Wat is SEM?

SEM is de afkorting van Search Engine Marketing - dit betekent in het Nederlands zoekmachinemarketing. SEM is een vorm van online marketing, specifiek gericht op zoekmachines zoals Google en Bing. SEM vergroot (als je het goed aanpakt) de zichtbaarheid van je website op Search Engine Result Pages (SERPs). Dit kan zijn op basis van betaalde advertenties, maar ook organisch.

Wat valt er onder SEM?

Onder Search Engine Marketing vallen twee soorten diensten:

  • SEO: dit is het optimaliseren van website zodat ze organisch hoger ranken in zoekmachines;
  • SEA: dit is het optimaliseren van advertenties zodat die worden getoond in zoekmachines.

Waarom is SEM zo belangrijk?

Mensen die zoeken naar producten of diensten hebben vaak de intentie om iets te kopen, wat ze een ideaal publiek maakt. Dit in tegenstelling tot advertenties op sociale media, waar mensen niet specifiek op zoek zijn naar producten. SEM bereikt dan ook potentiële klanten precies op het juiste moment: als ze openstaan voor nieuwe informatie. Het levert direct resultaat op, waardoor het de snelste manier is om waardevolle bezoekers naar je site te leiden.

Hoe werkt SEM precies?

Voor een goede plek in zoekresultaten zijn drie dingen belangrijk: de technische opbouw van je website (zoals de URL en HTML-code), de content (tekst en afbeeldingen) en de context (links van en naar je site, hosting, sociale media). Net zoals klanten een fysieke winkel binnenkomen via de voordeur, kunnen bezoekers van een website op verschillende manieren binnenkomen. Dit betekent dat elke ingang van je website geoptimaliseerd moet worden.

Bij het gebruik van Google Ads is het bijvoorbeeld belangrijk om goede landingspagina's te hebben en je campagnes goed in te richten: kies de juiste kanalen, bepaal je doelgroep en kies een biedingsstrategie. Dit alles moet ook geoptimaliseerd worden.

Een succesvolle SEM-strategie betekent niet direct een verdubbeling van nieuwe klanten de volgende dag. Het duurt een tijdje voordat je resultaten ziet, zeker als je SEO toepast.

SEM is een doorlopend proces. Als je site succesvol is, zal dit de aandacht van concurrenten trekken die mogelijk actie ondernemen. Daarnaast verandert het internet constant, bijvoorbeeld door Google-updates of door veranderend zoekgedrag. Het is slim om regelmatig je SEM-strategie bij te werken, net zoals je concurrenten dat doen.

Hoe is SEM ontstaan?

In de jaren negentig kwamen er meer websites en doken zoekmachines (Search Engines) op om mensen snel informatie te helpen vinden. De eigenaren van deze zoekmachines (Search Engines) bedachten manieren om geld te verdienen, zoals betalen per klik (PPC), wat begon met Open Text in 1996.

Google startte in 2000 met het tonen van advertenties op de SERP (zoekresultatenpagina) met Google AdWords (nu Google Ads). Tegen 2007 waren deze betaal-per-klik-advertenties een grote inkomstenbron voor zoekmachines.

In 2009 begonnen specialisten in zoekmachine-optimalisatie (SEO) hun diensten uit te breiden om bedrijven te helpen met zoekmachine-advertenties. Er kwam meer onderzoek naar online marketing via zoekmachines.

De term ‘Search Engine Marketing’ werd in 2001 geïntroduceerd door Danny Sullivan (Founder van Search Engine Land, Google-adviseur).

Meer weten over SEM?

Onze volledige kennisbank gaat over SEM en andere vormen van online marketing. En wil jij je SEM door een specialist laten beheren? Dan kun je natuurlijk bij ons terecht. Bel ons op ons vaste nummer +31 (0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl, dan maken we binnenkort een afspraak.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!