Een contentplanning is een overzicht van alle content die je wilt behandelen als onderdeel van je contentmarketingstrategie (een belangrijk deel van zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO). In een contentplanning verwerk je welke onderwerpen je behandelt, wie de content maakt en wanneer die wordt gemaakt en geplaatst. Ook houd je in een contentplanning vaak de status van de te maken content bij, bijvoorbeeld met termen als ‘to do’, ‘in productie’ en ‘klaar voor publicatie’.
Een contentplanning ziet er voor ieder bedrijf en iedere ondernemer anders uit. Vaak staan in ieder geval het onderwerp, de maker en de status van de content in de planning verwerkt. Is er een deadline, dan zal ook die worden vermeld en wordt de content voor een klant gemaakt, dan staat deze er ook bij. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe je een contentplanning in kunt delen.
Het is nuttig om de status en deadline van content duidelijk in de planning te markeren, bijvoorbeeld met kleuren. Komt een deadline al dichtbij, dan kun je die oranje of rood maken. Is een deadline behaald, dan is groen een goede kleur om je werknemers een positieve associatie met het behaalde doel te geven. Kleuren maken ook in één oogopslag duidelijk welke content al klaar is, welke in productie is en aan welke nog begonnen moet worden. Moet iemand dan onverwacht de contentproductie van iemand anders overnemen? Dan kan die persoon snel zien waar de originele maker was gebleven.
Een contentkalender is bijna hetzelfde als een contentplanning: het is een overzicht van een periode, bijvoorbeeld een kwartaal, waarin wordt vermeld wat je gaat publiceren, wanneer het gepubliceerd wordt, waar, door wie en voor wie. Dit kan gaan om content voor social media, voor op je eigen website, of in e-mails. Alle content die van tevoren kan worden gepland, staat erin. Zo hoef je niet op het laatste moment te bedenken dat je wel iets op Facebook of Instagram kan plaatsen of dat het tijd wordt voor een nieuw blog op je website, want dat stond weken geleden ook al op de kalender. Let op: een contentkalender kan ook alleen bestaan uit een overzicht van onderwerpen die per maand kunnen verschillen, bijvoorbeeld seizoensproducten.
Een goede contentplanning is voor zowel jezelf als je werknemers overzichtelijk en ziet er dan ook per organisatie anders uit. In ieder geval is het handig om op de volgende vragen antwoord te hebben:
Heb je deze vragen beantwoord, dan kun je een groot deel van je contentplanning al invullen. Je hoeft dan alleen nog maar toe te voegen wat voor soort content er wordt gemaakt en of er al aan wordt gewerkt. Vaak vullen werknemers dit laatste zelf in.
Nu weet je wat een contentplanning is en hoe je deze inzet! Heb je geen tijd om een volledige contentplanning te maken en al die content ook nog zelf te produceren? Dat snappen we volledig. Gelukkig kunnen onze contentspecialisten je helpen! Neem contact met ons op door te bellen naar +31 (0)229 763 561, of stuur een mail naar info@semwerkt.nl, dan gaan we graag met je om de tafel om te bespreken wat Semwerkt voor jou kan betekenen.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!