ChatGPT-4o: het nieuwste en meest geavanceerde model van OpenAI

It's bigger! It's Badder! Ladies and gentlemen, it's too much for Google to keep up with! Oké, niet echt, maar dat is wel hoe de aankondiging die OpenAI op maandag 13 mei 2024 om 19:00 uur (CEST) deed, eigenlijk klonk. Het nieuwe model van ChatGPT - genaamd ChatGPT-4o - zou slimmer en sneller zijn, beter kunnen coderen en dan ook nog eens voor gratis gebruikers beschikbaar! Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

In dit blog zetten we een aantal belangrijke functies van ChatGPT-4o op een rij: wat belooft OpenAI? En maakt het bedrijf die beloftes ook waar?

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Wat is ChatGPT-4o?

ChatGPT4-o is het nieuwste GPT-model van OpenAI. Zelf beschrijven ze het als hun “nieuwste en meest geavanceerde model”. De o in de naam staat voor omni, oftewel “overal” of "alwetend". Denk aan het woord omnipresent en het is meteen duidelijk welk beeld OpenAI van het nieuwe chat-model wil schetsen. Volgens OpenAI kan het nieuwe model zien, horen, praten en nadenken en kan het dat ook allemaal tegelijk.

De belangrijkste vraag: kan iedereen ChatGPT-4o gebruiken?

Een opvallende aankondiging die bijna meteen aan het begin van de eerste persconferentie (die ook live werd gestreamd en nu te zien is op YouTube) werd gedaan, was dat ChatGPT-4o voor iedereen gratis te gebruiken is. Wel hebben betaalde gebruikers een veel hogere usage cap. Dit is de limiet van de hoeveelheid berichten die je kunt verzenden en ontvangen - of eigenlijk van de hoeveelheid tokens die je kunt gebruiken, maar dat is weer een heel ander verhaal. Gebruik je ChatGPT voor de lol, dan is de gratis versie waarschijnlijk wel voldoende. Goed nieuws voor liefhebbers! Maar voor werkgerelateerde doeleinden is het nog steeds nuttig om de pro-versie te gebruiken, omdat je anders misschien midden op de werkdag de usage cap bereikt.

Wat kan ChatGPT-4o allemaal?

Als we de bovenstaande afbeeldingen moeten geloven is ChatGPT-4o op de meeste gebieden het beste AI-model dat op dit moment op de markt beschikbaar is. Maar wat betekent dat in de praktijk? Wat kan ChatGPT-4o allemaal en waarom zijn die functies beter dan die van ChatGPT-4?

1. ChatGPT-4o in de API

Een belangrijke update voor iedereen in de tech-wereld: ChatGPT-4o is beschikbaar op het developer platform (bekend als de API). Als je hier interesse in hebt, lees je op platform.openai.com meer over wat je allemaal kunt doen. In ieder geval zijn enkele voorbeelden van de toepassingen van de API: coderen, apps bouwen of iets op je website embedden.

2. Afbeeldingen genereren met ChatGPT-4o

Het nieuwe GPT-model is in staat om afbeeldingen te genereren, maar dat kon de vorige versie natuurlijk ook al. Toch is er iets veranderd. Gebruikte je ChatGPT voorheen al voor het maken van afbeeldingen, dan frustreerde je jezelf misschien wel aan de inconsistente manier waarop dat gebeurde: dezelfde persoon in twee verschillende afbeeldingen zag er niet altijd hetzelfde uit. Daarbij was het een hit or miss op het gebied van tekst: woorden werden verkeerd gespeld en letters zagen er vaak niet uit zoals ze hoorden. Volgens de demonstratie van OpenAI zelf, zijn deze problemen in ChatGPT-4o zo goed als opgelost: 

In de bovenstaande afbeelding zie je dat de typemachine in de gegenereerde afbeeldingen er hetzelfde uit blijft zien. Ook de teksten in de tweede en derde afbeeldingen komen overeen. En als je die tekst leest, is alles redelijk hetzelfde als de tekst in de opgegeven prompt. 

