Headings zijn koppen die je gebruikt om de content op je webpagina te structureren. Ze maken het voor je lezers gemakkelijker om de belangrijkste informatie te vinden en helpen zoekmachines om te begrijpen waar je pagina over gaat. Met een goede heading-structuur zorg je ervoor dat je pagina overzichtelijk is en optimaal presteert voor zoekmachineoptimalisatie (SEO).
In HTML (de taal waarin webpagina's worden geschreven) zijn er zes niveaus van headings, van H1 tot H6:
Met deze structuur maak je het voor je lezers makkelijk om snel door de content te navigeren en bied je zoekmachines een duidelijk overzicht van je pagina.
De titel (meta title) is wat mensen op de zoekresultatenpagina en de tab van hun browser zien. Deze moet direct duidelijk maken waar je pagina over gaat en bevat als het even kan een of meerdere keyword(s).
Headings daarentegen gebruik je binnen de inhoud van je pagina. De H1 komt meestal overeen met je paginatitel, maar andere headings (zoals H2, H3, enzovoort) helpen je om de content verder op te splitsen in hapklare delen of alinea’s. Zo zorg je voor een duidelijke en gebruiksvriendelijke indeling.
Je hebt slechts één H1 nodig op een pagina. Deze titel geeft aan waar de hele pagina over gaat. Zowel zoekmachines als bezoekers gebruiken deze header om snel het hoofdonderwerp te herkennen. Door maar één H1 te gebruiken en voor verdere indeling H2 en eventueel, H3, H4, H5 en H6 toe te passen, hou je de structuur helder.
Met CSS (Cascading Style Sheets, een programmeertaal die zorgt voor de opmaak van je pagina) kun je de headings helemaal aanpassen aan de stijl van je website. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van:
Het overslaan van een heading zoals H2 kan de logische volgorde van je pagina verstoren. Voor zowel bezoekers als zoekmachines maak je de structuur minder duidelijk, wat ten koste kan gaan van de leesbaarheid en SEO. Volg daarom altijd de hiërarchie: begin met H1, ga naar H2 voor hoofdsecties, en gebruik H3 voor subsecties.
Headings spelen niet alleen een belangrijke rol in je SEO en de leesbaarheid, maar ook in de toegankelijkheid van je website voor bijvoorbeeld mensen met een visuele beperking of zware dyslexie. Ze bieden namelijk een overzicht voor mensen die screenreaders gebruiken, waardoor ze sneller kunnen navigeren naar de secties die voor hen relevant zijn.
Om je headings optimaal te gebruiken voor SEO, hou je het volgende in gedachten:
Heb je hulp nodig bij het optimaal inrichten van je website voor SEO? Bij Semwerkt staan we klaar om je te helpen. Of je nu advies nodig hebt over de juiste heading-structuur of wilt weten hoe je jouw website beter laat scoren in zoekmachines, wij helpen je graag verder. Neem vandaag nog contact met ons op via 0229 - 763 561, of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!