Brand (brent) is een Engels woord dat in dit geval merk betekent. Hebben we het over branding, dan hebben we het over de merkidentiteit van je bedrijf, product of dienst. Branding wordt gebruikt om aan te geven dat iets eigendom is van een bepaald merk of dat het door dat merk is gemaakt.
“To brand” betekent ook bestempelen of brandmerken. Dat het woord meerdere Nederlandse vertalingen heeft, is niet toevallig. In het Engels heeft het woord brand namelijk meerdere betekenissen. Branding werd al heel lang geleden gebruikt om aan te geven dat iets van iemand was. Zo kon een boer al in de middeleeuwen zijn koeien brandmerken, zodat die niet zomaar konden worden gestolen. Daarnaast maakten adellijke en invloedrijke families gebruik van familiewapens. Branding werd ook gebruikt op bijvoorbeeld kratten of vaten drank, zodat het duidelijk was wat er in die kratten of vaten zat als die per schip werden vervoerd.
Hebben we het over branding, dan denken veel mensen dat het enkel gaat over logo’s, huisstijlen, advertenties en marketing. Die link is niet zo vreemd en deze dingen zijn inderdaad ook belangrijke onderdelen van je branding, maar er komt nog veel meer bij kijken. Branding voor een bedrijf is de manier waarop de normen en waarden worden omgezet in een zichtbare identiteit die het merk vertegenwoordigt. Dit gebeurt online op je website, op sociale media en via advertenties maar ook op locatie, bijvoorbeeld via de inrichting van een pand, het gedrag en kledingstijl van medewerkers en de fysieke uitstraling van het bedrijf. Natuurlijk willen we niet afdoen aan het belang van je logo. Zie je de onderstaande foto, dan weet je als het goed is namelijk meteen over welk bedrijf dit gaat. Dat is het soort naamsbekendheid waar ieder bedrijf naar streeft.
Bedrijven met een duidelijke branding die je misschien herkent, zijn:
Een voorbeeld van het onderdeel van de eigen branding van Semwerkt is:
Semwerkt, als in: onze specialisten zijn altijd met hart en ziel bezig met de online marketing van jouw bedrijf.
Kan branding ook slecht zijn?
De merkidentiteit van je bedrijf ligt niet altijd in je eigen handen. De identiteit is namelijk niet alleen afhankelijk van wat je bedrijf uitstraalt, maar ook van hoe je doelgroep je uitstraling ervaart. Interpreteert je doelgroep een actie, advertentie of uitspraak vanuit je bedrijf op een ongewenste manier, dan heeft dit grote gevolgen voor je branding. Ook een ongeluk of controverse heeft ongewenste invloed op je brand. Zo had oliemaatschappij BP in (en na) 2010 een slechte naam als gevolg van de olieramp in de Golf van Mexico. Over deze gebeurtenis is zelfs een film gemaakt: Deepwater Horizon. Een ander voorbeeld van slechte branding is een foto van de kledingwinkel H&M, waarop een kind van kleur te zien is dat een shirt draagt met de tekst: the coolest monkey in the jungle.
Hoe weet je of je branding slecht is?
Er zijn meerdere manieren om erachter te komen hoe je doelgroep de merkidentiteit van je bedrijf ervaart. Je kunt bijvoorbeeld op sociale media kijken wat er over jou en je bedrijf wordt gezegd en je kunt vaste klanten een enquête sturen waarin ze vragen over hun ervaring met je producten, diensten en je bedrijf beantwoorden. Maar laat je door sociale media vooral niet gek maken, want er zullen altijd mensen zijn die iets als negatief ervaren. Zolang het overgrote deel van je doelgroep je merkidentiteit als positief ziet, gaat het met je branding nog goed.
Hoe verbeter je de branding van je bedrijf?
Alarm! Een van je woordvoerders heeft iets verkeerds gezegd, een advertentie of reclame is verkeerd overgekomen of je merkidentiteit wordt om een of andere reden als slecht ervaren.
Wat kun je nu doen? Is je branding nog te verbeteren? Het antwoord hierop is ja. Je merk is niet alleen afhankelijk van het echte leven, maar ook van je online-vertegenwoordiging. Onze specialisten kunnen je helpen de eerste stappen te zetten in het verbeteren van je online branding. Heb jij vragen over branding of wil je het merkimago van je bedrijf verbeteren via advertenties en sociale media? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!