Als er in korte tijd veel over hetzelfde onderwerp wordt gepost op sociale media, dan is dat onderwerp meestal een Trending Topic. Er is verschil tussen wereldwijde Trending Topics en landelijke of regionale Trending Topics, zoals je op platforms als bijvoorbeeld Twitter terugziet. Om te bepalen of iets een Trending Topic is, wordt gekeken naar termen die in een bepaalde tijd - bijvoorbeeld een dag - veel in openbare berichten worden gebruikt. Wordt een term opvallend veel genoemd, dan kan dit een Trending Topic worden.
Trending Topics worden op verschillende manieren bepaald.
Trending Topics vind je onder andere op:
Trending Topics kunnen waarde hebben in de marketing van producten of diensten. Door met je marketingstrategie in te spelen op een Trending Topic, wek je de interesse van potentiële klanten. Het is hierbij belangrijk om te onthouden dat Trending Topics snel kunnen veranderen, en dat het in sommige gevallen smakeloos kan overkomen om op bepaalde Trending Topics (wereldrampen, politieke problemen) in te gaan. Soms licht een Trending Topic juist een probleem waar potentiële klanten tegenaan lopen uit: producenten van zonnepanelen kunnen bijvoorbeeld op de energiecrisis inspelen, door energiebesparing en lagere rekeningen aan te kaarten.
Verder spelen Trending Topics ook in social advertisement een grote rol. Speel je in op de Trending Topics van het platform waarop je berichten plaatst, dan heb je meer kans gevonden te worden als mensen door het Topic scrollen. Plaats een opvallende afbeelding met een sterke tekst en mensen raken benieuwd naar je account en bezoeken hopelijk je website of zaak.
Nu weet je wat Trending Topics zijn! Heb je hulp nodig of zit je toch nog met vragen? Bekijk eens onze contactpagina om te ontdekken wat Semwerkt voor jou kan betekenen op het gebied van contentcreatie.
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!