Wat is benchmarking?

Benchmarking is een marketingmethode gericht op het verbeteren van bedrijfsprocessen en het overtreffen van concurrenten. Deze aanpak omvat het vergelijken van je eigen prestaties met die van andere organisaties in jouw sector. Door zowel jouw sterke punten als verbetergebieden te identificeren en deze af te zetten tegen die van concurrenten, kun je bepalen waar je een concurrentievoordeel kan behalen. Benchmarking is een grondige en voortdurende methode die diepgaand onderzoek vereist en regelmatig moet worden geüpdatet en verfijnd.

Welke manieren van benchmarking zijn er?

Benchmarking kan op twee manieren worden toegepast, namelijk intern en extern:

Interne benchmarking

Bij interne benchmarking blijft de focus binnen het eigen bedrijf. Deze aanpak gebruik je om verschillende afdelingen of teams te vergelijken, waardoor ze van elkaar kunnen leren. Het doel is om het algehele prestatieniveau van het bedrijf te verhogen en een sterkere samenhang tussen de afdelingen te creëren.

Externe benchmarking

Externe benchmarking richt zich op het overtreffen van de concurrentie. Hierbij wordt jouw organisatie of bedrijf vergeleken met andere externe organisaties of bedrijven. Het doel is het identificeren van verbeterpunten die jouw organisatie een voorsprong kunnen geven ten opzichte van concurrenten.

Benchmarking en SEO

Door benchmarking te integreren in de resultaten van zoekmachineoptimalisatie (SEO), kun je waardevolle data verkrijgen om aanpassingen in je marketingstrategie door te voeren. Hier zijn enkele veelgebruikte Key Performance Indicators (KPI's) voor SEO:

  • Zoekwoorden: bij SEO wordt vaak uitgegaan van bepaalde richtlijnen, hoewel deze regelmatig worden aangepast met een focus op gebruikerservaring. Benchmarking van zoekwoorden helpt bij het bepalen van hun waarde op je website;
  • Zichtbaarheid in Google: het is belangrijk om te weten hoeveel pagina's van je website door Google zijn geïndexeerd. Je moet ook inzicht krijgen in welke pagina's ontbreken en hoe je het aantal geïndexeerde pagina's kunt verhogen;
  • Backlinks: hoewel backlinks tegenwoordig minder zwaar wegen, blijven ze een belangrijk onderdeel van SEO. Kwalitatieve en kwantitatieve backlinks vergroten in de juiste verhouding de autoriteit van je pagina, wat goed is voor je zoekmachine-optimalisatie. Het is dus nuttig om backlinks als benchmark in je SEO-strategie op te nemen.

Waarom is benchmarking belangrijk?

Met benchmarking kun je zorgen voor betere online marketingresultaten, waaronder hogere conversies, het genereren van meer organisch verkeer en het verlagen van kosten. Daarnaast heeft benchmarking een aantal voordelen, zoals een vroege indicatie van eventuele nadelen ten opzichte van concurrenten.

Wat moet je weten voordat je aan de slag kunt met benchmarking?

Voordat je start met benchmarking, moet je een paar belangrijke dingen weten. Eerst moet je jouw eigen bedrijf goed kennen, zoals wat goed en minder goed gaat. Ook moet je de sterke en zwakke punten van je concurrenten kennen. Deze kun je meetbaar maken met behulp van SWOT (zie onderstaande afbeelding). Omdat jij deze dingen zelf het beste weet, is een goede samenwerking tussen onze specialisten en jou en/of je medewerkers heel belangrijk.

Wil je met ons sparren over je online marketingstrategie?

Onze specialisten gaan graag met je om de tafel! Bel ons op ons vaste nummer +31 (0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. Tot snel! 

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!