Blog
Toon alle >
Hoe je SEO landingspagina's optimaliseert voor maximale conversiepercentages
Elke online ondernemer weet dat het genereren van verkeer slechts het halve werk is. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het gegenereerde verkeer ook daadwerkelijk de gewenste acties uitvoert op je website, het verkeer moet converteren! Landingspagina’s zijn de toegangspoorten tot je merk of bedrijf en kunnen de sleutel zijn tot het verhogen van de conversie en het genereren van leads. In dit blog vertellen we je hoe je de landingspagina’s op je website kunt optimaliseren en het conversiepercentages verhoogt.
Wat zijn de essentiële elementen voor een succesvolle landingspagina:
- Duidelijke en beknopte koppen
- Relevante en hoogwaardige inhoud
- Geoptimaliseerde Call-to-Action (CTA)
- Responsive design
- Snelle laadtijd
- Zoekmachineoptimalisatie
- Visuele elementen
- Testen en analyseren
De Kracht van de Eerste Indruk
Binnen een paar seconden hebben bezoekers al besloten of ze jouw website interessant genoeg vinden om door te klikken of naar beneden te scrollen. Duurt het laden te lang? Is het niet direct duidelijk wat er op deze pagina te vinden is en wat er van de bezoekers wordt verwacht? Dan ben je de meeste bezoekers hoogstwaarschijnlijk binnen een paar seconden al verloren. Zorg er daarom voor dat bezoekers binnen enkele seconden de volgende vragen kunnen beantwoorden:
- Wat is dit voor pagina of website?
- Wat kan ik op deze pagina of website vinden?
- Welke meerwaarde heeft deze pagina of website voor mij?
Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door middel van een duidelijke kop, USP’s en goede afbeeldingen, maar vooral met knoppen die de bezoeker verder helpen. Deze knoppen kunnen bijvoorbeeld leiden naar een pagina met alle producten binnen een categorie, of naar een contactpagina waar de bezoeker een contactformulier kan invullen.
Diepgang in Inhoud
Top, nu houd je een groot deel van de bezoekers in ieder geval iets langer vast. Nu is het nog van belang dat de bezoekers die verder scrollen op de pagina daadwerkelijk de informatie vinden die ze zoeken. Schrijf content die echt relevant is voor de bezoeker. Ga bijvoorbeeld dieper in op wat je aanbiedt en waarom de bezoeker jouw dienst of product nodig heeft, vertel waarom de bezoeker bij jou moet zijn en niet bij een concurrent, beantwoord vragen en wek het vertrouwen van de bezoeker. Het is naast het schrijven van tekst ook goed om afbeeldingen en video’s te gebruiken. Bijvoorbeeld afbeeldingen van het product of de dienst of een video waarop te zien is wat je werkwijze is.
Aanzetten tot Actie
Elke landingspagina heeft maar één doel en dat is conversie. Dat doel wordt meestal bereikt door een CTA (Call To Action). Het doel van de pagina kan bijvoorbeeld zijn dat de bezoeker een product koopt, contact opneemt, een demo aanvraagt of zich aanmeldt voor de nieuwsbrief. In alle gevallen is het belangrijk dat de CTA duidelijk, opvallend en overtuigend is.
Elke landingspagina heeft een doel, en dat doel wordt meestal bereikt door een CTA. Het kan zijn dat je wilt dat een bezoeker zich aanmeldt voor de nieuwsbrief, een product koopt of een demo aanvraagt. Wat het doel ook is, je CTA moet duidelijk, opvallend en overtuigend zijn. Wanneer je bijvoorbeeld wilt dat de bezoeker een demo aanvraagt kun je de volgende stappen zetten om een goede CTA te maken:
- Duidelijk: “Vraag een demo aan”
- Opvallend: “Vraag een demo aan!”
- Overtuigend: “Claim jouw gratis demo vandaag nog!”
Welke kleur je kiest voor de CTA is afhankelijk van de andere kleur(en) op de pagina en je website. De kleur moet contrasteren tegenover de primaire kleur van de pagina. Op die manier springt de CTA eruit en wordt het nog aantrekkelijker om erop te klikken. Is de kleur van de primaire kleur bijvoorbeeld geel, dan is paars een goede kleur voor de CTA.
Modern Design en Techniek
In het huidige digitale tijdperk is een responsieve website geen luxe, maar een noodzaak. Je pagina moet er goed uitzien en functioneel zijn op elk apparaat. Tegenwoordig vinden de meeste website bezoeken plaats via een mobiele telefoon en sinds 2020 gebruikt Google de mobiele versie van websites voor het indexeren en ranken van pagina’s, dit noemen ze mobile-first indexing.
Naast het feit dat de website op elk apparaat optimaal moet functioneren, is het ook van belang dat de pagina snel laadt. Zoals we al eerder in dit blog vertelden, kan een kleine vertraging al zorgen voor een enorme daling in het conversiepercentage. De snelheid van een pagina kan ook een directe invloed hebben op hoe goed een pagina rankt in de zoekmachines. Meer hierover kun je hier lezen.
Zichtbaarheid in Zoekmachines
Een prachtig ontworpen landingspagina die niemand ziet, is nutteloos. Hier komt zoekmachineoptimalisatie om de hoek kijken. Door relevante zoektermen op een natuurlijke manier in je content te integreren, verbeter je de zichtbaarheid van je pagina in zoekmachines. Daarnaast moet de content uniek zijn en een meerwaarde bieden voor de bezoeker. Ook het aantal externe links dat naar de pagina verwijst, heeft veel invloed op de zichtbaarheid van de pagina. Voor meer informatie over zoekmachineoptimalisatie kun je altijd contact met ons opnemen.
Continu Leren en Verbeteren
De digitale wereld evolueert in een ongelofelijk snel tempo. Wat de ene dag als een best practice wordt gezien, kan volgende week alweer verouderd zijn. Daarom is het van belang om constant te blijven testen en analyseren met verschillende elementen. Door A/B-testen uit te voeren, kun je verschillende versies van je landingspagina's met elkaar vergelijken om te zien welke het beste presteert. Door ook regelmatig te analyseren of de uitkomsten van de vorige test nog steeds voor de beste prestaties zorgen, kun je trends herkennen en je landingspagina blijven aanpassen naar de wensen van de bezoekers.