Een blog (of weblog) verschijnt steeds vaker op professionele websites en webshops. Het heeft voor haast iedere ondernemer nut om er één bij te houden. Maar hoe doe je dat? In dit artikel vertellen we je niet wat een blog is, maar geven we tips over hoe je een sterk blogartikel kunt schrijven.
Waarom heeft het schrijven van een blog nut?
Een weblog met de juiste zoekwoorden of -vragen verhoogt de organische vindbaarheid van je site in zoekmachines zoals Google. Je trekt dan meer bezoekers en (potentiële) klanten;
Door jezelf neer te zetten als expert op het gebied van je producten of diensten, wek je bij klanten vertrouwen op en kun je linken naar een eigen pagina, op het moment dat mensen vragen stellen. Op die manier komt je website ook geloofwaardiger over;
Je blog is een goede plaats om aan conversies te werken. Door aan het einde van een blog een lead magnet toe te passen, kun je bezoekers namelijk overhalen een klantprofiel aan te maken of zich voor een nieuwsbrief in te schrijven;
Je geeft je site of webshop meer persoonlijkheid;
Deel jij regelmatig posts op sociale media, dan kun je ook je weblogs op deze manier delen. Op die manier houd jij je website relevant;
Door Evergreen blogs te schrijven werf je meetbare, langdurige SEO-resultaten.
Wat voor soort blogs kun je het beste plaatsen?
Stappenplannen die uitleggen hoe je product werkt of wordt gebruikt;
Blogs waarin je vertelt wat een product of dienst is of doet;
Case studies over klanten. Hoe heb je de problemen waarmee ze bij jou kwamen weer opgelost?
Persoonlijke verhalen van werknemers, bijvoorbeeld over hoe een werkdag eruit ziet en hoe ze bij het bedrijf terecht zijn gekomen;
Lijstjes, bijvoorbeeld een FAQ (Frequently Asked Questions);
Het laatste nieuws over jouw vak.
Tien tips om een blog te schrijven
Met deze nuttige tips schrijf je een mooie weblog:
Weet altijd voor wie je schrijft en pas je tone-of-voice op je doelgroep aan;
Houdt de focus op je eigen website of organisatie en kies één onderwerp;
Stel in de inleiding een vraag die je in de rest van de tekst beantwoord, of beschrijf in de inleiding een probleem waarvoor je in je tekst oplossingen geeft. Houd in ieder geval een duidelijke tekststructuur aan;
Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Een blog van duizend woorden waarin je alleen maar over onzin vertelt, heeft minder zin dan een nuttig blog van vierhonderd woorden;
Gebruik bulletlijstjes;
Schrijf actief: in de tegenwoordige tijd, gericht op je klant;
Gebruik betrouwbare bronnen;
Gebruik relevante zoekwoorden, zowel in je blog zelf als in de headings;
Vraag om reacties;
Laat eventueel een content specialist weblogs voor je site schrijven.
Neem een content specialist in de arm
Een content specialist werkt bij een online marketingbureau, zoals bij ons eigen Semwerkt! Heb jij geen ervaring in het schrijven van blogs, of heb je er zelf geen tijd voor, dan is het slim om een online marketingbureau in de arm te nemen. Een content specialist schrijft dan je businessblogs voor jou.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!