Wat is het AIDA-model?

AIDA is een acroniem dat staat voor Aandacht (Attention), Interesse (Interest), Verlangen (Desire) en Actie (Action). Dit model bevat vier stappen die worden gebruikt voor het structureren reclame-uitingen. Het leidt je gebruikers door de klantreis heen naar een call-to-action en dus een conversie, zoals bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief, een aankoop doen of gegevens achterlaten.

Het AIDA-model wordt ook wel de “marketing funnel” genoemd. Het model (dat voor het eerst in 1925 gepubliceerd werd door E.K. Strong) zou volgens Strong zelf al aan het einde van de 19e eeuw door St. Elmo Lewis zijn ontwikkeld.

Wie gebruikt het AIDA-model?

Binnen de marketing- en reclamebranche is het AIDA-model een populaire copywriting-formule. Maar AIDA is niet alleen effectief voor teksten - je kunt het ook toepassen op andere soorten content zoals video's, webinars of posts op sociale media.

De AIDA-aanpak is ideaal voor elke situatie waarin je mensen wilt overhalen tot een bepaalde actie (conversie). Je kunt hierbij denken aan het aanmelden voor een online cursus, het inschrijven op je e-maillijst of het voeren van een strategisch gesprek. Maar het kan ook gaan om het bezoeken van een andere website of het voeren van een telefoongesprek.

Waarom een conversie als doel?

Het woord “conversie” klinkt heel onpersoonlijk, maar een conversie is eigenlijk bedoeld om een bezoeker dichter bij je bedrijf te laten komen. Iedere conversie is voor jou een kans om:

  • Een nieuwe klant te werven;
  • Iemand verder te helpen;
  • Contact met je doelgroep te behouden;
  • Een product te verkopen.

Hoe gebruik je het AIDA-model in copywriting?

Wil jij sterke, overtuigende teksten schrijven die bij het AIDA-model aansluiten? Dan kun je het model bijvoorbeeld als volgt gebruiken:

Attention

  • Voor een homepage zijn de titel, het ontwerp en het beeld bovenaan (het deel dat je ziet zonder te scrollen) heel belangrijk;
  • In het geval van een Facebookadvertentie draait het om een mix van de titel, het beeld en de eerste zichtbare tekst;
  • Een YouTube-video valt op door het beeld (thumbnail) en de titel.

Zoals je merkt, speelt de titel een sleutelrol in het vangen van de aandacht. Zorg er dus voor dat je titel aantrekkelijk is en aanzet tot verder lezen, kijken of klikken. Maar het werven van de aandacht draait niet alleen om een zichtbaar element van de inhoud van je pagina. Het gaat er ook om de aandacht van je doelgroep te richten op je product. Bijvoorbeeld een organische post op Instagram of een samenwerking met een influencer.

Interest

  • Gebruik storytelling als inleiding. Verhalen boeien mensen al eeuwenlang;
  • Bespreek de pijnpunten die jouw doelgroep ervaart en toon aan dat je een oplossing hebt;
  • Zorg voor voldoende ruimte tussen de alinea's, gebruik niet te lange zinnen en zorg voor voldoende afwisseling;
  • Maak je tekst overzichtelijk en zorg dat deze prettig leesbaar is
  • Houd je tekst informatief, onderwerpgerelateerd en krachtig, zodat je de interesse van je lezer vasthoud.

Desire

  • Begrijp eerst wat je ideale klant werkelijk verlangt;
  • Laat zien hoe jouw product of dienst aan dat verlangen voldoet;
  • Benoem de voordelen van je aanbod: Wat heeft je klant aan jouw product of dienst?
  • Trigger de juiste (positieve) emoties bij je klant;
  • Toon aan hoe de situatie van de klant door jouw aanbod verbetert.

Action

Schrijf aan het einde van iedere tekst een goede, pakkende Call to Action. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Neem vandaag nog contact met ons op!
  • Vraag een gratis kennismakingsgesprek aan;
  • Schrijf je direct in;
  • Bekijk nu ons assortiment.

Dit gaat overigens verder dan alleen een Call to Action op je website. Denk aan remarketing advertenties of e-mails met een aanbieding. Vaak zijn CTA’s via deze middelen tijdsgebonden of exclusief, bijvoorbeeld: “Bestel nu voor € 5,- korting!”

Andere modellen

Online marketing maakt niet alleen gebruik van het AIDA-model. Dit model is slechts één manier om de customer journey in kaart te brengen. Hiervoor zijn ook andere manieren, zoals het see-think-do-care-model.

Wil jij ook het AIDA-model gebruiken?

Klaar om met het AIDA-model een boost te geven aan jouw online marketing? Laat onze ervaren SEO- en contentspecialisten jouw website optimaliseren met AIDA als leidraad. Grijp nu deze kans!

Tel: +31 (0)229 763 561

E-mail: info@semwerkt.nl

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!