Wat is you-phrasing?

‘You-phrasing’ is een communicatiemethode die zich richt op het gebruik van de tweede persoon enkelvoud - jij of u - in gesprekken of teksten om de boodschap directer en persoonlijker te maken. Bij het schrijven van commerciële content maak je eigenlijk altijd gebruik van you-phrasing.

Waarom is you-phrasing belangrijk?

Wanneer je content voor het web schrijft, moet deze eigenlijk altijd in actieve vorm staan. Dit betekent dat je in de tegenwoordige tijd schrijft, met zo min mogelijk lijdende vormen. In contentmarketing is dit belangrijk, omdat je de lezer meer bij de tekst betrekt en hem het gevoel geeft dat de boodschap van je content direct voor hem is bedoeld.

You-phrasing is de makkelijkste manier om ervoor te zorgen dat je tekst actief is.

Hoe pas je you-phrasing toe?

  • Spreek je lezer direct aan: maak gebruik van de woorden je of u om de lezer direct bij je tekst te betrekken en zijn aandacht vast te houden. (“Je mag niet fietsen zonder fietsbel” in plaats van “zonder fietsbel mag een fiets de weg niet op.”)
  • Schrijf vanuit het perspectief van de lezer: schrijf beeldend, met voorbeelden van wat je lezer misschien denkt of meemaakt (“Ken je dit? Je gaat lekker met je gezin een eindje fietsen, maar opeens is je band plat!”) Laat informatie die niets met de lezer te maken heeft achterwege.
  • Gebruik activerende taal: probeer je lezer aan te moedigen om iets te doen of ergens over na te denken. (“Ontdek vandaag nog welke fiets het beste bij je past.”)
  • Toon empathie en begrip: laat in je tekst zien dat je begrijpt in wat voor situatie de lezer zich bevindt of welke problemen hij ervaart. (“Zonder fietslicht mag je in het donker de weg niet op. Maar als je ‘s ochtends naar je werk gaat en je merkt dat de batterij leeg is, heb je meestal niet meteen tijd om die te vervangen.”)

Wanneer wordt you-phrasing toegepast?

Marketing en reclame

Veel bedrijven gebruiken you-phrasing om hun producten of diensten relevanter en aantrekkelijker te maken voor hun doelgroep. In online marketing is you-phrasing nog belangrijker, omdat internetgebruikers niet houden van moeilijke materie. Teksten geschreven met you-phrasing, lezen makkelijker weg.

Educatieve middelen of handleidingen

Informatie die met you-phrasing is geschreven, is duidelijker voor de lezer. Hij betrekt het meer op zichzelf en het blijft langer hangen. Daarom zijn (montage)handleidingen van ingewikkelde producten vaak op deze manier geschreven. Ook lesboeken, instructievideo's en examens bevatten wanneer dat mogelijk is you-phrasing.

Schrijfcommunicatie

Heel veel (maar lang niet alle) geschreven communicatie die je op het internet tegenkomt, is aan de hand van you-phrasing geschreven. Ook e-mails die bedrijven sturen, maken meestal gebruik van you-phrasing, zelfs als de mail je niets probeert te verkopen. Soms is schriftelijke communicatie ook met you-phrasing geschreven. Denk aan brieven van de belastingdienst of informatie die de gemeente je stuurt.

Aanrader om te kijken: Wat is YOU Phrasing in Sales? (2 minuten)

You-phrasing alleen is niet genoeg

Als je in je teksten veel je of u gebruikt, is die tekst nog niet meteen goed. Het is belangrijk dat je actief en direct schrijft. Dit betekent dat in een zin het onderwerp een actie uitvoert. Met de volgende tips maak je je teksten actief:

  1. Gebruik actieve werkwoorden en vermijd passieve constructies

❌ De fiets wordt gemaakt door de fietsenmaker.
✅ De fietsenmaker maakt de fiets.

❌ Het zadel van je fiets wordt vandaag nog vervangen.
✅ We vervangen je fietszadel vandaag nog.

  1. Houd zinnen kort en direct

❌ De fiets is gemaakt en is klaar om opgehaald te worden.
✅ Je fiets is gemaakt. Je kunt hem nu ophalen.

  1. Vermijd nominalisaties, oftewel zelfstandig naamwoorden afgeleid van werkwoorden

❌ Er is een beslissing genomen om nu ook roze fietstassen te verkopen.
✅ Het besluit is er: we verkopen vanaf nu ook roze fietstassen.

  1. Wees specifiek over wat je verwacht of wat het doel is

❌ Op onze website staat een blog met tips over het schoonmaken van een fiets.
✅ Lees ons blog en ontdek hoe je jouw fiets schoonmaakt.

❌ We hebben ook een fietsenwinkel in Hoorn.
✅ Kom langs bij onze fietsenwinkel in Hoorn.

Nu weet je wat you-phrasing is en waarom we dit in contentmarketing toepassen! Wil je dat onze specialisten voor jouw website hoogwaardige content schrijven? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 0229 - 763 561, of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!