Zo haal je het meeste uit TikTok Ads in 2023

We zitten in 2023, een nieuw jaar met opnieuw interessante ontwikkelingen op het gebied van online advertising. De afgelopen jaren speelde TikTok een grote rol in deze ontwikkelingen en ook in 2023 is TikTok een van de meest veelbelovende platformen. Maar hoe haal je nu het meeste uit je advertenties op TikTok? Met deze tips leg je een ijzersterke basis.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

First things first

Voordat je gaat beginnen aan je eerste TikTok-advertenties zijn enkele dingen belangrijk om te bepalen. Wie is je doelgroep? Veel mensen denken dat alleen tieners TikTok gebruiken, maar niets is minder waar. Maar liefst 46% van de gebruikers is tussen de 20 en 40 jaar oud. Zoals alle platformen, kun je ook in TikTok Ads bepalen welke leeftijden je wilt bereiken.

Daarnaast is het belangrijk om je budget te bepalen. Hoeveel budget kun je reserveren voor een campagne? In welk tijdsbestek ga je dit budget besteden? Wil je meerdere doelgroepen of content tegenover elkaar testen? Op TikTok geldt er een minimaal dagbudget van €20,- per advertentiegroep, dus houd daar rekening mee in je begroting.

Doe niet te veel moeite

Wat misschien wel het belangrijkste is: content. Bij TikTok draait alles om content. Een traditionele advertentie zal je geen goede resultaten opleveren in TikTok Ads. De jonge gebruikers prikken met gemak door deze advertenties heen en scrollen meteen door. In plaats daarvan kijk je naar de trends die spelen en houd je daar rekening mee bij het bedenken van je advertentie. Is er een bepaald geluid of effect dat TikTokkers graag gebruiken? Pas deze elementen toe in je content zodat je doelgroep meer interactie toont met je advertenties. 

Doe vooral niet te veel moeite. TikTok gebruikers worden continu gevoed door snelle, luchtige content, gemaakt op een simpele smartphone zonder veel toeters en bellen. Des te meer jouw advertenties daar op lijken, des te natuurlijker het voelt om te bekijken.

Aan de slag

Er vanuit gaande dat je een TikTok Ads account hebt gemaakt en een betaalmethode hebt ingesteld, gaan we nu aan de slag met je campagne. Creëer een nieuwe campagne, kies voor ‘Custom Mode’ en kies het doel dat bij jouw campagne past. Het is belangrijk dat je Custom Mode selecteert zodat je de meeste controle over de instellingen van je campagne krijgt.

Geef je campagne een duidelijke naam en stel je budget in. Het budget dat je hier invoert moet je zien als een plafond: er zal niet meer uitgegeven worden dan dat bedrag. Laat ‘Campaign budget optimization’ uitstaan als je meer controle wilt houden over je biedstrategie en optimalisaties.

Doelgroepen instellen

Nadat je je advertentiegroep een naam hebt gegeven en je type promotie hebt ingesteld, ben je aangekomen bij het instellen van je doelgroep.

Selecteer ‘Custom targeting’ en kies je landen, talen, geslacht en leeftijden. Is dit niet je eerste TikTok campagne en wil je eerder bereikte mensen opnieuw bereiken? Selecteer dan je remarketing groepen.

Wat je vervolgens ziet, zijn 4 secties met verschillende targeting opties. Laten we deze opties even ontleden.

1. Interesses en koopintenties 

Als je eerder met bijvoorbeeld Facebook Ads hebt gewerkt, komt deze sectie je bekend voor.


In deze sectie zie je tientallen interesses of koopintenties van TikTok gebruikers. In de zoekbalk kun je zoeken naar de onderwerpen die het beste passen bij jouw product of dienst. Als je bijvoorbeeld tandpasta verkoopt, is het interessant om het onderwerp ‘Oral Care’ en ‘Teeth Cleaning’ te selecteren.

2. Gedrag: video interactie

In deze sectie kun je doelgroepen selecteren die bepaalde interactie hebben getoond met verschillende soorten video’s.


Deze sectie is zeer interessant als je een publiek wilt bereiken dat veel interactie toont met de video’s die het bekijkt. Wil je bijvoorbeeld dat je advertentie tot het einde bekeken wordt, selecteer dan ‘Watched till end’ in combinatie met categorieën en een tijdsperiode. TikTok Ads verzamelt dan automatisch gebruikers die aan deze criteria voldoen.

3. Gedrag: interactie met accounts

Deze sectie komt overeen met de sectie hierboven, alleen gaat het hier om interactie met het profiel van de TikTokker.


Deze manier van targeting is zeer interessant als je Spark Ads inzet. Dit zijn advertenties die je organisch op je TikTok-profiel hebt geplaatst en daarna boost met TikTok Ads. Gebruikers kunnen dan vanuit de advertentie doorklikken naar je profiel en je gaan volgen. Deze methode is ideaal als je naast je campagnedoel meer volgers op je profiel wilt hebben.

4. Gedrag: interactie met hashtags

Deze manier van targeting is misschien wel de meest waardevolle manier om je doelgroep te bereiken.


In deze sectie kun je namelijk mensen bereiken die interactie hebben gehad met een specifieke hashtag. Stel: je bent een muzikant die zijn muziek aan de man wil brengen via TikTok Ads. Je liedjes zijn sterk geïnspireerd door Ed Sheeran en dat hoor je duidelijk terug. Het is dan heel makkelijk om specifiek op de hashtag #edsheeran te richten. Hier bereik je namelijk de mensen die fan zijn van Ed Sheeran en óók fan van jou kunnen zijn. Nooit eerder was het zó makkelijk om deze mensen te bereiken.

Na het instellen van je doelgroep kun je je dag- of looptijdbudget en biedstrategie instellen.

Van content naar ad

In dit laatste onderdeel geef je vorm aan je advertentie. Na het instellen van een passende naam, kies je of je reguliere of Spark Ads wilt inzetten.


Bij een reguliere advertentie zien mensen je advertentie, maar kunnen ze niet doorklikken naar je profiel. Ook worden vind-ik-leuks, reacties en deelacties niet aan je profiel toegekend. Bij Spark Ads zien mensen een advertentie die je eerder op je profiel hebt gepost. Ze kunnen doorklikken naar je profiel en je volgen. Ook worden de weergaven, vind-ik-leuks, reacties en deelacties toegekend aan je profiel. 

Na het uploaden van je content verzin je een sterke caption die goed bij je advertentie past. Als je verkeer naar een externe website wil leiden, kun je vervolgens de URL invoeren. In dat geval is het belangrijk om het gedrag van je websitebezoekers te kunnen volgen, dus stel je pixel goed in! 

Testen, analyseren, optimaliseren

Als je alle stappen hierboven bent doorgelopen, ben je klaar om je advertentie live in te zetten. Vanaf dat moment is het belangrijk dat je de resultaten goed in de gaten houdt en verbetert waar nodig. Voer continu optimalisaties door om nog meer winst uit de resultaten te halen. Test bijvoorbeeld verschillende doelgroepen, content en landingspagina’s om erachter te komen wat wel of niet werkt. Op die manier blijf je je campagnes en resultaten verbeteren.

Benieuwd naar wat Semwerkt voor je kan betekenen, voor een nieuwe of bestaande TikTok campagne? Neem dan contact met ons op via onze site, telefonisch via 0229 763 561 of per mail op info@semwerkt.nl.