Het woord internet is een afkorting van de woorden interconnected networks (aan elkaar verbonden netwerken) en betekent dan ook letterlijk een verbintenis tussen computers van over de hele wereld. Die verbintenis is mogelijk door servers, kabels, satellieten, software en natuurlijk computers met elkaar te combineren. Het internet stelt gebruikers in staat om informatie te delen, met elkaar te communiceren en toegang te krijgen tot verschillende diensten en bronnen. Nog niet duidelijk? Geen zorgen! Er is een makkelijkere definitie: als je dit artikel leest, maak je gebruik van het internet.
Enkele dingen waarvoor je het internet kunt gebruiken zijn:
In 1969 zette het ARPA-instituut van het Amerikaanse ministerie van Defensie het ARPANET op. Het ARPANET was een computernetwerk dat de computers van onderzoeksinstituten met elkaar verbond. In 1983 stapte het ARPANET van NCP over naar TCP/IP als netwerkprotocol, waarna het internet zoals wij het nu kennen ontstond. Als eerste maakten vooral universiteiten er gebruik van. Dit begon in de Verenigde Staten maar verspreidde zich ook naar Canada, Europa en Japan. Het internet (deze term werd in 1974 voor het eerst gebruikt) was op dat moment vooral een middel om SMTPs (e-mails) uit te wisselen.
In 1993 werd het gebruik van het internet opengesteld voor particulieren en bedrijven. In 1994 was Pizza Hut (een Amerikaans restaurant) een van de eerste bedrijven die het wereldwijde web commercieel inzette. Tegen 1996 was het internet in algemeen gebruik.
In de geschiedenis van het internet zijn er een aantal websites die het internet hebben veranderd in het netwerk dat wij nu kennen:
In 1997 werd de domeinnaam Google voor het eerst geregistreerd. Google heeft het internet enorm veranderd: het is verreweg de meest gebruikte zoekmachine in de wereld. Het was eigenlijk de bedoeling dat Google “Googol” zou heten, maar door een fout van een van de oprichters werd de naam toch Google.
Op zaterdag 23 april 2005 uploadde Jawed Karim - een van de oprichters van YouTube - de eerste video die op de site werd geplaatst: Me at the zoo (Ik in de dierentuin). In de jaren die volgden zou YouTube een van de populairste sites in de geschiedenis van het internet worden.
In 2004 ontwierp Mark Zuckerberg (student aan Harvard) de website The Facebook, die op dat moment alleen voor studenten beschikbaar was. Binnen vierentwintig uur hadden ruim 1200 studenten zich aangemeld. Facebook was niet de eerste sociale media-website die bestond, maar zou de cultuur rondom sociale media volledig veranderen.
In 2001 richtte Amerikaans ondernemer Jimmy Wales samen met Larry Sanger Wikipedia op. Deze website was de eerste serieuze, algemene, digitale encyclopedie die met het wiki-concept (interactieve hypertekstdocumenten, oftewel teksten met direct activeerbare hyperlinks, die in een browser worden aangemaakt en bewerkt) werkte.
Amazon werd in 1994 opgericht als online boekenwinkel en is sindsdien uitgegroeid tot het grootste e-commercebedrijf ter wereld.
Yahoo! was een van de eerste grote portaalsites (een website die toegang geeft tot andere sites) op het internet, opgericht in 1994. Yahoo! bood diensten zoals e-mail, nieuws, een zoekmachine en directories (locaties waar bestanden worden opgeslagen).
Twitter werd in 2006 opgericht en had een grote impact op de sociale en politieke communicatie van gebruikers. De website heeft de concepten van trending topics en hashtags voortgebracht.
Om toegang tot het internet te krijgen, heb je een computer, tablet of mobiele telefoon nodig. Ook bepaalde gaming consoles hebben toegang tot het internet, bijvoorbeeld de Nintendo 3DS, Nintendo Switch, Playstation en XBox. Je kunt toegang tot het internet krijgen via een kabel (inbelverbinding, breedband) of draadloos via wifi-hotspots. Vaak hebben bibliotheken, restaurants en cafés gratis wifi.
Het internet is zo gemaakt dat als je verbinding wegvalt, je via een ander pad vaak nog steeds toegang hebt. Als terroristen een kabel doorsnijden of een belangrijk knooppunt opblazen, kiest de data dus een andere route. Toch kan er wel degelijk een hoop misgaan. Een zonnestorm (storm in de ruimte) zou bijvoorbeeld voor veel problemen en chaos kunnen zorgen. Dit zou niet alleen wifi-verbindingen verstoren, maar er zelfs voor kunnen zorgen dat bankrekeningen, creditcards en navigatiesystemen onbruikbaar worden. In het ergste geval zouden zelfs kerncentrales stoppen met werken. Ook zijn bepaalde internetknooppunten zwakker dan andere. Vallen alle verbindingen naar Amsterdam bijvoorbeeld weg, dan kan dat leiden tot overbelasting van het wereldwijde netwerk, omdat de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) een van de drukste internetknooppunten ter wereld is.
