Youtube is een website van Google waarop gebruikers (gratis) video’s kunnen plaatsen en bekijken. Plaats je een video op Youtube, dan stem je er echter automatisch mee in dat er vooraf, tussendoor of aan het einde van je video advertenties worden afgespeeld. Zo “betalen” YouTube-gebruikers voor het plaatsen of bekijken van video’s. Er wordt per uur ongeveer 30.000 uur aan content op YouTube geplaatst.
Iedereen kan in principe een YouTube kanaal aanmaken en video’s plaatsen. Er staat dan ook oneindig veel content op YouTube over ontzettend veel verschillende onderwerpen. De vijf meest populaire YouTube-video’s zijn alle muziek, waaronder twee kinderliedjes, maar daarnaast plaatsen gebruikers uiteenlopende content van home video’s tot vlogs, gameplay (mensen die een videospel spelen) en video-essays (een soort verslag, maar ingesproken over beeldmateriaal in plaats van geschreven). Ook plaatsen bedrijven branded content op YouTube. Zo heeft Cola-Cola Nederland bijvoorbeeld een eigen kanaal.
Het bekijken van YouTube content is gratis. Heb je een Google account, dan kun je YouTube gebruiken. Wel ben je - naast de sponsored content in video’s van content creators zelf - onderhevig aan advertenties die de video’s die je kijkt onderbreken. Wil je die advertenties weg hebben, dan kun je een premiumabonnement nemen.
Het zoeken naar video’s is vergelijkbaar met Google Search. Je typt een zoekwoord in en krijgt dan resultaten te zien (gebaseerd op de tags die onder een video staan). Verder kun je je op de kanalen van content creators die je leuk vindt abonneren (subscriben) zodat je meldingen krijgt van alle nieuwe video’s die zij plaatsen. Je kunt die video’s ook op je subscription-pagina terugvinden. Het algoritme van YouTube is lichtelijk vergelijkbaar met die van Netflix. Ben je ingelogd, dan zie je op je homepagina video’s die lijken op de video’s die je eerder hebt bekeken of hebt leukgevonden.
Iedereen met een Google account kan een YouTube-kanaal beginnen. Wel is er verschil tussen de soorten kanalen. De eigenaar van een kanaal met veel abonnees is meestal partner, wat in dit geval betekent dat hij nauw met het platform samenwerkt en geld verdient aan de advertenties die tijdens zijn video’s worden afgespeeld.
Maak je een YouTube-kanaal aan, dan heb je de mogelijkheid om dat kanaal te personaliseren door een profielfoto of logo en een omslagfoto te plaatsen. Ook kun je een omschrijving toevoegen, gerelateerde kanalen promoten en community posts (tekstberichten vergelijkbaar aan posts op Facebook of Twitter) plaatsen om op die manier meer potentiële subscribers naar je kanaal te trekken. Als jouw kanaal er professioneel uit ziet, heb je meer kans om abonnees te werven. Hoe meer mensen aan jouw kanaal geabonneerd zijn, hoe meer kans je hebt dat nog meer gebruikers jouw video’s vinden en gaan kijken.
Haal je behaalde subscriber-doelen, dan is het daarnaast mogelijk dat je een Play Button (een award) ontvangt.
Het behalen van een YouTube Play Button heeft niet per se waarde, behalve dat het betekent dat je veel abonnees hebt en dat de content die je plaatst kwalitatief goed in elkaar zit. Je kunt vier verschillende Play Buttons ontvangen:
Er bestaan anno 2023 maar vijf YouTube-kanalen die de rode Play Button hebben ontvangen (Pewdiepie, T-series, Cocomelon, SET India en Mr. Beast). De rode Play Button is niet altijd rood, maar wordt aangepast aan het kanaal dat de award ontvangt.
Alleen een grote hoeveelheid abonnees hebben, is niet genoeg om een Play Button te verdienen. YouTube stelt nog een aantal andere eisen aan een kanaal dat zo’n award verdient:
Het kost geen geld om video’s op YouTube te kijken en ook niet om een YouTube-kanaal te beginnen. Wel is het mogelijk om (als kijker) een premiumabonnement te nemen. In dat geval heb je geen last van advertenties (behalve sponsored content).
Bedrijven kunnen content creators (YouTubers) betalen om een product, dienst of het bedrijf zelf in een segment van een video te benoemen. Het is verplicht dat de YouTuber in dat geval aangeeft dat het een advertentie betreft.
Het is mogelijk om met je YouTube-kanaal inkomsten te genereren door advertenties af te spelen (als partner) of door je te laten sponseren. Verder is het als bedrijf goed om te kijken naar de mogelijkheden van een YouTube-kanaal. Bedrijven die aan hun merkuiting werken hebben vaak een eigen kanaal waarop ze branded content plaatsen. Kijkers voelen zich vaak persoonlijk verbonden met een YouTuber. Daarom kan branded content op YouTube helpen om bij potentiële kanten gevoel voor je merk aan te wakkeren.
Bereik ons dan telefonisch via +31(0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De specialisten van Semwerkt beantwoorden al uw vragen!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!