Een blog (ook wel weblog genoemd) is een online webdagboek of zelfkrant die regelmatig verschijnt. Vaak is de schrijfstijl (tone-of-voice) informeel en hebben lezers de mogelijkheid te reageren. De blogs die op een webshop staan, zijn op het internet ook wel bekend als ‘business blogs’ of ‘corporate blogs’, maar worden in het Nederlands meestal simpelweg aangeduid als ‘bedrijfsblogs’. Meestal gaan ze over het bedrijf, de werknemers of de producten of diensten die de webshop aanbiedt. Om meer organisch verkeer naar je website te trekken, is het zeker een aanrader een bedrijfsblog bij te houden.
Er zijn twee soorten bedrijfsblogs: interne en externe weblogs. Een intern blog is bedoeld voor de werknemers van een bedrijf, bijvoorbeeld om hen te motiveren, onderlinge discussies te promoten of een gemeenschapsgevoel te ontplooien en te onderhouden. Een extern blog heeft de consument voor ogen en draagt bij aan de autoriteit, professionaliteit en geloofwaardigheid van je webshop. Daarbij is een externe weblog een goede plek om meer leads en landingspagina’s aan je website toe te voegen. Wij vertellen hier meer over een extern blog.
Je blog is een belangrijk onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie van jouw website. Schrijf jij een blog met de juiste zoekwoorden of zoekvragen, dan is je site organisch beter vindbaar in zoekmachines zoals Google. Hierdoor trek jij meer organische bezoekers, die na het lezen van jouw weblog hopelijk overgaan tot aankoop van een product (conversie). Ook kun je klanten met een blog overhalen contactgegevens achter te laten of een klantenprofiel aan te maken. Hiervoor gebruik je aan het einde van je weblog een ‘lead magnet’: je biedt lezers iets aan in ruil voor gegevens, zoals een e-book of nieuwsbrief. De resultaten van zoekmachineoptimalisatie zijn duurzaam: zolang mensen op de zoekwoorden in je weblog blijven zoeken, trek je bezoekers.
Deel je relevante informatie over je producten en diensten, maar ook over het bedrijf en de werknemers, dan geef je je webshop meer persoonlijkheid en kom je geloofwaardig over. Je zet jezelf neer als specialist of expert, toont openheid over wat er in het bedrijf zoal speelt, en schept op die manier vertrouwen bij potentiële klanten. Vaak geeft dit de doorslag in de keuze een aankoop te doen. Daarbij komt het professioneel over, als je bij vragen van klanten naar een pagina met informatie op je eigen site verwijst. Voor dit soort momenten biedt een FAQ-blog uitkomst.
Een bedrijfsblog is niet zozeer relevant tijdens het zoekmachineadverteren, maar heeft wel degelijk nut bij social advertising. Heb je een bedrijfsblog, dan kun je die inzetten door je (nieuwe) artikelen te delen op sociale media. Door je weblog op deze manier in te zetten, blijft je website actueel en heb je meer kans potentiële klanten op je eigen site tot een aankoop te verleiden.
Met dit stappenplan, schijf jij goede, relevante weblogs voor jouw website.
Nu weet je wat een blog is, waarom het SEO-waarde heeft en hoe je een blog inzet voor jouw webshop of site! Heb je hulp nodig of zit je toch nog met vragen? Bekijk eens onze contactpagina om te ontdekken wat Semwerkt voor jou kan betekenen op het gebied van contentcreatie.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!