Vroeger werd altijd gezegd dat je niet te veel informatie online moet plaatsen, omdat het internet voor eeuwig is. Ondertussen weten we dat dat niet altijd het geval is. Er zijn sinds het ontstaan van het internet veel websites en media verloren gegaan, die je niet per se meer kunt terugvinden. Toch is het belangrijk om online voorzichtig te zijn. Het internet geeft je een gevoel van anonimiteit, maar je bent niet altijd onbekend. Staat je sociale media openbaar, dan kan iedereen van alles over je ontdekken. Ook kunnen hackers er in het ergste geval achter komen wie je bent en waar je woont en deze informatie aan anderen verspreiden. Dit fenomeen heet “doxen”. Daarnaast is het met hulp van het internet makkelijk om je voor te doen als iemand anders. Sommige mensen weten anderen hier zo extreem van te overtuigen, dat ze online een tweede leven hebben (dit wordt ook wel catfishen genoemd). Ten slotte is het ook mogelijk om malware op je computer te krijgen, waardoor je apparaat en alle informatie daarop gevaar lopen.
Sommige websites kunnen malware op je computer installeren. Daarnaast kan malware ook via een e-mail of bericht op je apparaat terechtkomen. Een aantal voorbeelden van malware zijn:
Heb je het over de geschiedenis van het internet, dan zijn er drie interessante virussen:
Dit was het eerste PC-virus. Het begon in 1986 diskettes te infecteren. Brain was het werk van Basit en Amjar Farooq Alvi, die in Pakistan een computerwinkel hadden. Ze ontwikkelden Brain omdat ze het zat waren dat klanten illegaal hun software kopieerden. Het virus was nog relatief onschuldig: het bevatte een verborgen copyright-boodschap, maar beschadigde verder geen gegevens.
ILOVEYOU (ook bekend als LoveLetter) verscheen op 4 mei 2000. Het was een e-mailvirus dat voornamelijk succesvol was omdat internetgebruikers nog niet hadden geleerd voorzichtig te zijn met ongevraagde berichten. Meerdere internetgebruikers ontvingen een e-mail met als onderwerp ‘I Love You’. Elke e-mail bevatte een bijlage genaamd ‘LOVE-LETTER-FOR-YOU-TXT.vbs’. Opende je dit bestand, dan kwam er een worm op je computer en ontvingen je contacten weer een I Love You e-mail van jou.
In 2002 was youareanidiot(punt)org (we raden aan niet naar deze website te gaan, gewoon voor de zekerheid) een bekende site om naar je vrienden te sturen. De website deed zich voor als een grap (troll-baiting website), maar heeft meer dan 100.000 computers met de YouAreAnIdiot trojan (ook bekend als Offiz) geïnfecteerd. Zodra je op de website kwam, kwam de tekst YOU ARE AN IDIOT met op de achtergrond een zingend koor in beeld. Probeerde je de website te verlaten, dan kwamen er alleen maar meer YOU ARE AN IDIOT schermen in je beeld terecht. Je kon ze niet sluiten omdat ze rondbewogen en zichzelf dupliceerden en het zingende koor werd alleen maar luider. Uiteindelijk kon je computer dit natuurlijk niet meer aan. Hij werd zo sloom dat je zelfs task manager/taakbeheer niet kon gebruiken. De enige manier waarop je de computer nog kon uitzetten, was door op de knop te drukken.
Gelukkig ben je niet hulpeloos. Je kunt je apparaat tegen virussen beschermen met een virusscanner zoals AVG, Bitdefender of McAfee.
Het internet bestaat niet alleen maar uit malware en vreemde mensen, het heeft ook ontzettend veel voordelen:
Waar wij het internet natuurlijk vooral interessant voor vinden, is online marketing. Dit is het promoten van je producten of diensten via het internet. De doelen van online marketing lopen uiteen. Het doel is meestal om de naamsbekendheid van je organisatie te vergroten, meer websitebezoekers aan te trekken, je conversies te verhogen of klantloyaliteit te versterken. Semwerkt kan je helpen je online marketingdoelen te behalen.
Wil je meer weten over het internet of online marketing? Neem dan gerust contact met ons op. Bel ons via ons directe nummer +31 (0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. We helpen u graag!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!