Komt deze demonstratie overeen met de realiteit? Dat moesten we even testen en helaas was het antwoord: niet echt. Zoals je hieronder kunt zien, verandert de tekenstijl van de afbeeldingen en klopt ook de tekst niet helemaal. Ook bij het vragen om verbetering is dit probleem niet opgelost.

Het nieuwe model zou ook teksten naar klaarblijkelijk handgeschreven kunnen omzetten, maar dit is wat er tijdens onze eigen test gebeurde:

Helaas is dit nog niet helemaal wat we op basis van de beloftes van OpenAI verwachten. Ook het overnemen van de letterlijke prompt die OpenAI zelf claimt te hebben gebruikt, werkt niet naar behoren. De tekst is namelijk totaal niet leesbaar.

Zo zijn er nog een hoop andere afbeelding-gerelateerde functies die OpenAI heeft beloofd, die klaarblijkelijk niet helemaal kloppen. We raden aan om op de website van OpenAI zelf te kijken wat die beloftes allemaal zijn. Het is in ieder geval duidelijk dat afbeeldingen genereren voor je website nog even op zich laat wachten.

Maar om ook even een positieve vooruitgang op het gebied van afbeeldingen te noemen: het uploaden van foto’s om daarvan een karikatuur te maken, gaat een stuk beter dan voorheen. Geen lastige prompts meer waarin je je uiterlijk omschrijft, je stuurt een foto en krijgt er een karikatuur voor terug.

3. Verbetering van verschillende talen

De verschillende talen waarin je ChatGPT kunt gebruiken, zouden met het nieuwe model moeten zijn verbeterd. Helaas hebben wij geen mensen in dienst die Russisch, Koreaans of Italiaans spreken, dus is deze claim lastig te testen. Maar bij het vertalen van Engelse teksten naar het Nederlands waren we blij verrast. Voorheen zag dit er, vooral bij gecompliceerde teksten, soms uit alsof de tekst letterlijk en woord voor woord was vertaald. In vergelijking daarmee ziet dit er toch een stuk beter uit:

Als we alleen van de Nederlandse versie van ChatGPT-4o uitgaan, lijkt het taalgebruik inderdaad verbeterd. In ieder geval op het punt van vertalen. Daarbij stelt OpenAI zelf dat voor talen met veel (of lastige) tekens nu veel minder tokens worden gebruikt, wat in de praktijk zou betekenen dat je meer en langer met ChatGPT kunt werken, ook als jouw taal gebruik maakt van een ander alfabet.

4. Praten met ChatGPT

Een enorme update: waar je voorheen moest typen, is het nu mogelijk om hardop tegen ChatGPT te praten. En ChatGPT praat terug! Daarnaast kan het taalmodel wat je zegt ook transcriberen, maar OpenAI geeft hierbij wel een waarschuwing: “[Het model is] goed in het transcriberen van Engelse tekst, maar presteert slecht in sommige andere talen, vooral die met een ander schrift dan Latijns. We adviseren onze niet-Engelse gebruikers om ChatGPT hiervoor niet te gebruiken.” Gaat dit in het vervolg wel beter, dan zou je ChatGPT kunnen gebruiken voor het transcriberen van meetings of promotievideos - of voor het maken van een voiceover.

Bij Semwerkt hebben we natuurlijk getest of de Nederlandse versie van voice mode net zo goed is als die in het Engels. Het model spreekt goed Nederlands en klinkt redelijk menselijk, maar af en toe hoor je toch dat het een robot is.

5. ChatGPT kan zien

In de desktop app wordt het als het goed is mogelijk om (delen van) je scherm te delen, zodat ChatGPT mee kan kijken wat je doet en je in real time kan helpen. Helaas is de desktop app in Nederland nog niet beschikbaar, dus kunnen we op dit moment niet testen of dat werkt. Zodra dit wel mogelijk is, houden we je op de hoogte.

