Wat is content?

Content is een Engelse term die simpelweg "inhoud" betekent. In online marketing verwijst het naar de ideeën die worden gecommuniceerd via een medium, zoals tekst, spraak of kunst, met een specifieke focus op een doelgroep, ook wel bekend als een buyer persona. Een sterke contentmarketingstrategie stelt je in staat om je potentiële klanten effectief aan te spreken en te betrekken.

Wat is het doel van content schrijven?

In een succesvolle online marketingcampagne is content King! Het trekt de aandacht van je doelgroep, houdt hun interesse vast, bouwt vertrouwen op en vergroot de merkbetrokkenheid. Consumenten willen tegenwoordig niet zomaar iets kopen; ze willen deel uitmaken van een community.

Daarnaast speelt content een belangrijke rol in zoekmachinemarketing (SEM). Goede content helpt je beter gevonden te worden in organische zoekresultaten via zoekmachineoptimalisatie (SEO) en verhoogt de kans dat een advertentie (SEA) wordt getoond.

Welke soorten content heb je?

In de online marketingbranche omvat content verschillende uitingen, zoals:

Wat zijn de voordelen van verschillende soorten content?

  • Blogs en artikelen trekken organisch verkeer aan via zoekmachines en bouwen autoriteit op;
  • Social media posts verhogen de zichtbaarheid en interactie met je doelgroep;
  • Video's bieden een visueel aantrekkelijke manier om je boodschap over te brengen en kunnen viraal gaan;
  • Infographics maken complexe informatie gemakkelijk te begrijpen en op social media te delen;

Hoe creëer je effectieve SEO-content?

Het schrijven van content volgt drie stappen:

  1. Voorbereiding
  2. Schrijven
  3. Finetunen

Het grootste deel van je tijd gaat vaak zitten in de voorbereiding en het finetunen.

Voorbereiden

Stap 1: bepaal voor wie je content bedoeld is

Ken je potentiële lezer. Dit is meestal de potentiële klant van je bedrijf, oftewel een buyer persona.

Wat zijn buyer persona’s en waarom zijn ze belangrijk?

Buyer personas zijn gedetailleerde beschrijvingen van fictieve personen, die je ideale klanten vertegenwoordigen. Ze zijn belangrijk omdat ze je helpen om gerichte en relevante content te maken, die inspeelt op de specifieke behoeften en gedragingen van je doelgroep.

Hoe maak je een buyer persona?

Het is heel makkelijk om met ChatGPT een persona te bedenken. Waar je dit voorheen volledig zelf moest doen, kun je nu met weinig informatie een volledige buyer persona uitwerken. Zo heb je een groot deel van het voorwerk al gedaan, zonder heel veel tijd te investeren.

1. Open ChatGPT;

2. Gebruik de prompt: “Acteer als [geef ChatGPT een rol]. Maak een persona voor [naam bedrijf]. De persona is [geef meer context]. Identificeer alle mogelijke vragen die deze persona heeft over [product/dienst]. Noteer wat ze motiveert en wat hen ervan weerhoudt. Zet de vragen, motivaties en belemmeringen in een tabel.”

3. ChatGPT werkt nu een volledige persona voor je uit:

Stap 2: verzamel de benodigde informatie

Verzamel relevante informatie van de productfabrikant of het bedrijf waarvoor je schrijft. Natuurlijk kun je een hoop informatie ook online vinden, maar let wel op dat je bronnen betrouwbaar zijn.

Het is handig om alle informatie die je in een tekst wilt verwerken, eerst in een document te zetten.

Stap 3: zorg voor de juiste zoekwoorden

Gebruik een zoekwoordonderzoek om belangrijke zoekwoorden te verzamelen. Focus niet alleen op de zoekwoorden, maar vooral op de zoekintentie. Dit helpt je om de gebruiker optimaal te helpen.

“Zoekwoorden zijn een onderdeel van je SEO-strategie, maar worden steeds minder belangrijk. Content moet in de meeste gevallen niet alleen op basis van zoekwoorden worden geschreven, maar om gebruikers te helpen. Ik ben van mening dat zoekwoorden meer een beeld geven van waar gebruikers naar op zoek zijn binnen het onderwerp. Die inzichten moet je gebruiken om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen over je gehele website. Een tekst met veel zoekwoorden gaat dat niet doen. Daarom is het altijd nodig om zelf de zoekwoorden binnen een onderwerp te onderzoeken, zodat je optimaal inzicht hebt om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen.” - Thom van Kampen, SEO-specialist.

Schrijven

Iedere copywriter en contentspecialist heeft een ander schrijfproces, maar hoe schrijf je nu echt verleidelijke content?

