Social media (sociale media) is de verzamelnaam van alle online platforms waarop het mogelijk is om met andere gebruikers in contact te komen. Vaak kun je foto’s of (korte) teksten op je profiel plaatsen, chatten met je vrienden, volgers werven, discussies aangaan of zelfs producten en diensten adverteren. Het voornaamste doel van social media is entertainment, maar een socialmedia-account kan je ook een gevoel van identiteit geven. Bedrijven zetten social media dan ook in om bij te dragen aan hun merkidentiteit (Brand).
Populaire socialmedia-websites zijn:
Een van de oudste voorbeelden van social media is SixDegrees, dat in 1997 werd gelanceerd door MacroView (dat later SixDegrees Inc. werd genoemd). Op SixDegrees was het mogelijk om vrienden, familie en kennissen aan je vriendenlijst toe te voegen. Hiervoor hoefden die personen zelf geen account te hebben. Wel werd aan de mensen die je aan je lijst toevoegde - als zij nog geen account hadden - een uitnodiging om een account aan te maken gestuurd. Maakten zij dit account niet aan, dan kregen zij via hun e-mail updates over je activiteit op de website. Op het hoogtepunt van de populariteit van SixDegrees had de website 3.5 miljoen actieve gebruikers.
SixDegrees ging origineel in het jaar 2000 offline, maar werd al snel opgevolgd door socialmedia-sites zoals Friendster, MySpace en Facebook. Het is verder onduidelijk wie de term “social media” heeft bedacht.
Ieder platform is anders, waardoor het moeilijk is om in het kort uit te leggen hoe social media werkt. Over het algemeen maak je op het platform van jouw keuze een account aan en kun je vrienden toevoegen of mensen volgen. Je krijgt dan via je feed/homepagina te zien wat de mensen die jij volgt of je vrienden plaatsen. Dit is echter niet op iedere socialmedia-website het geval. Op platforms zoals YouTube krijg je bijvoorbeeld via je subscriptions-pagina te zien wat de mensen die jij volgt plaatsen, maar is de homepagina voornamelijk gevuld met aanbevelingen.
Over het algemeen hebben socialmedia-platforms drie typen gebruikers:
Het woord "influence” betekent in het Nederlands letterlijk “beïnvloeden”. Een influencer is dan ook een persoon (op social media) die het gedrag van zijn of haar volgers beïnvloedt. Een influencer heeft veel fans en is daarom bekend of zelfs beroemd.
Influencers worden tijdens een online marketingcampagne veelal ingezet om merken, diensten of producten te promoten. Dit doen zij niet alleen door het product te laten zien, maar ook door die bijvoorbeeld in hun dagelijks leven te gebruiken (dit is dan te zien in vlogs). In sommige gevallen is het zelfs helemaal niet zo duidelijk dat de content van een influencer een advertentie betreft. Daarom is het tegenwoordig verplicht om dit aan te geven, bijvoorbeeld door het woord “Ad” in de omschrijving van een video te zetten.
Niet alle content van een influencer hoeft een advertentie te zijn. Echter verdienen influencers over het algemeen hun geld via het adverteren van producten en merken.
Influencers zijn natuurlijk niet de enige personen die op socialmediaposts, foto’s en video’s delen. Iedereen die een socialmedia-account aanmaakt, kan in principe plaatsen wat hij of zij wil (afhankelijk van de regels en richtlijnen van het platform). Op social media worden dan ook niet alleen advertenties en beïnvloedende teksten geplaatst, maar ook persoonlijke ervaringen of grappige foto’s en video's. De term “meme” is zelfs op social media ontstaan en slaat op een afbeelding die iets grappigs weergeeft.
Let op: de voordelen en nadelen van social media zijn grotendeels afhankelijk van wie je volgt en hoe je social media gebruikt.
Adverteren via social media heeft veel voordelen:
Adverteren via social media kan op basis van betaalde advertenties. Ook het plaatsen van content via een bedrijfsaccount en het sponsoren van influencers vallen onder Social Advertising.
Wil jij meer weten over hoe de experts van Semwerkt je helpen bij Social Advertising? Neem dan contact met ons op! Je bereikt ons direct via het telefoonnummer +31(0)229 763 561 of door te mailen naar info@semwerkt.nl. We vertellen je graag meer!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!