‘You-phrasing’ is een communicatiemethode die zich richt op het gebruik van de tweede persoon enkelvoud - jij of u - in gesprekken of teksten om de boodschap directer en persoonlijker te maken. Bij het schrijven van commerciële content maak je eigenlijk altijd gebruik van you-phrasing.
Wanneer je content voor het web schrijft, moet deze eigenlijk altijd in actieve vorm staan. Dit betekent dat je in de tegenwoordige tijd schrijft, met zo min mogelijk lijdende vormen. In contentmarketing is dit belangrijk, omdat je de lezer meer bij de tekst betrekt en hem het gevoel geeft dat de boodschap van je content direct voor hem is bedoeld.
You-phrasing is de makkelijkste manier om ervoor te zorgen dat je tekst actief is.
Veel bedrijven gebruiken you-phrasing om hun producten of diensten relevanter en aantrekkelijker te maken voor hun doelgroep. In online marketing is you-phrasing nog belangrijker, omdat internetgebruikers niet houden van moeilijke materie. Teksten geschreven met you-phrasing, lezen makkelijker weg.
Informatie die met you-phrasing is geschreven, is duidelijker voor de lezer. Hij betrekt het meer op zichzelf en het blijft langer hangen. Daarom zijn (montage)handleidingen van ingewikkelde producten vaak op deze manier geschreven. Ook lesboeken, instructievideo's en examens bevatten wanneer dat mogelijk is you-phrasing.
Heel veel (maar lang niet alle) geschreven communicatie die je op het internet tegenkomt, is aan de hand van you-phrasing geschreven. Ook e-mails die bedrijven sturen, maken meestal gebruik van you-phrasing, zelfs als de mail je niets probeert te verkopen. Soms is schriftelijke communicatie ook met you-phrasing geschreven. Denk aan brieven van de belastingdienst of informatie die de gemeente je stuurt.
Aanrader om te kijken: Wat is YOU Phrasing in Sales? (2 minuten)
Als je in je teksten veel je of u gebruikt, is die tekst nog niet meteen goed. Het is belangrijk dat je actief en direct schrijft. Dit betekent dat in een zin het onderwerp een actie uitvoert. Met de volgende tips maak je je teksten actief:
❌ De fiets wordt gemaakt door de fietsenmaker.
✅ De fietsenmaker maakt de fiets.
❌ Het zadel van je fiets wordt vandaag nog vervangen.
✅ We vervangen je fietszadel vandaag nog.
❌ De fiets is gemaakt en is klaar om opgehaald te worden.
✅ Je fiets is gemaakt. Je kunt hem nu ophalen.
❌ Er is een beslissing genomen om nu ook roze fietstassen te verkopen.
✅ Het besluit is er: we verkopen vanaf nu ook roze fietstassen.
❌ Op onze website staat een blog met tips over het schoonmaken van een fiets.
✅ Lees ons blog en ontdek hoe je jouw fiets schoonmaakt.
❌ We hebben ook een fietsenwinkel in Hoorn.
✅ Kom langs bij onze fietsenwinkel in Hoorn.
Nu weet je wat you-phrasing is en waarom we dit in contentmarketing toepassen! Wil je dat onze specialisten voor jouw website hoogwaardige content schrijven? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 0229 - 763 561, of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!