Wat is een e-book?

Een e-book is een digitaal boek dat je inzet als onderdeel van je contentmarketing, bijvoorbeeld om leads te genereren. Je kunt een kort e-book gratis aanbieden in ruil voor een e-mailadres, of een langer e-book verkopen of aanbieden als iemand een donatie aan je bedrijf doet.

Een kort e-book is bijna altijd een .pdf-bestand. Langere e-books - die echt op e-readers worden gelezen - kunnen ook een .epub-bestand zijn.

Waarom zou je een e-book schrijven?

  • Leadgeneratie: door een gratis e-book aan te bieden in ruil voor contactgegevens, kun je waardevolle leads verzamelen.
  • Autoriteit en expertise: met een e-book laat je zien dat je een expert bent in je vakgebied.
  • Branding: door autoriteit op te bouwen, verbeter je je merkperceptie en verhoog je de klantloyaliteit.
  • SEO: een goed gepositioneerd e-book, met een geoptimaliseerde landingspagina, kan helpen je SEO-resultaten direct te verbeteren, door verkeer naar je website te leiden.
  • Conversieoptimalisatie: door een e-book als extraatje bij een product aan te bieden, verhoog je de kans tot conversie.
  • Promotie: door casestudies of praktijkvoorbeelden te delen waarin jouw oplossing wordt belicht, promoot je je producten of diensten, zonder dat het te commercieel overkomt.

Waar kan een e-book over gaan?

E-books kunnen over allerlei onderwerpen gaan die aansluiten bij jouw bedrijf, zolang de informatie maar waardevol is. Ben je eigenaar van een fietsenwinkel? Dan zou een handleiding over fietsonderhoud, of een gids met de mooiste fietsroutes van Nederland, passend zijn. Heb je een vakantiebedrijf, dan kun je bijvoorbeeld ook reisgidsen schrijven of e-books uitgeven over specifieke plaatsen waar je klanten naartoe kunnen.

Is een e-book hetzelfde als een whitepaper?

Hoewel ze in online marketing vaak door elkaar worden gehaald of onder elkaars naam worden ingezet, zijn er officieel wel duidelijke verschillen tussen een e-book en een whitepaper:

Whitepaper

Een whitepaper is een formeel, informatief rapport over een specifiek onderwerp. Vaak stelt zo’n rapport een probleem vast en presenteert het de bijbehorende oplossing. In marketing wordt een whitepaper vaak gebruikt door B2B-bedrijven. Verder is een whitepaper meestal tussen de 3000 en 5000 woorden lang, hoewel er geen officiële minimum- of maximumlengte is.

E-book

Een e-book is ook informatief, maar luchtiger geschreven dan een whitepaper. Het leest vlotter en bevat veel afbeeldingen en een aantrekkelijke lay-out (vergelijkbaar met een tijdschrift). Het doel is niet alleen informatie verstrekken, maar ook entertainment bieden.

Hoe lang moet een e-book zijn?

De lengte van een e-book kan enorm verschillen, afhankelijk van het onderwerp waarover je schrijft. Een kort e-book - bijvoorbeeld een die je gratis aanbiedt - is ongeveer tien tot twintig pagina's lang. Maar als iemand € 20,00 betaalt om een e-book te kopen, verwacht die klant wel wat meer diepgang.

Wie kan een e-book voor je bedrijf schrijven?

Wil je een kort e-book laten schrijven voor je bedrijf, bijvoorbeeld als onderdeel van je e-mailmarketingcampagne? Onze contentspecialisten staan dan voor je klaar. Ook bij een langer e-book kunnen we je bij Semwerkt ondersteunen. Houd er wel rekening mee dat een e-book dat je wilt verkopen, vakkennis moet bevatten. Hoewel een marketingspecialist veel weet over e-books, is jouw expertise in je eigen branche onmisbaar. Het is daarom het beste om zo’n e-book zelf te schrijven. Natuurlijk kunnen we je altijd meer uitleg bieden, je e-book voor je redigeren en van je uiteindelijke tekst een mooi geheel maken, bijvoorbeeld door het toevoegen van een cover en een unieke bladzijde-opmaak.

Meer weten? Bel naar 0229 - 763 561 of stuur een mail naar info@semwerkt.nl.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!