En nog veel meer!

Als we in dit blog alles zouden omschrijven wat de nieuwe versie van ChatGPT kan, dan zou het voor jou dagwerk worden om alles te lezen. Er zijn heel veel dingen die ChatGPT-4o kan, die niet echt iets te maken hebben met online marketing of het hebben van een bedrijf. Maar we snappen het als je toch interesse hebt. In deze video op YouTube wordt er van alles verteld over de updates.

Komt er een ChatGPT-5?

Een tijd geleden waren er nog geruchten dat ChatGPT-5 deze zomer zou uitkomen. Is dat nog steeds zo? We vinden het moeilijk te zeggen. Aan de ene kant is het vreemd dat OpenAI gratis een model uitbrengt, dat beter is dan de betaalde versie hiervoor was. Je kunt je daarom afvragen of dit een manier is om meer gebruikers aan te trekken, voordat ze een nog beter betaald model uitbrengen. Maar aan de andere kant, de naam van het bedrijf is OpenAI. Als in Open Source. En zoals de AI-gigant zelf aangeeft, is het hun missie om AI tools gratis (of zo goedkoop mogelijk) onder de mensen te brengen. 

“We zijn een bedrijf en zullen veel dingen vinden om geld voor te vragen, wat ons zal helpen om gratis AI-diensten te bieden aan (hopelijk) miljarden mensen.” - Sam Altman.

Steelt OpenAI de spotlight van Google?

Elke nieuwe update van ChatGPT wordt nauwlettend gevolgd door Google, dat ook volop bezig is met AI-ontwikkeling. Op 14 mei heeft Google tijdens Google I/O - ofwel “Innovation in the Open” - een aantal aankondigingen gedaan met betrekking tot nieuwe producten, technologieën en updates voor hun software en diensten. Die waren als volgt:

  • Gemini: hierin kun je nu meer tokens gebruiken (wel een miljoen!), gems maken (vergelijkbaar aan custom GPT’s in ChatGPT) en data beter analyseren;
  • Google Search: hier zijn AI overviews aan toegevoegd met verschillende bijzondere toepassingen;
  • Google Workspace: Gemini in Workspace, met verschillende interessante functies en toepassingen in onder andere Gmail;
  • AI op Android: voor de verbetering van de smartphone-ervaring;
  • Creatieve AI, onder andere voor ontwikkelaars: denk aan een Music Sandbox en een tool om video’s te genereren;
  • En nog heel veel meer.

In een apart blog zullen we binnenkort precies vertellen wat de updates van Google inhouden en waarom ze interessant zijn.

Google of ChatGPT?

De recente update van OpenAI toont aan dat ChatGPT beter is geworden in het begrijpen en genereren van natuurlijke taal, wat leidt tot complexere gesprekken en betere gebruikersreacties. Dit maakt integratie in platforms en systemen eenvoudiger, waardoor bedrijven ChatGPT als aanvulling op hun diensten kunnen gebruiken. Google ziet met lede ogen hoe ChatGPT een voorsprong neemt, terwijl het zelf ook AI-gedreven diensten zoals Google Assistent en Google Gemini ontwikkelt. Naarmate ChatGPT verbetert, wordt het een aantrekkelijker alternatief voor Google's oplossingen. Als OpenAI's zoekfunctionaliteiten ook succesvol blijken, kan dit de overstap naar ChatGPT verder stimuleren. Maar de strijd is nog niet gestreden: Google is op dit moment nog steeds de grootste zoekmachine en de nieuwe updates zien er veelbelovend uit.

Wil je meer weten over hoe wij AI in je online marketing toepassen?

In een eerder blog lees je hoe AI tot nu toe kon worden toegepast in je online (content) marketingcampagnes. Heb je meer vragen? Neem dan contact met ons op via info@semwerkt.nl of via ons contactformulier.