Heb je je ooit afgevraagd hoe lokale bedrijven opvallen in Google-zoekresultaten en op Google Maps? Het antwoord ligt in het gebruik van Google Bedrijfsprofiel of Google Business Profile in het Engels. Voorheen heette deze functie Google Mijn Bedrijf / Google My Business. Als je een eigen bedrijf hebt, biedt Google Bedrijfsprofiel je de kans om jouw bedrijfsinformatie zoals je locatie, openingstijden en contactgegevens te delen. Bovendien kun je via dit platform direct reageren op klantbeoordelingen en is het mogelijk om foto's van je bedrijf te uploaden. Het is als een digitaal visitekaartje, waarmee je je bedrijf online op de kaart zet!
Het gebruik van Google Bedrijfsprofiel is erg eenvoudig. Om te beginnen, maak je een account aan en claim je jouw bedrijfsvermelding. Dit is belangrijk, want het zorgt ervoor dat jij controle hebt over de informatie die over jouw bedrijf wordt getoond. Vervolgens verifieer je jouw bedrijf bij Google, dit kan via een telefoontje, een e-mail of een postkaart. Na verificatie kun je jouw bedrijfsprofiel personaliseren. Voeg aantrekkelijke foto's toe, update je openingstijden en beschrijf wat jouw bedrijf uniek maakt. Vergeet niet regelmatig je informatie bij te werken, vooral als er iets verandert in je bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld updates toevoegen om nieuwtjes, blogs, aanbiedingen, evenementen of producten te delen met je doelgroep.
Daarnaast vind je in je bedrijfsprofiel statistieken over de vindbaarheid van je bedrijf. De 'Prestaties'-sectie geeft je inzicht in hoe goed je bedrijf wordt gevonden op Google. Hier kun je nagaan welke zoekwoorden effectief zijn, waar je klanten vandaan komen en welke acties ze ondernemen (conversies). Ook is er de mogelijkheid om reviews te lezen en hierop te reageren en om foto’s toe te voegen.
Google Bedrijfsprofiel is een belangrijk onderdeel van lokale SEO dat bijdraagt aan het vergroten van je online zichtbaarheid. Dit platform vergroot niet alleen je zichtbaarheid in lokale zoekresultaten, maar helpt ook om vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten. Door actuele en kloppende informatie te tonen, vergroot je de kans dat klanten jouw bedrijf kiezen. Bovendien biedt Google Bedrijfsprofiel waardevolle inzichten in hoe klanten jouw bedrijf vinden. Dit kan je helpen om je marketingstrategieën te verfijnen en gerichter met je doelgroep te communiceren.
Klantbeoordelingen op je Google Bedrijfsprofiel zijn belangrijk. Niet alleen voor je online reputatie, maar ook voor je lokale SEO. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat de pagina met klantbeoordelingen er betrouwbaar uitziet? Neem deze drie punten in acht:
Wil je hulp bij het inrichten van jouw bedrijfsprofiel op Google? Neem dan contact op met Semwerkt. Wij zijn er om al je vragen te beantwoorden en om samen te kijken hoe we je Google Bedrijfsprofiel het beste voor je kunnen inrichten. Kijk op onze website of bel ons op. We helpen je graag!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!