Een rich snippet is een uitgelicht zoekresultaat in de organische zoekresultaten van Google en wordt ook wel een SERP feature genoemd. In zo’n resultaat is er naast de URL, meta title en meta description extra informatie toegevoegd aan het zoekresultaat. Die extra informatie bied je bij Google aan door structured data toe te voegen aan de pagina. Dit vergroot echter alleen de kans op een rich snippet en betekent dus niet direct dat je een rich snippet krijgt. Google bepaalt of je wel of geen rich snippet krijgt.
Zoekmachines willen de gebruiker voorzien van zoveel mogelijk relevante informatie. Met rich snippets kan de zoekmachine zorgen voor nog meer informatie bij een zoekresultaat.
Het optimaliseren van je pagina voor een rich snippet, maakt je dus extra relevant voor zowel de gebruiker als voor Google. Zo kunnen rich snippets ervoor zorgen dat je een hogere positie in de SERP verdient, meer zichtbaarheid krijgt en als gevolg meer klikken en conversies.
Een rich snippet valt namelijk meer op en neemt vaak meer ruimte in dan een regulier resultaat, waardoor de gebruiker dat resultaat sneller zal zien en erop zal klikken. Nog een leuke extra bij een grotere rich snippet, is dat concurrenten wat meer naar beneden worden gedrukt. Zo is je resultaat nóg interessanter voor gebruikers! Daarbij is het verkrijgen van een rich snippet een teken dat Google je pagina relevant vindt voor dat zoekresultaat. Dat betekent vaak ook dat je een hogere positie verdient. Waarom een hoge positie van belang is? Dat lees je in ons artikel SEO posities.
Het woord is al een aantal keren gevallen: structured data. Hiermee kun je voor de zoekmachine context geven aan de inhoud van je pagina. Dat is nodig omdat een zoekmachine geen mensentaal kent en dus niet begrijpt wat er op die pagina staat. Met structured data kan een zoekmachine dus begrijpen wat daar staat en hoe dat geïnterpreteerd moet worden.
Een voorbeeld: bij recepten staat vaak hoe lang de bereidingstijd is. Als wij mensen een recept bekijken en ‘45 minuten’ zien staan, begrijpen wij dat het om de bereidingstijd gaat. Een zoekmachine kan dat niet begrijpen omdat een computer die link niet kan leggen. Met structured data kun je dan aangeven dat de bereidingstijd 45 minuten is. Nu kan de zoekmachine dit begrijpen en die informatie bij een zoekresultaat vermelden.
Structured data kun je op drie manieren toevoegen aan een pagina. Dit kan met JSON-LD, HTML Microdata en RDFa. Meestal wordt JSON-LD gebruikt omdat het makkelijk en snel te implementeren is en ook nog eens de voorkeur heeft van zoekmachines. In ons artikel over JSON lees je hier meer over.
Rich snippets, ook wel rich results genoemd, komen in veel verschillende soorten en maten voor. We hebben er hieronder een aantal voor je opgenoemd:
Dit zijn allemaal verschillende soorten SERP features en er zijn er zelfs nog meer. Welke data je als structured data moet weergeven voor een bepaalde soort rich snippet, kun je vinden op de website scherma.org. Die website is ontwikkeld door de drie grote zoekmachines Bing, Google en Yahoo en is een soort woordenboek voor structured data markup.
In onze artikelen over structured data en JSON kun je meer lezen over wat dit precies is en hoe je dit implementeert. Ook vind je daar een aantal links naar andere handige structured data tools.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!