Blog
Toon alle >
Van strategie tot betere resultaten: wat doet een SEO-specialist?
Zoekwoordonderzoeken uitvoeren, een paar interne links aanleggen, pagina’s optimaliseren en je website rankt vanzelf beter in Google. Dat klinkt vrij eenvoudig, toch? Helaas werkt SEO toch anders. SEO heeft geen one-size-fits-all-oplossing, maar heeft juist een constante aanpak op maat nodig. Daarom zijn onze SEO-specialisten dagelijks bezig om de online vindbaarheid van onze klanten te verbeteren. Maar wat doet een SEO-specialist nu precies?
Wat is SEO?
Laten we eerst even teruggaan naar de betekenis van SEO. Deze afkorting staat voor Search Engine Optimization en heeft betrekking op de online vindbaarheid van websites in Google en andere zoekmachines. Hierbij gaat het om organische zoekresultaten zonder de advertenties, daar gaat SEA (Search Engine Advertising) namelijk over.
SEO-specialisten werken er dagelijks aan om een zo hoog mogelijke plek in de zoekresultaten te bemachtigen. De pagina met zoekresultaten wordt ook wel SERP (Search Engine Results Page) genoemd. Om een hoge positie te verkrijgen is het belangrijk dat de conditie van de website zo goed mogelijk is. Zijn er bijvoorbeeld foutmeldingen te zien of kunnen mensen niet goed door de website navigeren, dan kan de website minder goed de concurrentie aangaan. De status van de website meten we op basis van de drie SEO pijlers: content, techniek en autoriteit. Door deze pijlers te optimaliseren, zorg je ervoor dat je website zo goed mogelijk gescand en beoordeeld kan worden door Google. Dat is essentieel als je uiteindelijk hoog wilt ranken in de zoekresultaten.
Hoe ziet de dag van een SEO-specialist eruit?
Zoals ik eerder benoemde, is een goede SEO-campagne altijd maatwerk. We kunnen niet alle websites hetzelfde aanpakken, want een vakantieaanbieder heeft een ander soort website dan bijvoorbeeld een advocatenkantoor. Een werkdag van een SEO-specialist ziet er daarom altijd anders uit. Om een voorbeeld te noemen, verloopt deze als volgt:
De werkdag begint met het bijhouden van e-mails en het opstellen van de planning, waarbij prioriteiten worden gesteld voor de dag. Daarna wordt een gedetailleerde concurrentie-analyse uitgevoerd met behulp van Majestic voor klant A, waarbij de focus ligt op het identificeren van kansen en bedreigingen in de markt. Voor klant B wordt vervolgens content-optimalisaties doorgevoerd, waarbij zoektermen worden aangescherpt en headings worden aangebracht samen met interne links naar relevante pagina’s.
Hierna kijkt de SEO-specialist naar het nieuws, waaronder belangrijke ontwikkelingen in de markt zoals recente Google-updates, gevolgd door de opmaak van rapportages, waarbij de klant wordt ingelicht over de voortgang van optimalisaties en andere ontwikkelingen rondom de SEO-campagne.
Na de pauze volgt een belangrijke meeting met de klant, waarin nieuwe kansen en strategieën worden besproken. Hierna gaat de specialist aan de slag met een grondige technische website-analyse met behulp van Screaming Frog voor klant C, waarbij eventuele issues in kaart worden gebracht rondom indexering en laadsnelheid. Als laatste staat een zoekwoordonderzoek met behulp van Ahrefs voor klant D op de planning, dat gebruikt wordt voor de ontwikkeling van een nieuwe landingspagina. Om 17:00 zit de werkdag erop en wordt de planning opgemaakt voor de volgende dag.
Daaromheen is er natuurlijk veel meer te doen. We controleren of de juiste pagina’s geïndexeerd worden, onderzoeken wat het effect is van Google-updates op de website van de klant en werken samen met de content-afdeling. Met de contentspecialisten zorgen we voor het schrijven en optimaliseren van SEO-teksten en landingspagina’s. De exacte werkzaamheden hangen echter altijd af van de klant en van andere factoren zoals de branche waarin de klant zich bevindt, de gestelde doelen en de concurrentie.
Altijd up-to-date
SEO-specialisten hebben regelmatig te maken met de gevolgen van updates binnen zoekmachines. Deze updates worden gedurende het jaar uitgerold door onder andere Google om de zoekresultaten zo relevant mogelijk te houden. Ze hebben invloed op de beoordeling van je website door het algoritme en de ranking in Google. Dat kan heel positief uitpakken, maar ook een daling veroorzaken in posities.
Een goede SEO-specialist kan een daling nooit helemaal voorkomen, maar kan die wel zo goed mogelijk opvangen of zich erop voorbereiden. Doordat onze specialisten dagelijks de posities en andere wijzigingen in Google monitoren kunnen ze snel handelen wanneer dat nodig is.
Wat is het verschil tussen een SEO- en SEA-specialist?
Zoals je eerder hebt kunnen lezen, richt een SEO-specialist zich op de vindbaarheid binnen de organische zoekresultaten. Daartegenover houden SEA-specialisten zich bezig met advertentiecampagnes, waardoor het mogelijk is om tijdelijk hoog in zoekmachines te komen. Dat kan handig zijn voor seizoensgebonden acties, zoals voor een campagne rondom kerst. Er bestaat wel een wisselwerking tussen SEO en SEA. Is je website goed ingericht voor SEO en heeft hij hierdoor een betere gebruikerservaring, dan kan dit leiden tot een betere kwaliteitsscore van je SEA-campagnes. Omgekeerd hebben SEA-campagnes nauwelijks invloed op SEO-resultaten.
Wanneer SEO uitbesteden?
SEO is over het algemeen een langer lopend traject dat regelmatig aandacht en bijsturing nodig heeft, maar zichzelf op langere termijn terugbetaalt. Heb je hier binnen je bedrijf capaciteit voor, dan is dat een groot voordeel. Maar uiteraard heeft niet elk bedrijf de capaciteit van bijvoorbeeld Coolblue met een eigen SEO-afdeling. Wil je SEO opnemen in je onlinemarketingmix, maar heb je daar geen capaciteit voor? De SEO-specialisten van Semwerkt denken graag met je mee en kunnen je helpen bij het realiseren van betere bedrijfsdoelen. Neem contact op via 0229 763 561.