Om gebruikers van de meest relevante zoekresultaten te voorzien, maakt Google gebruik van een algoritme. Dit algoritme werkt via machine learning om de indeling van de SERP te bepalen. Google updatet dit algoritme gemiddeld 500 á 600 keer per jaar om de relevantie van de zoekresultaten zo goed mogelijk te houden. Google voert elke dag kleine updates uit, waarvan over het algemeen niet wordt vrijgegeven wat er precies is geüpdatet. De grotere updates worden meestal wel van tevoren aangekondigd. Google publiceert vaak ook een uitgebreid rapport waarin de update wordt toegelicht.
Google voert elk jaar een paar grotere updates door in het algoritme. Deze worden de Google Core updates genoemd en krijgen vaak een codenaam van Google. Hieronder benoemen we een aantal bekende core updates en de impact die ze hebben gehad op het algoritme en de SEO-wereld in het algemeen.
De Google Panda update was de eerste ingrijpende update van Google en is sinds 2011 actief. Panda heeft door de jaren heen meerdere toevoegingen gehad en kan dus worden gezien als een reeks van updates. De Panda update richtte zich op het afstraffen van de Black Hat SEO-tactieken die op dat moment veel werden gebruikt. Websites met veel content van lage kwaliteit, zogenaamde content farms, werden weggefilterd uit de zoekresultaten. Dit kwam natuurlijk ten gunste van de pagina’s met content van hoge kwaliteit.
Deze update heeft veel websites hard geraakt, waarna de enige oplossing was om de slechte content te vervangen door goede content. Tegenwoordig wordt Panda nog steeds gebruikt door Google en is het zelfs een deel van het Core Algorithm van Google.
Ook deze update heeft meerdere aanpassingen gehad en is dus een reeks van updates. De Penguin update was gericht op het tegengaan van oneerlijke linkbuilding-praktijken. Denk hierbij aan betalen voor links of het creëren van een groot linknetwerk, ook wel een Private Blog Network (PBN) genoemd. Op alle websites in zo’n PBN werden kunstmatig linkjes geplaatst, zodat het backlinkprofiel van de website groter werd. Google wil juist dat backlinks op een natuurlijke manier ontstaan.
Wanneer het Penguin–algoritme onnatuurlijke links ontdekt, zal Google de linkwaarde negeren of er zelfs voor zorgen dat de rankings van de website verloren gaan. Onnatuurlijke links zijn bijvoorbeeld heel veel links van hetzelfde IP-adres of van allerlei lage kwaliteit websites. Door dit soort links af te straffen, wil Google bereiken dat er linkbare content wordt geschreven. Dat wil zeggen: content van hoge kwaliteit waar externe websites naartoe willen linken, bijvoorbeeld omdat jouw artikel dat van hen versterkt. Ook de Penguin update is tegenwoordig een deel van het Google Core Algorithm.
In oktober 2019 kondigde Google een nieuwe update aan: BERT. Dat staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Google noemde het de belangrijkste update in vijf jaar, omdat het een grote stap was richting het beter begrijpen van taal en context. Als je bedenkt dat het algoritme simpelweg een computer is die alleen maar code begrijpt, kun je ook wel begrijpen dat dit een zeer grote stap was voor Google.
Door deze update kan Google de betekenis van woorden en zinnen begrijpen door te kijken naar de context. Zo kan Google ook het verschil tussen woorden met dezelfde betekenis begrijpen. Google kan nu zelfs erg nauwkeurig suggesties aanbieden als je zoekopdracht een typefout bevat. Ook zoekintenties kunnen nu begrepen worden en daar wordt vandaag de dag sterk op ingespeeld, bijvoorbeeld door een pagina te maken die antwoord geeft op één of meerdere vragen. Wanneer een gebruiker die exacte vraag opzoekt, is de kans groot dat jouw artikel bovenaan te vinden is, misschien zelfs als featured snippet!
Wanneer Google verwacht dat een update voor wat fluctuaties zal zorgen, kondigt het de update meestal aan. Echter, lang niet alle updates worden nog aangegeven door Google. Hieronder hebben we een lijstje gemaakt met sites die handig zijn om te checken of er een Google update is geweest.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!