  • Schrijf boeiende koppen. Aantrekkelijke, heldere en overtuigende koppen vangen de aandacht van de lezers;
  • Vertel een verhaal. Gebruik storytelling om emoties op te roepen en een band met je publiek te creëren;
  • Wees authentiek. Laat je persoonlijkheid doorschemeren en schrijf op een eerlijke en authentieke manier;
  • Gebruik beeldspraak en emotie. Gebruik levendige en krachtige taal om je lezers te boeien en hen aan te moedigen om in actie te komen;
  • Gebruik bewijs en feiten. Onderbouw je beweringen met statistieken, onderzoeken en andere betrouwbare bronnen;
  • Zorg voor een krachtige Call to Action. Een duidelijke oproep tot actie motiveert lezers om iets te doen. Maak helder wat je van hen verwacht.

Zoekmachines zoals Google en Bing vinden het steeds belangrijker dat je content behulpzaam is; de lezer moet er écht wat aan hebben. Zoekwoordspam en nutteloze opvulling worden niet gewaardeerd. Zorg dus dat je je zoekwoorden op een natuurlijke manier verwerkt en dat je lezer snel de informatie die hij zoekt kan vinden.

Tip: als jij een fiets zou gaan kopen, wat voor content zou je dan willen zien of lezen? Creëer die content.

Finetunen

Stap 1: kijk je tekst na of laat die door een ander nakijken

Als je content plaatst, is het belangrijk dat iemand kan zien dat je er moeite in hebt gestoken. Spel- en taalfouten staan slordig en doen afbreuk aan je tekst.

Stap 2: kill your darlings

Schrap onnodige informatie. Gebruik actieve zinnen en de you-phrasing methode om je tekst kort en krachtig te houden.

Wat is de you-phrasing methode?

De you-phrasing methode richt zich op het direct aanspreken van je lezer met "jij" of "u", om hen persoonlijker en meer betrokken te laten voelen. Deze techniek heeft enkele kernregels:

  • Spreek de lezer direct aan, bijvoorbeeld: "je zult merken dat onze klantenservice uitstekend is.”
  • Laat zien hoe de lezer profiteert, zoals: "met onze software werk je efficiënter.”
  • Begrijp de behoeften van de lezer, bijvoorbeeld: "we weten dat je het druk hebt, daarom besparen onze diensten veel tijd.”
  • Moedig de lezer aan tot actie, zoals: "registreer je vandaag en ontvang exclusieve aanbiedingen.”
  • Gebruik een informele en gesprekstechnische toon.

Stap 3: houd je tekst up-to-date

Deze stap is heel belangrijk! Pas informatie aan wanneer deze verandert om je content relevant en behulpzaam te houden.

Hoe vaak moet je nieuwe content publiceren?

Regelmatig nieuwe content plaatsen is belangrijk, bijvoorbeeld door middel van een blog. Kies wel een publicatiefrequentie die je consequent kunt volhouden zonder in te leveren op kwaliteit. Kwaliteit moet namelijk altijd boven kwantiteit gaan.

Wie maakt of schrijft content?

In principe kan iedereen content maken of schrijven. Maar wanneer je voor een professionele (e-commerce) website aan de slag gaat, is de kwaliteit van de content zeer belangrijk. Het is daarom verstandig om een professionele contentspecialist of copywriter in te schakelen. Contentspecialisten bij Semwerkt hebben jarenlange ervaring en expertise in het creëren van hoogwaardige, SEO-geoptimaliseerde content die bijdraagt aan betere online vindbaarheid en conversie.

Tip: Wanneer er op je website of op social media een community (virtuele gemeenschap) bestaat voor je product of merk, is het goed om gebruikers ook hun eigen content te laten plaatsen. Dit heet user generated content.

Wat is user generated content?

User generated content (UGC) verwijst naar alle vormen van content die door gebruikers of klanten van een merk, product of dienst worden gemaakt en gedeeld. Voorbeelden zijn:

  • Klantenreviews en beoordelingen op e-commercewebsites;
  • Foto's en video's die gebruikers delen op sociale media;
  • Blogposts of artikelen geschreven door gebruikers;
  • Forumberichten en discussies waarin gebruikers hun mening delen.

Laat onze specialisten de content voor jouw website schrijven

Goede content maak je niet zomaar. Wil je dat onze contentspecialisten voor jouw website aan de slag gaan? Neem dan vandaag nog contact met ons op om je contentstrategie te verbeteren!

Tel: +31 (0)229 763 561

E-mail: info@semwerkt.nl

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!