Google Search is voor de meeste mensen bekend als simpelweg ‘Google’, maar eigenlijk is Google een groot internetbedrijf en is Google Search een zoekmachine die door dat bedrijf is ontwikkeld. In 1996 ontwikkelden Sergei Brin en Larry Page het programma ‘BackRub’, dat het internet in kaart bracht. Dit programma maakte als eerste gebruik van de PageRank-formule. In 1997 werd de eerste versie van Google gelanceerd.
Om Google Search te gebruiken, moet je eerst naar de website www.google.com of www.google.nl. Ben je daar eenmaal, dan kun je een zoekwoord of zoekvraag intypen in de zoekbalk en daarna op enter drukken. Je hebt dan de keuze om te kijken naar de tabbladen “alle resultaten”, “afbeeldingen”, “video’s”, “shopping”, “nieuws” en “meer”. Is Google Search jouw standaard zoekmachine, dan kun je ook zoekopdrachten uitvoeren door je zoekwoord(en) of zoekvraag meteen in de adresbalk in te typen.
Wil je naar resultaten zoeken die alleen over een bepaalde website gaan, dan doe je dat als volgt:
Je zoekopdracht ziet er dan zo uit:
Google is verreweg de meestgebruikte zoekmachine op het internet. Echter zijn er meerdere alternatieven die je kunt gebruiken als je om wat voor reden dan ook Google wilt vermijden. Een aantal sites die veel worden gebruikt zijn:
Google Search bestaat uit een crawler, een index en een algoritme.
Een crawler is in principe hetzelfde als een zoekrobot. De robot is altijd bezig links van webpagina naar webpagina en van website naar website te volgen. Wil je dat Google weet dat jouw website bestaat? Dan moet er vanaf een andere website een link naar jouw website bestaan of moet je je website aanmelden met Google Search Console.
De crawler bewaart de HTML-versies van iedere pagina die hij heeft bezocht in een enorme database. Wil je echter dat Google Search jouw website goed indexeert, dan moet je website eerst technisch goed in elkaar zitten. De crawler van Google heeft namelijk een crawlbudget. De robot doet maar een bepaalde hoeveelheid moeite om je site te indexeren. Hoe meer moeite het indexeren kost, hoe minder pagina’s van je website de Google-crawler bezoekt. 404-pagina’s en een trage website snelheid kunnen er daardoor voor zorgen dat je niet (of in ieder geval laag) in de zoekresultaten van Google staat. Ook de content die op je website staat is belangrijk: websites met een slechte inhoud worden nauwelijks geindexeerd.
Nadat de crawler van Google een website heeft geïndexeerd, worden de pagina’s die de crawler heeft bezocht in de zoekresultaten van Google Search getoond. Vervolgens wordt de volgorde van de zoekresultaten vastgesteld met een algoritme. Google sleutelt regelmatig aan dat algoritme en houdt een aantal onderdelen ervan geheim, maar het is in ieder geval duidelijk dat een groot deel van je organische zoekpositie door je PageRank wordt beïnvloed.
PageRank - ook bekend als PR of simpelweg als Rank - is het cijfer dat Google aan een webpagina geeft. De Rank van een webpagina geeft een indicatie van de populariteit (hoeveel andere websites naar de pagina refereren) en hoeveel waardevolle informatie erop staat. Het was vroeger mogelijk om de PageRank van je website in te zien, maar tegenwoordig kan dat niet meer.
Om de PageRank van je pagina te berekenen, gebruikt Google een speciale formule. Namelijk:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
De populariteit van pagina’s (T1) tot en met (Tn) beïnvloeden de populariteit van pagina (A).
Het deel (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn) geeft de gemiddelde PageRank-cijfers van pagina’s die naar (A) refereren weer.
1-d Staat voor hoe waarschijnlijk het is dat een gebruiker een pagina willekeurig selecteert, in plaats van de zoekmachine te gebruiken. De “d” staat voor “dempingsfactor” en de waarde ervan is meestal 0.85.
Om veel bezoekers naar je website te trekken en daarnaast het vertrouwen van die bezoekers te winnen, is het enorm waardevol om hoog in de organische zoekresultaten van Google Search te staan. Hoeveel andere websites naar jouw website linken en wat de PageRank van die websites is, is daarin belangrijk. Ook de inhoud van jouw eigen site moet echter van goede kwaliteit zijn. Het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachine heet SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine-optimalisatie). SEO-specialisten focussen zich op de technische inhoud van jouw website, maar ook op de kwaliteit van de content die op je site is te vinden. Hierbij worden zij geholpen door contentspecialisten, die content op jouw site kunnen verbeteren of nieuwe content kunnen schrijven.
Wil jij jouw website laten optimaliseren voor Google Search? Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561 of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De SEO-specialisten van Semwerkt staan voor je klaar!
Neem dan contact met ons op via het directe nummer +31(0)229 763 561
of stuur een e-mail naar info@semwerkt.nl. De experts van Semwerkt staan voor je klaar!