De naam ‘Google’ slaat op twee verschillende definities. Allereerst is Google een bedrijf dat allerlei verschillende internetdiensten aanbiedt. Daarnaast betreft Google ook de gelijknamige zoekmachine, één van die internetdiensten.
Het bedrijf Google is een Amerikaans megaconcern dat verschillende internetdiensten aanbiedt. Het bedrijf werd in 1997 opgericht door Larry Page en Sergey Brin, die op dat moment studenten aan Stanford University in Californië waren. Sindsdien is Google uitgegroeid tot één van de grootste tech-bedrijven ter wereld. Google biedt meerdere diensten. De meest bekende staan hieronder op een rij:
Naast de bovenstaande diensten biedt Google nog andere mogelijkheden die alle aan elkaar zijn gelinkt en dan ook met één Google account kunnen worden gebruikt. In het verleden had Google ook nog een eigen social media platform (Google+) maar dat werd op 2 april 2019 stopgezet omdat dat niet aansloeg.
Naast het bieden van verschillende online-diensten, ontwikkelt Google ook smartphones en is het bedrijf de eigenaar van het Android besturingssysteem.
De Google zoekmachine is bekend als Google Zoeken en Google Search, maar wordt in de meeste gevallen simpelweg Google genoemd. Via de zoekbalk vul je een zoekopdracht in, waarna je meerdere websites die met je zoekwoorden (of zoekvraag) overeenkomen te zien krijgt. Google Search wordt in meerdere talen aangeboden en is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine. Jaarlijks verwerkt Google 1,2 biljoen zoekopdrachten. Bing, een andere populaire zoekmachine, krijgt “maar” 12 miljard zoekopdrachten te verwerken. Om dit te vergelijken: 1000 miljard is hetzelfde als een biljoen.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Het doel van SEO is dat je website een hoge PageRank behaalt en daardoor hoog in de organische zoekresultaten van zoekmachines - waaronder Google - komt te staan. Vaak worden websites voornamelijk naar het algoritme van Google ingericht, maar het risico hiervan is dat het algoritme van Google aan verandering onderhevig is. Daarnaast worden websites die duidelijk misbruik maken van het Google zoekalgoritme enorm afgestraft.
PageRank (PR, Rank) is het cijfer dat Google jouw webpagina geeft. Je Rank geeft een indicatie van de populariteit van je pagina (hoeveel andere websites naar jouw website refereren), maar ook van de waarde van de informatie die erop staat. Vroeger was je PageRank de belangrijkste factor die je positie in de organische zoekresultaten bepaalde. Tegenwoordig spelen er meerdere factoren mee en betekent een hoog cijfer niet meteen dat je website hoog in de zoekresultaten komt te staan. Verder kon je de PageRank van een webpagina vroeger inzien, maar tegenwoordig is dat niet meer mogelijk.
De formule waarmee Google de PageRank van een pagina berekent, is als volgt:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
De populariteit van pagina (A) wordt door de populariteit van andere pagina’s (T1 tot en met Tn) beïnvloed. Het deel (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn) in de PageRank-formule geeft dan ook de gemiddelde PageRank-cijfers van pagina’s die naar pagina (A) linken weer.
(1-d) Geeft weer hoe waarschijnlijk het is dat een gebruiker een willekeurige pagina selecteert, in plaats van dat hij de zoekmachine gebruikt. De d staat in dit geval voor “dempingsfactor” en beschrijft de kans dat een gebruiker doorklikt naar een andere pagina. De waarde van d is meestal 0.85.
Wanneer je binnen een zoekmachine zoals Google adverteert, heet dat zoekmachine-adverteren of Search Engine Advertising (SEA). Het voordeel van adverteren in Google is dat je advertentie alleen zichtbaar is voor mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar de producten of diensten die jij verkoopt. Zoekt iemand een spijkerbroek? Dan wordt jouw advertentie over spijkerbroeken zichtbaar. Daarnaast betaal je alleen als er op je advertentie wordt geklikt. Een advertentie is vaak zichtbaar boven of onder de organische zoekresultaten en is herkenbaar aan het woord “advertentie” naast de URL.
Op werkdagen bereik je ons via het directe nummer +31(0)229 763 561. Verder kun je een e-mail sturen naar info@semwerkt.nl. De specialisten van Semwerkt staan klaar om je te helpen!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!