Een featured snippet is een uitgelicht organisch zoekresultaat in Google waarin een beknopt antwoord op de zoekvraag wordt gegeven. Een featured snippet geeft een kort antwoord op de zoekvraag, zodat gebruikers snel hun antwoord kunnen vinden zonder uit de zoekmachine te moeten gaan. Featured snippets staan boven de andere zoekresultaten, waardoor dit ook wel Positie 0 wordt genoemd. Een ander woord voor een featured snippet is een ‘answer box’.
Featured snippets zijn steeds belangrijker geworden, omdat zoekopdrachten steeds vaker in een vragende vorm zijn. Door de featured snippets kunnen die vragen snel beantwoord worden, wat de gebruiksvriendelijkheid van de Google SERP verhoogt. Het voordeel dat jij met je website hiermee hebt, is dat je resultaat een hogere zichtbaarheid heeft doordat een featured snippet bovenaan staat en prominenter in beeld staat dan de andere resultaten. Daarbij is het verkrijgen van een featured snippet een teken dat Google je ziet als een autoriteit op dat gebied. Google biedt jouw informatie namelijk alleen maar aan als het zeker weet dat jouw website betrouwbare informatie bevat.
Het is natuurlijk mogelijk om te optimaliseren voor een featured snippet. Hierbij is het vooral belangrijk om antwoord te geven op een exacte zoekvraag zoals ‘Hoe moet je reanimeren?’ of ‘Wat eet een giraffe?’. Vragen die beginnen met hoe, wat, wie, waarom komen veel voor in featured snippets. Probeer je zoekvraag dus op die manier op te stellen.
Maar hoe stel je dan een goede zoekvraag op? Dit doe je allereerst door een relevante zoekvraag te bedenken die veel wordt gesteld. Een handige feature in Google hiervoor is Google autocomplete. Google probeert te achterhalen wat je zoekintentie is en geeft direct een aantal mogelijke zoekopdrachten. Op die manier kun je ook relevante zoekvragen vinden. Kijk maar eens in de onderstaande afbeelding hoe ver je kunt komen, door alleen maar ‘wat is de groo’ in te typen.
Een andere handige tool is de Keywords Explorer van Ahrefs. Met de Keywords Explorer tool van Ahrefs kun je ook relevante zoekvragen vinden die relevant zijn aan het zoekwoord. Zoek je in de Keywords Explorer bijvoorbeeld op ‘zoekmachine’, dan komen er naast allerlei informatie over dat zoekwoord, ook relevante zoekvragen met het zoekwoord tevoorschijn. Nog een handige manier om achter relevante zoekvragen te komen is met de website answerthepublic.com. Hier kun je simpelweg het onderwerp invullen en er worden relevante vragen getoond. Deze worden ook nog eens gecategoriseerd per vraagsoort. Bijvoorbeeld wat, waarom, waar, is en hoe vragen.
Nadat je een goede zoekvraag hebt bedacht, is het belangrijk om één pagina hiervoor te optimaliseren. Hiervoor hebben we een aantal handige tips:
Voor een featured snippet lijkt het een vereiste om in de top tien te ranken. Volgens een onderzoek van Ahrefs is het namelijk vrijwel onmogelijk om een featured snippet te krijgen wanneer je geen top tien positie hebt. Kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding. Van de onderzochte featured snippets rankte 99,58% in de top 10. De overige 0,42% komt van overige SERP features. Het overgrote deel van de featured snippets rankt zelfs in de top vijf.
Lukt het je toch niet om featured snippets te krijgen? Bijvoorbeeld omdat je geen idee hebt waar je moet beginnen, of omdat je website simpelweg niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. We nodigen je graag uit om de mogelijkheden op het gebied van zoekmachineoptimalisatie te bespreken!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!