zo bepaal wie je wanneer wilt bereiken.
2. Zorg dat je een goede website hebt
Een goede SEA campagne zorgt vaak voor een mooie stijging in bezoekers en omzet. Een goede SEA campagne hangt niet alleen af van de SEA specialist die hem beheert, maar ook de website die hem ondersteunt. Het verschil tussen een pakkende bestemmingspagina (pagina waar de advertentie naar verwijst) en een pagina zonder CTA’s (Call-To-Action) en/of relevante informatie op de pagina, is meestal terug te zien in het conversiepercentage.
Zorg er dus voor dat de bestemmingspagina van je advertentie relevante informatie en call to actions bevat, zoals ‘download’, ‘registreer’ en ‘contact opnemen’.
Naast het conversiepercentage heeft dit ook een gunstig effect op de kwaliteitsscore van je campagne, wat ook weer voor een lagere CPC (kosten per klik) van je advertenties zorgt. Zo haal je in sommige situaties meer klikken uit hetzelfde budget.
3. Houd je aan de richtlijnen van Google
Google hanteert binnen Ads veel richtlijnen en regels, waaronder ook regels voor advertenties. Zo zijn bijvoorbeeld uitroeptekens niet toegestaan, en zullen advertenties met overmatig hoofdlettergebruik ook afgekeurd worden. Verder mag je ook geen misleidende beloftes in je advertenties doen.
Negeer je de regels? Dan kun je erop rekenen dat jouw advertenties de automatische beoordeling niet halen. Als de advertenties niet geaccepteerd worden, zullen deze dus ook niet zichtbaar worden op Google. Het is dus altijd belangrijk om na te gaan of alle advertenties door de beoordeling heen komen, zodat je zeker weet dat alles goed gaat.
4. Meet je conversies
Google Ads is een geweldige tool om meer bezoekers en verkeer naar je website te brengen en daarmee meer omzet te genereren. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je weet wat er allemaal behaald wordt, zodat je hierop in je campagnes kan sturen.
Meet daarom altijd met Google Analytics wat er gebeurt op je website, en wie de doelgroep is die je site bezoekt. Daarnaast kun je doelen in Google Analytics instellen om je op te richten met de campagnes, en zelfs Google Analytics zo instellen dat je per kanaal kan zien wat er per (online) kanaal aan omzet binnenkomt. Zo kun je precies zien wat er allemaal op je site gebeurt, en via welk kanaal.
Het advies van Google is hierin ook om de Google Ads pixel te gebruiken om conversies bij te houden. Het voordeel is dan dat je alle inzichten in het Google Ads interface kan bekijken.
Volgens Google heeft deze methode een aantal voordelen wanneer je de functies vergelijkt met die van Google Analytics. Zo worden vanuit Google Analytics alleen de laatste indirecte klikken doorgeschoten naar Google Ads.
Als je campagne eerder heeft bijgedragen aan een conversie, dan wordt dat niet aan Google Ads doorgegeven.
Daarnaast kun je met de Google Ads pixel beter en preciezer gebruik maken van cross device tracking, wat registreert of een gebruiker uit eindelijk via een ander apparaat alsnog een conversie afmaakt.
5. Zoek uit wie je wel en niet wil bereiken
Om je targeting relevanter te maken kan het slim zijn om gebruik te maken van uitsluitingszoekwoorden. Dit zijn, zoals de naam al verklapt, eigenlijk omgekeerde zoekwoorden. Als je een uitsluitingszoekwoord instelt, ben je niet meer vindbaar via die term.
Zo is het bijvoorbeeld bij een campagne voor “Auto Wrappen” slim om als uitsluitingszoekwoord “Keuken” toe te voegen, omdat het wrappen van keukens tegenwoordig steeds vaker voorkomt. Zo zorg je ervoor dat eventuele brede zoekwoorden niet de verkeerde mensen beginnen te targeten als Google Ads zelf zijn gang gaat.
Uitsluitingszoekwoorden komen alleen niet overeen met varianten die erop lijken of andere uitbreidingen. Als je bijvoorbeeld “auto’s”: uitsluit, kunnen de advertenties alsnog worden weergegeven op: “rode auto’s”.
Als u bijvoorbeeld het uitsluitingszoekwoord bloemen uitsluit, komen advertenties niet in aanmerking voor weergave wanneer een gebruiker naar rode bloemen zoekt, maar kunnen ze worden weergegeven als een gebruiker naar rode bloemen zoekt.
Verder geef je dan geen geld uit aan klikken die eigenlijk helemaal niet relevant zijn.
Je wilt er natuurlijk altijd voor zorgen dat een bezoeker, of potentiële klant, de juiste eerste indruk krijgt. Uitsluitingszoekwoorden kunnen ingezet worden om bepaalde interessante zoektermen uit te sluiten in de ene advertentiegroep, zodat de bezoekers daarvan bij een andere landingspagina op jouw site terecht kunnen komen via een andere advertentiegroep. Zo zorg je ervoor dat je bezoekers altijd de juiste boodschap te zien krijgen.
6. Remarketing
Gemiddeld gaat 2% van de bezoekers van een site over tot actie, zoals bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier, een aankoop of het bellen naar een bedrijf.
Door gebruik te maken van cookies, kan je met remarketing je doelgericht adverteren. Zo kun je bezoekers die al eerder op je site geweest zijn, ergens anders op het internet jouw advertentie laten zien.
De bedoeling van remarketing is dus eigenlijk: ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk van de overgebleven 98% bezoekers overgaat tot actie op jouw site.
Remarketing kan op talloze manieren, maar over het algemeen zie je deze manieren het vaakst:
- Via Display-advertenties
- Via Video-advertenties
- Via Facebook
7. Test, optimaliseer en geniet van het resultaat
Als je deze bovenstaande punten verwerkt in je campagnes, kom je al een heel eind. Daarna is het belangrijk om te zorgen dat je resultaten goed zijn, maar vooral ook goed blijven. Door je campagnes te blijven optimaliseren valt er meestal nog veel meer winst te behalen. Zo kun je erachter komen dat bepaalde zoekwoorden eigenlijk niet helemaal werkten zoals je gehoopt had, of dat die andere doelgroep het toch echt een stuk beter doet dan de doelgroep die je in eerste instantie in gedachten had.
Op die manier blijf je je campagnes en je resultaten verbeteren.
Benieuwd naar wat Semwerkt voor je kan betekenen, voor een nieuwe of bestaande Google Ads-campagne? Neem dan contact met ons op via onze site, telefonisch via 0229 763 561 of per mail op info@semwerkt.nl.