Facebook is een socialmediaplatform waarop gebruikers informatie over zichzelf plaatsen. Dit kan gaan om bijvoorbeeld vakantiefoto’s, hobby’s en interesses, maar ook om (vaak korte) posts over wat er in hun dagelijks leven gebeurt. Informatie die je op je Facebookpagina deelt wordt voornamelijk gezien door je vrienden, die je zelf toevoegt. Niemand kan ongevraagd vriend met je worden, maar afhankelijk van je instellingen kunnen ook mensen met wie je niet bent bevriend bepaalde informatie zien.
Facebook werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg. Hij was op dat moment student aan Harvard in Boston. Voordat hij Facebook oprichtte, had hij al meerdere (populaire) social media-websites ontworpen. Facebook (aanvankelijk “The Facebook”) is de enige van die websites die nu nog bestaat.
Hoewel Zuckerberg de code voor Facebook heeft geschreven, werkte hij samen met Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz en Chris Hughes om van The Facebook een succes te maken. Dit deden zij onder andere door The Facebook openbaar te maken voor studenten aan andere universiteiten. Eind 2006 werd Facebook geheel openbaar en kon iedereen zich registreren.
Hoewel er enkele rechtszaken over het eigenaarschap van Facebook hebben gespeeld - waaronder de rechtszaak tussen Zuckerberg en mede-oprichter Saverin - is Mark Zuckerberg nog steeds de CEO.
Om Facebook te gebruiken, heb je een account nodig. Zo’n account maak je aan door naar www.facebook.com te gaan en daar op de groene “nieuw account aanmaken” knop te klikken. Je komt dan terecht op een pagina waarin je informatie over jezelf invult, bijvoorbeeld je naam, geboortedatum en geslacht. Nadat je een account aanmaakt, kun je in principe meteen vriendenverzoeken sturen en posts maken.
Vrienden toevoegen doe je door via de zoekbalk naar mensen te zoeken. Verder krijg je vaak aanbevelingen - voornamelijk mensen uit je omgeving en vrienden van vrienden - op je facebook feed (homepage) te zien. Je krijgt dan direct de optie om naar hen een vriendschapsverzoek te sturen. Andere gebruikers kunnen je daarnaast verzoeken om vrienden te worden. Accepteer je dat verzoek, dan ben je vanaf dat moment met hen bevriend. Zij zien dan wat jij plaatst en jij kunt zien wat zij plaatsen. Ook kun je vanaf dat moment van elkaar zien wat jullie in het verleden hebben geplaatst.
Toen Facebook net online stond, moest je een .edu-adres (een e-mailadres dat je krijgt als je aan een Amerikaanse universiteit studeert) hebben om een account aan te maken. Tegenwoordig is dit niet meer zo. Iedereen die dat wil, kan Facebook gebruiken. Wel moet je minstens dertien jaar oud zijn. In sommige gebieden ligt die leeftijd zelfs hoger. Let wel op: iedere gebruiker moet de Facebook-richtlijnen volgen. Doe je dat niet, dan heb je de kans dat je account wordt geblokkeerd.
Posts met de volgende inhoud zijn op Facebook niet toegestaan:
Als een Facebook-account tijdelijk is geblokkeerd, duurt dit meestal een paar uur of een paar dagen. Blijft je account langdurig geblokkeerd, dan wordt het uiteindelijk verwijderd en kun je het niet meer terugkrijgen. Om ervoor te zorgen dat je een tijdelijk geblokkeerd account terugkrijgt, kun je in het helpcentrum van Facebook bezwaar maken.
Het kost geen geld om als normale gebruiker een account op Facebook aan te maken. Wel kan een mobiele provider kosten in rekening brengen voor meldingen via SMS en brengt je dataprovider kosten in rekening voor het eventuele gebruik van data. Ook kost het geld om op Facebook te adverteren.
Een standaard Facebook-account gebruiken om op die manier inkomsten te genereren, is heel moeilijk (al is het niet onmogelijk). Wel kun je als bedrijf een Facebook-account aanmaken om op die manier berichten over je producten of diensten te plaatsen. Zo draag je bij aan je branding en bouw je vertrouwen bij je (potentiële) klanten op. Adverteren in Facebook valt onder Social Advertising en is een vak apart, waarvoor je bij een online marketingbureau terecht kunt.
Het inkopen van advertenties op Facebook werkt volgens een veilingsysteem. Dit houdt in dat het bedrijf dat (of de persoon die) het meeste betaalt, meer kans heeft dat de geplaatste advertentie wordt gezien. Hoe gewilder het slot waarop je biedt, hoe hoger de kosten.
Ga je eenmaal adverteren, dan kies je per campagne een doelstelling. Facebook stuurt je campagne afhankelijk van de doelstelling die je kiest. Je kunt uit de volgende doelstellingen kiezen:
Verder zijn er binnen Facebook Ads Manager diverse mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen tussen brede targeting of specifieke targeting. Bij brede targeting leg je je advertentie in handen van Facebook en zoekt het algoritme naar de beste gebruikers om je advertentie aan te laten zien. Bij specifieke targeting geef je meer informatie over je gewenste doelgroep, waardoor je zelf meer controle hebt over wie je advertentie(s) ziet.
Afhankelijk van je merkbekendheid en betrokkenheid, kun je uitgaan van de volgende kosten:
Wil je meer weten over hoe Semwerkt je kan helpen bij het opzetten van een Facebook-marketingcampagne? Neem dan contact met ons op! Bel naar ons directe nummer: +31(0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De specialisten van Semwerkt staan voor je klaar!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!