Blog
Toon alle >
Universal Analytics is niet meer, lang leve Google Analytics 4
Oké, een beetje een lugubere titel, maar zaterdag 1 juli 2023 was het toch echt zo ver: Universal Analytics (UA) werd vervangen door Google Analytics 4 (GA4). Het welbekende UA verwerkt nu geen nieuwe gegevens meer. Bij Semwerkt zijn we ons al maanden aan het voorbereiden op deze grote verandering, die van alle Google Analytics-gebruikers een enorm aanpassingsvermogen vraagt. Ben jij benieuwd wat er is veranderd of wil je graag weten wat de overstap naar GA4 voor jou en je bedrijf betekent? In dit blog zetten we alles wat je moet weten voor je op een rij.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een platform van Google waar de gegevens van je website en/of apps zijn verzameld. Op het platform vind je rapporten en informatie die inzicht geven in (de klanten van) je bedrijf. Om ervoor te zorgen dat Google Analytics informatie kan verzamelen, moet je een stukje JavaScript-code aan elke pagina van je website toevoegen. Als een gebruiker je website bezoekt, verzamelt de code dan informatie over wat die gebruiker doet.
Wat was Universal Analytics?
UA was de meest gebruikte webanalyse-service ter wereld dankzij de vele belangrijke voordelen, zoals offline conversies en flexibele time-out-instellingen voor sessies en campagnes. Helaas meldde Google in maart 2022 dat de service zou stoppen. Russel Ketchum (Google) vertelde: “Universal Analytics is gemaakt voor een generatie van online- metingen die was verankerd in het desktop web, onafhankelijke sessies en gemakkelijk waarneembare gegevens van cookies. [...] Deze meetmethode raakt nu snel achterhaald.”
Wat is Google Analytics 4?
De vervangende tool voor UA is GA4. Deze nieuwe tool werkt anders dan UA. Dit zie je terug in de manier waarop de metingen worden uitgevoerd. Je kunt deze metingen eigenlijk niet vergelijken met die uit UA en we raden aan om dat ook vooral niet te proberen. Ook de rapportages zien er anders uit en zijn op een andere manier vindbaar.
Waarom is GA4 zo anders?
Apps op telefoons zijn veel populairder dan ze waren toen UA werd ontwikkeld. Daarnaast verandert de online-wereld snel. Ook kiezen steeds meer gebruikers ervoor hun sessies niet te laten volgen door cookies, waardoor UA op bepaalde vlakken geen relevante inzichten in je website meer kon verschaffen. GA4 neemt privacy serieuzer dan zijn voorganger en gebruikt AI om modellen te maken op basis van de gebruiksgegevens die ze wel hebben.
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Universal Analytics en GA4?
Naast de privacy-instellingen van GA4, zijn de datamodellen anders dan we van UA gewend zijn. Het UA datamodel maakte gebruik van sessies en pageviews. Dit model werd echter ontwikkeld in de tijd dat smartphones en tablets nog niet zo populair waren.
Het UA-model verzamelt gegevens van gebruikersinteracties die binnen een bepaald tijdsbestek plaatsvinden. Dit systeem is gebrekkig. Als een gebruiker binnen een sessie meerdere doelen activeert, wordt er in UA dan namelijk maar één conversie geteld.
Het GA4 datamodel is gebouwd met cross-platform (meerdere platforms/apparaten) tracking als kern. Dit betekent dat je het ziet als je gebruiker van apparaat wisselt. Hierdoor ziet de informatie die je krijgt er heel anders uit. Probeer de data uit UA dus niet met die uit GA4 te vergelijken.
Hoe gebruik je GA4?
Voordat je volwaardig van GA4 gebruik gaat maken, is het goed om het instelproces te voltooien. Je ziet in GA op dit moment als het goed is namelijk nog de volgende pop-up:
Klik je op de knop “instellingen afronden”, dan kom je bij de installatieassistent terecht. Volg daarna de volgende stappen:
- Zie je het bericht “Dit is uw GA4-property. Uw gekoppelde Universal Analytics-property verandert niet”, klik dan op "gekoppelde property openen”;
- Je ziet nu het bericht “Bijna klaar: migratie naar Google Analytics 4 (GA4) afronden”. Klik op “nee, bedankt”;
- Zet de volgende schakelaar uit:
En vervolgens:
- Klik op “naar uw GA4-property”;
- Markeer alle taken als voltooid;
- De volgende keer dat je je GA4-property opent, zie je de rode pop-up niet meer. De pop-up verdwijnt niet meteen.
(Lees meer.)
Leer bij Semwerkt meer over GA4!
GA4 werkt dus heel anders dan je van Google Analytics gewend bent. Het is helemaal niet vreemd dat je hierdoor even achter je oren krabt. Wil je een korte training over het gebruik van GA4, zodat je je data beter kunt analyseren? Neem dan contact met ons op.